Fedtplet hos marsvin.. Fedtplet hos marsvin..
Hejsa..
Jeg har to dejlige grise, hvoraf den ene er en korthårs (helt glat, så ham er der ikke megen pelspleje ved.. (: ), men også en semilanghåret (vil jeg kalde det, ved ikke om det hedder noget andet, men det er ikke så langt, men en smule langt på ryggen og bagtil er det så ligesom det er lidt længere og laver et lille "slæb") han. Men da jeg ville ordne ham i går (børste, klippe kløer osv.) opdager jeg en fedtet plet ved rumpen. Altså opad mod ryggen, men alligevel tæt ved rumpen. Det er lidt mørkt i det lige at se til.. Men det lugter ikke (måske lidt, men ikke grimt eller noget). Jeg troede så at jeg havde gjort et eller andet galt, men da jeg så googlede fandt jeg så ud af det var noget de åbenbart godt kunne få. Min veninde (som jeg købte ham af) sagde han altid har haft lidt fedtet pels (generelt) og det syntes jeg også. Ikke voldsomt, men jeg tænker det måske kan være fordi hans pelstype er lidt "ru" i det? Nå, men tilbage til pletten. Jeg har læst (bl.a. her (link fjernet) og her (link fjernet) at pletten kan fjernes med opvaskemiddel. Jeg tænker bare om det ikke er lidt hårdt ved deres hud, eller..? Ville det være en fordel at købe en shampoo til marsvin, så jeg kan prøve at vaske ham, og se om det hjælper på pelsen?
Puha, sikke en forvirrende smøre jeg fik skrevet, men jeg håber I alligevel vil give mig et svar på:
Er opvaskemiddel (vi har både VEL og så nogle svanemærket noget fra Lidl) ikke for hårdt for huden?
Ville I købe en shampoo (evt. hvilken?) og så prøve at vaske ham én gang og se om det kunne hjælpe lidt på pelsen?
På forhånd tak.
apr 2010
Følger: 29 Følgere: 25 Gnavere: 9 Emner: 51 Svar: 251
Om du kan bruge opvaskemiddel, ved jeg ikke
apr 2010
Følger: 36 Følgere: 32 Gnavere: 8 Emner: 14 Svar: 186
Tak for rådet ang. KW shampooen - har godt læst lidt om det, men det andre derfra er vist fine forstår jeg?
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Emner: 21 Svar: 675
Så opvaskemiddel er ganske effektivt - eller swarfega (affedter).
Gnid det let ind i den fedtede pels (tør pels) og på huden hvor fedtpletten er.
Lad det sidde og trække i 10-15 min og skyl det ud.
Så kan man gnubbe let på fedtpletten og få det af.
Hvis der stadig sidder noget tilbage eller den ikke er ordentlig væk, kan man blot gentage "behandlingen".
apr 2010
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
apr 2010
Lige en kort up-date herfra.
Den omtalte "herre" har netop været i bad, og han virkede til at nyde at blive badet og tørret og puslet om (og få agurk, hehe).
Så nu er han igen blød og dejlig.
Fedtplet hos marsvin..