3.409 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Fedtplet hos marsvin.. Fedtplet hos marsvin..

Hejsa.. smiley

Jeg har to dejlige grise, hvoraf den ene er en korthårs (helt glat, så ham er der ikke megen pelspleje ved.. (: ), men også en semilanghåret (vil jeg kalde det, ved ikke om det hedder noget andet, men det er ikke så langt, men en smule langt på ryggen og bagtil er det så ligesom det er lidt længere og laver et lille "slæb") han. Men da jeg ville ordne ham i går (børste, klippe kløer osv.) opdager jeg en fedtet plet ved rumpen. Altså opad mod ryggen, men alligevel tæt ved rumpen. Det er lidt mørkt i det lige at se til.. Men det lugter ikke (måske lidt, men ikke grimt eller noget). Jeg troede så at jeg havde gjort et eller andet galt, men da jeg så googlede fandt jeg så ud af det var noget de åbenbart godt kunne få. Min veninde (som jeg købte ham af) sagde han altid har haft lidt fedtet pels (generelt) og det syntes jeg også. Ikke voldsomt, men jeg tænker det måske kan være fordi hans pelstype er lidt "ru" i det? Nå, men tilbage til pletten. Jeg har læst (bl.a. her (link fjernet) og her (link fjernet) at pletten kan fjernes med opvaskemiddel. Jeg tænker bare om det ikke er lidt hårdt ved deres hud, eller..? Ville det være en fordel at købe en shampoo til marsvin, så jeg kan prøve at vaske ham, og se om det hjælper på pelsen?
Puha, sikke en forvirrende smøre jeg fik skrevet, men jeg håber I alligevel vil give mig et svar på:

Er opvaskemiddel (vi har både VEL og så nogle svanemærket noget fra Lidl) ikke for hårdt for huden?

Ville I købe en shampoo (evt. hvilken?) og så prøve at vaske ham én gang og se om det kunne hjælpe lidt på pelsen?

På forhånd tak. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fedtplet hos marsvin..
  • #1   6. jul 2011 Jeg har ikke rigtig problemer med fedtpletter på mine marsvin, men har en enkelt gang skulle vaske en væk. Du kan godt vaske den væk med shampoo, men du må ikke købe marsvine shampooen fra KW! smiley Den gør mere skade end gavn. Køb i stedet en mild hundeshampoo eller en baby shampoo. Jeg har prøvet begge dele, men foretrækker baby shampoo. Den jeg bruger er fra matas og har lilla låg, kan ikke huske hvad den hedder.. Jeg lod shampooen sidde på området i et par minutter og kunne derefter gnubbe pletten væk smiley
    Om du kan bruge opvaskemiddel, ved jeg ikke smiley

• #2   6. jul 2011 Tak for det. smiley Vi har en Matas luksus shampoo, ekstra skånsom, men der er parfume i? Men den er svanemærket, og er ikke meget kraftig i parfumeringen. Kan den gå an? Eller skal den helst være parfumefri.
    Tak for rådet ang. KW shampooen - har godt læst lidt om det, men det andre derfra er vist fine forstår jeg? smiley

• #3   6. jul 2011 Det er ikke altid at en almindelig shampo kan ta fedtpletten.
    Så opvaskemiddel er ganske effektivt - eller swarfega (affedter).
    Gnid det let ind i den fedtede pels (tør pels) og på huden hvor fedtpletten er.
    Lad det sidde og trække i 10-15 min og skyl det ud.
    Så kan man gnubbe let på fedtpletten og få det af.
    Hvis der stadig sidder noget tilbage eller den ikke er ordentlig væk, kan man blot gentage "behandlingen".

• #4   6. jul 2011 Super. Tusind tak. smiley

• #5   6. jul 2011 Enig med lux

• #6   6. jul 2011 Tak for hjælpen.
    Lige en kort up-date herfra. smiley

Den omtalte "herre" har netop været i bad, og han virkede til at nyde at blive badet og tørret og puslet om (og få agurk, hehe).
    Så nu er han igen blød og dejlig.

Kommentér på:
Fedtplet hos marsvin..

Annonce