1.474 visninger
|
Oprettet:
Mavelyde hos Marsvin {{forumTopicSubject}}
Hej GG
Jeg har oplevet at mit marsvin Nulle har lyde fra mavsen ligesom når vores mave piver lidt.. Og hendes pubæh ligner heller ikke heeelt almindelige marsvinelorte. De er lidt klumpede og bløde :-I Håber ikke at det er noget alvorligt.. Ved i hvad det måske kunne være??
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Og vigtigst af alt, har hun altid adgang til godt hø?
jul 2011
Følger: 11 Følgere: 9 Gnavere: 2 Emner: 19 Svar: 68
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 30
Kan se, at du skriver, at du giver hende spinat morgen og aften. Spinat er ikke godt for marsvin i store mængder, og bør ikke gives for ofte. Læs evt. Det her: http://www.gnavergalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=11550
Rigtig god bedring med hende!!
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Og lissom CS.. hvad er 'almindeligt' marsvinefoder?
For hvis det er det skidt, som supermarkederne sælger, så er det noget møg.
apr 2010
- Hvis det foder dit marsvin får er ligesom de to billeder i bunden, altså noget kornfyldt blandet noget som oftest sælges som "gnaverblandinger", så smid det langt væk og find noget ordentligt foder.
Gerne bare alm. piller så der ikke kan sorteres, og med tilsat c-vitamin.
Har marsvinet hø tilgængeligt altid?
Og ja, jeg ville også ta' det grønne fra marsvinet indtil maven er stabil igen.
apr 2010
Hvis det er, så er det en gang møg og bør skrottes. Det svarer til hvis du selv skulle leve af mariekiks og vingummier - måske meget sjovt i starten, men dækker langt fra dit behov for næringsrig mad.
apr 2010
- Men er jo billigt fyld = større indtjening.
jul 2011
apr 2010
Og hvis de brune stykker er johannesbrød er det ikke ligefrem kvalitets fuldfoder jo.
Du spørger og folk prøver at hjælpe dig, hvorfor ta' sådan på vej?
apr 2010
Og jo, jeg beklager, men det ER altså møg. Der er rigtigt meget korn i på det billede, og korn + marsvin = skidt kombination. Marsvin er ikke lavet til at fordøje korn, og en hel del marsvin udvikler faktisk foderallergi, når de bliver fodret ernæringsmæssigt skævt.
Men du da meget undskylde, hvis det ikke er velkomment at vi prøver at hjælpe dig......
jul 2011
apr 2010
- Mange tror at dyrehandlere er fagfolk som ved en masse om dyr, men oftest er det bare ikke tilfældet.
Desuden, prøv at tænk på hvis en dyrehandler skulle vide en masse om ALLE de dyr de sælger produkter til?
- Det er desværre et fåtal af dyrehandlere som faktisk ved hvad de laver, eller tør sige til når de IKKE ved det.
Det samme gælder faktisk dyrlæger, det er ikke alle som interesserer sig så meget for de små dyr og derfor sætter sig ind i deres egentlige behov.
Men som Sweet Leafs siger, så kan man jo så se på billedet at det foder du bruger indeholder meget korn, og som hun også siger - så er det skidt for marsvinet og kan meget vel være med til at give marsvinet dårlig mave, hudproblemer m.v.
Mine marsvin får ganske alm. marsvinepiller, hvor der er c-vitamin i. Det er ikke noget de kan sortere i og de får de ting de skal ha' af vitaminer og mineraler ellers.
- Oveni har de altid hø tilrådighed, og får så grønt m.v. når jeg har noget, - fx græs, mælkebøtter, skvalderkål, gulerødder osv.
apr 2010
Anyways... de fleste dyrehandlere har vitakraft... men osse her er der noget skod imellem. Kig efter sådan nogen grønne kasser med 600g i, hvor det er nogen ensartede kugler - dem kan du bruge med god samvittighed. Mange af os bruger dem som godbidder, fordi de fleste marsvin er rigtigt glade for dem.
Har du en maxi zoo i nærheden, så er deres eget mærke - multifit - heller ikke nogen ringe løsning.
Som hovedregel, læs varedeklarationen og undgå noget med meget korn i - til gengæld skal der så være c-vitamin i.
Mange dyrehandlere har åbenbart svært ved at hoste op med en varedeklaration på deres egne 'luksusblandinger' - så en anden god regel er, at hvis ikke der er en varedeklaration, så lad være med at købe det.
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
Tasty Nuggets (Burgess Excel) som du har fået af din dyrlæge er formentlig hverken bedre eller dårligere end fx Vitakraft og Multifit.
Det er såmænd fint at blande forskellige slags tørfoder, så du kan sagtens blande Tasty Nuggets med eksempelvis Vitakraft kugler og Multifit. Det giver marsvinet en chance for bedre at kunne udvælge hvad den har brug for. Hvis de kun får én slags pellets har de ingen chance for selv at regulere kosten efter deres behov.
Og dejligt at læse at dine marsvin får grønt. Marsvin skal have varieret grønt dagligt. Grønt er den vigtigste del af deres næring og indeholder en masse sunde stoffer som de ikke får gennem tørfoderet. Hvis de har problemer med at tåle det grønne, er det meget ofte fordi de får for meget tørfoder.
Mht. spinat – sådan mere generelt:
Spinat er supersundt og helt fint at give marsvin. Det kan være lidt hårdt for maven hvis de ikke er vant til det så man skal altid starte med små mængder. En anden vigtig ting omkring spinat er at det indeholder oxalsyre. Oxalsyren binder kalk i tarmen, så kroppen ikke får glæde af kalken - og kalk er meget vigtigt for marsvin. Når man giver grønt med oxalsyre, skal man derfor samtidig give grønt som indeholder meget kalk. Ellers kan marsvinet risikere at få for lidt kalk.
Grønt som indeholder meget kalk er blandt andet gulerodstoppe, broccoli, mælkebøtteblade, skvalderkål, fennikel og grønkål samt krydderurterne (dild, basilikum, persille osv.). Samtidig forstærker K-vitamin optagelsen af calcium, så grønt som indeholder K-vitamin er også godt at give. K-vitamin findes især i kål. Kål er dog også noget som man for give med stor forsigtighed i starten indtil deres maver har vænnet sig til det.
Spinat indeholder både meget calcium og K-vitamin – derfor er oxalsyren ikke så problematisk i spinat. Så længe man fodrer varieret og med meget bladgrønt er der ingen grund til at frygte oxalsyren.
Spinat har desuden et højt indhold af chlorophyller, som har den egenskab at de renser kroppen for gift – fx pesticider og tungmetaller – og det samme kan oxalsyren gøre. Derfor er det ikke usædvanligt at marsvin får en klat blød afføring efter spinat – kroppen skiller sig nemlig af med dens giftstoffer og beskytter dermed leveren. Marsvin som har været i narkose vil fx næsten altid kaste sig over spinat efterfølgende for at rense kroppen ud.
Andet grønt som indeholder meget oxalsyre er blandt andet bladbeder, syre/skræppe, bøgeblade, ungt græs og rødbeder. Da rødbeder (og syre-arterne) ikke indeholder ret meget calcium, men til gengæld meget phosphor er det ekstra vigtigt at fodre med bladgrønt når man fodrer med disse ting.
Helt at undgå oxalsyre i kosten er en misforståelse. Formentlig har marsvin ligefrem brug for oxalsyre i små mængder. Det unge græs i Andesbjergene som vildmarsvinene ernærer sig ved, indeholder også en del oxalsyre. Marsvin (og kaniner) kan bruge oxalsyren til at regulere deres calicumoptag så de ikke får for meget calcium (det kan nemlig forårsage blæresten) og samtidig er oxalsyren en fortrinlig detoxer som hjælper organismen med at udskille affaldsstoffer.
Det er kun hvis man udelukkende fodrer med spinat eller fx rødbeder gennem længere tid, at oxalsyren går hen og bliver giftig. I et mix med andet grønt (bladgrønt) kan den sagtens tåles i moderate mængder.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Skræpper må marsvin desuden ikke få.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 53 Svar: 472
Mine marsvin ville så absolut ikke selv være i stand til at regulere i kosten efter deres behov - de tager det tager smager bedst. Hvis de fik ubegrænsede mængder af deres yndlignsgrønt, ville de helt klart også æde sig mætte i det fremfor deres pillegoder.
Nogle gange, hvis de skal have noget "guf" kan jeg finde på at blande en smule RR i deres pillefoder, og de støvsuger da skålen fri fra RR som det første, på trods af det ikke er det de har bedst af.
Jeg tror det er den bedste løsning, at servere et ensartet foder for marsvin.
jul 2011
apr 2010
apr 2010
En uge fra eller til på skodfoder KAN altså gøre meget skidt.
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
Mit svar hertil: Sålænge man serverer hø for sine marsvin har man alligevel ingen chance for at styre deres indtagelse af vitaminer og næringsstoffer. Alle høballer er forskelligt sammensat – og allerede her har man overladt det til marsvinene selv at udvælge hvor meget de vil spise af det.
Konsekvensen af kun at serveret et ensartet pelletfoder kan være fatal. Et godt eksempel er den aktuelle debat i Tyskland om Ovators chinchillafoder som består af stort set samme grunddej som deres marsvine- og kaninfoder.
De folk som har givet Ovator som fuldfoder til deres chinchillaer har i løbet af 2011 oplevet en lang række dødsfald, især blandt drægtige hunner, unger, dødsfødsler og dødsfald blandt dyr med svækket immunforsvar.
De folk, som har blandet Ovator med andet grundfoder/grønt osv har ingen problemer haft. Deres dyr har nemlig haft mulighed for at sortere Ovatoren fra (mange har bemærket at de ikke har spist pillerne) og i stedet reddet sig ved at spise andre ting. Det er så grelt at nogle forhandlere har taget Ovator helt ud af deres sortiment da de ikke mener det er ansvarligt at forhandle det da kvaliteten ikke længere er i orden.
Jeg fodrer ikke længere med tørfoder, men har tidligere gjort det – blandt andet Multifit. Mine marsvin spiste aldrig de pellets som er i Multifits blanding. Heller ikke majsene og kornene. Resten spiste de. Og det har formentlig været rigtigt klogt af dem. Majs og korn er ikke marsvineføde og Multifits pellets består af lucerne som også er skidt for marsvin plus en vildfaren blanding af kunstige vitaminer – nogle alt for højt doseret - ligesom pellets pga. deres manglende struktur både er dårlige for fordøjelsen, de slider ikke tænderne, svulmer op i maven (prøv at lægge pellets i et glas vand og se hvor meget de udvider sig) - pellets skaber en kunstig mæthedsfølelse som gør at marsvinet ikke gider spise hø og fordøjelsen går i stå i længere tid end godt er. Konsekvensen af dette kan både være tandproblemer og mave-tarm-problemer og problemer med at tåle grønt.
Hvis marsvin får et ensartet pelletfoder som deres hovedfoder har de ingen mulighed for at sortere det fra som de kan mærke ikke er godt for deres krop og sundhed. Tørfoder må afvige op til 30 % af det som står på indholdsdeklarationen. Så ved at give et ensartet pelletfoder aner man ikke om marsvinet i virkeligheden får for lidt eller for meget af de forskellige vitaminer og mineraler i den tid man bruger af posen/sækken.
Man aner heller ikke om producenten måske er kommet til at overdosere kobber, K3-vitamin eller andet giftigt stads som er i foderet.
Ved at give hø og ensartet tørfoder har man i virkeligheden ikke andet end: To ubekendte i forhold til indholdsstoffer! Derfor er det ikke noget argument at det er for marsvinenes skyld at man giver ensartet pelletfoder.
Jeg synes det er et kæmpesats kun at give en slags foder for slet ikke at tale om at det fuldstændig forhindrer marsvin i et udleve et af deres allerdybeste behov, nemlig foderselektering, som er den mest naturlige aktivering, man kan give marsvin i fangenskab.
Og hvis man er idealistisk og holder kæledyr for dyrenes skyld og deres velfærd og sundhed - bør selekteringsudvalget selvfølgelig bestå i et rigt udvalg af forskelligt grønt. Jeg ved i hvert fald godt hvad jeg selv ville tænke hvis jeg hver eneste dag året rundt fik serveret nøjagtig det samme: Åh nej ikke igen!
Mine fire marsvin får ubegrænset grønt. De spiser vel tilsammen 1 kg grønt i døgnet. Og de er yderst kompetente i forhold til at udvælge hvad de har brug for. Når de først har lært at alle de forskellige foderemner og deres virkning at kende og deres smagsløg ikke længere manipuleres af de kunstige stoffer som er i tørfoder, ved de nøjagtigt hvad de skal spise for at have det godt. De gør det meget bedre end jeg selv kunne gøre
apr 2010
Det er noget nær det samme
Og bare så vi er enige - jeg siger absolut ikke at piller bør være marsvins grundfoder...
Mavelyde hos Marsvin