{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Ang. marsvin {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Mine 2 marsvin (2 hunner som går sammen) løber tit rundt i buret mens de siger den der pive-lyd, og det lyder altså som om de er ved at slå hinanden ihjel?! Det lyder i hvert fald ret voldsomt, men jeg kan ikk se hverken blod eller hårtotter eller noget i huset, og de så fine ud da jeg havde dem ude i dag. Men okay, de har også meget hår, så det kan måske være svært at se hvis der er sår...? Jeg ved ikke, er det normalt at de slås? Tror I overhovedet det er dét de gør?
Det bekymrer mig i hvert fald, for den lyd de laver lyder næsten panikslagen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. marsvin
  • #1   18. jun 2011 Pivelyd? Det er rimelig uklart i mine ører smiley Er du sikker på det ikke bare er det "skrig" de giver fra sig når de kalder, hvis de hører lyden af mad eller lignende?

• #2   18. jun 2011 Hehe, jeg aner ikk hvad jeg skal kalde det smiley Men du ved, de "fløjter" nærmest, og det er en høj lyd som kommer gentagne gange. Det er ikke pga. mad, og det er heller ikk pga. min stemme eller noget, da de faktisk ikk er sådan helt vildt glade for mennesker endnu.

Det lyder virkelig som om den ene bliver jagtet og råber på hjælp eller sådan noget D: Man får det helt dårligt af det xP

• #3   18. jun 2011 "Giv mig mad" - (link fjernet)

Lyder det som den?

• #4   18. jun 2011 Kunne lyde som om at den ene af dine hunner er i brunst. Det kan hos nogle marsvine-hunner godt betyde en meget dominerende adfærd som går ud over burkammeraterne. Hvis ikke det går over i løbet af et døgns-tid, så er det selvfølgelig ikke brunst men nok "bare" almindelig dominerende adfærd. Hvis det altid er sådan, - at de jagter rundt efter hinanden så bør du nok prøve at finde ud af en løsning så de ikke skal gå sammen mere.

• #5   18. jun 2011 Hvis det skulle være dominans, kunne det sikkert afhjælpes af en kastrat.

• #6   19. jun 2011 Line M: Hej, tak for linket! smiley

Det lyder faktisk sådan ja, vedvarende. Men det er samtidig med at de løber rundt i buret, og det lyder som om den ene i hvert fald er skræmt. Og de har mad.

Men hvis den lyd ikk betyder "HJÆLP MIG!", så er der jo nok ikk noget galt. De siger ikke sådan hvis de bliver jagtet eller er bange?

• #7   19. jun 2011 Altså hvis de løber meget rundt i buret imens den ene hyler eller piver, så er du næsten nødt til at gøre noget synes jeg. Men hvor længe har de gået sammen? Hvor gamle er de? Hvor stort er deres bur? Har det gået sammen tidligere uden problemer? Er det altid den samme som piver?

En sjælden gang imellem kan to hunner ikke finde ud af at enes, og når det sker ender det sommetider med at den ene mopper den anden til voldsomt. Så er der ikke andet at gøre end at skille dem ad.

• #8   19. jun 2011 Har du overværet hvad der sker? - altså jagter de hinanden eller skændes?
    Om ikke andet kunne det være en god idé at anskaffe dig en kastrat til buret, han vil i hvert fald kunne mægle og skabe fred hvis det er et problem nu.

• #9   20. jun 2011 Jeg kan se at de begge er fra i år, så mon ikke de blot er ved at finde en rangorden?? Ellers kan jeg bestemt også anbefale en kastrat, det giver en helt anden ro i buret.

• #10   20. jun 2011 Jeg ved faktisk ikk hvem af dem der piver, for de gemmer sig når man går der hen, og så holder det op.

De er fra d. 1 og d. 19 april.

En kastrat - et kastreret hanmarsvin? Det kunne jeg vel godt overveje, hvis han kan få dem til at falde til ro smiley Er det ikk dyrt at få den kastreret?

• #11   20. jun 2011 jo, det kan altså godt løbe op, afhængig af dyrlægen.. der er osse risici ved det, specielt hvis man rammer en dyrlæge uden marsvineerfaring.

Men man kan med jævne mellemrum købe 'færdige' kastrater.. evt. på internater.

Maria Hjort m. Obsessions opdræt har en masse kastrater til salg p.t.
    Hun ligger godt nok i københavnstrup, men transport kan nok godt arrangeres.

Gizmos har osse haft formidlingsdyr inde i ny og næ, tror dog ikke at hun har nogen lige nu.

Kommentér på:
Ang. marsvin

Annonce