{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Hvordan gør jeg dem burtamme? :/ {{forumTopicSubject}}

Hello

Den 23. april fik jeg to marsvinehanner hjem (Eddie og Melvin) som kommer fra samme opdræt.

Det første døgn lavede de INTET andet end at sidde inde i deres hus i buret, og først derefter begyndte de at begive sig ud i buret.

Mit problem er, at de er meget nervøse når de er i buret. Når jeg har dem oppe, er de noget af det mest kælne og nysgerrige, og kan nærmest ikke sidde stille - de skal udforske ALT, og de snakker løs, og flader gerne ud hos mig osv.

Men når de er i buret, så skal der ikke ret store bevægelser til, før de farer sammen og styrter ned i deres hus e.lign.
Til at starte med var de utroligt svære at få ud af buret, og det tog lang tid i og med jeg ikke ville "gribe dem i flugt" når de skulle ud, ville have de skulle falde til ro, og SÅ kunne jeg tage dem.
Det er de trods alt blevet meget bedre til, det er blevet noget nemmere at fange dem nu.

Igår gav jeg dem salat ved lågen indtil buret, og der hang de nærmest ud over kanten, og jeg kunne få lov at kæle dem imens uden de løb deres vej.

Men mit/vores problem er sådan set, at de farer sammen hvis man f.eks. rejser sig fra en stol (de står inde på kontoret), går ind eller ud af rummet osv.

Er der nogle der har nogle tips til hvordan vi gør dem mere trygge ved deres bur? Eller er jeg blot dybt utålmodig? *G*

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan gør jeg dem burtamme? :/
  • #2   5. maj 2010 Det tager lang tid at gøre dem tamme, men bliv ved med at give dem godbidder fra hånden og igennem tremmerne, så skulle det nok komme smiley

• #3   5. maj 2010 har fuldstændig samme problem jeg skal bare knipse så løber de sammen og gemmer sig...

• #4   5. maj 2010 Marsvin er meget sky af sig. Mine var rigtig tamme hvis jeg havde mad eller lign. ved lågen (salat fx.) men hvis min datter så kom hen for også at fodre, blev de skræmte og rendte ind i deres hus, eller over i et hjørne..

• #5   6. maj 2010 Marsvin er jo flugtdyr, så forestil dig at der kommer et stort "uhyre" hen i dit bur hvor du sidder lille og vil flygte smiley

Det er de færreste marsvin, som synes det er hyggeligt at kæle i buret, og det synes jeg man skal respektere.

Jeg har fx en teddydulle som er en værre kælepot når hun selv vil, og kan også hænge på burkanten og kysse og tigge guffer, og ta guffer fra en af osv - men nusse hende i buret, dét gider hun ikke! Så smutter hun.

Så sålænge de er kælne når de er ude, så synes jeg ikke jeg ville gøre mere ved det.
    - Du kan jo sidde ved burkanten ligeså stille og snakke, og sidde med guffer i hånden osv.

• #6   6. maj 2010 Rollos marsvin - jeg kræver ikke at de skal kunne kæles i buret, men jeg kunne rigtig godt tænke mig at de ikke fik et nervøst sammenbrud når man rejser sig fra en stol eller hoster.. smiley
    Er bange for de kommer til skade, når de styrter ned ad ramperne når de bliver forskrækkede.. Det går sgu lidt stærkt nogle gange, og nogle gange vælter de mest af alt bare ned ad dem.

• #7   6. maj 2010 Det kan mine også gøre nogle gange hvis jeg gør noget pludseligt, men tror de er ved at være hærdede smiley

Giv dem lidt tid, - evt giv dem et håndklæde over halvdelen af buret noget tid, så de vænner sig til lydene måske, og stadig har et "trygt sted".

• #8   6. maj 2010 Hmm, de har masser af huler og gemmesteder - burde det ikke være godt nok? smiley

• #9   6. maj 2010 Husk også over hvordan man kommer hen til buret, vi har erfaret at hvis man kommer ovenfra bliver de tit mere skræmte da de kan føle at det er ligesom en rovfugl smiley men man skal helst komme fra siden når man tager dem smiley

Og altid have en godbid klar når de vil snakke smiley og kæl lidt for dem når de spiser fra hånden (hvis du kan komme til det)

Men hav masser af tålmodighed :o)

Kommentér på:
Hvordan gør jeg dem burtamme? :/

Annonce