hvad gør jeg? kat forvoldt skade på kanin. {{forumTopicSubject}}
Har i dag været ude for en ret så grim oplevelse... står i mit køkken da der pludselig er noget der skriger udenfor...
Tænker først det er katte, men da jeg kommer ud lyder det alligevel ikke sådan...
Bliver urolig for at det er mine kaniner så løber derover og ganske rigtig... til min frygt skræmmer jeg naboens kat væk da den sidder med en salgsklar kaninunges hovede i munden gennem tremmerne og prøver i forskrækkelsem at slæbe ungen med sig, hvilket ikke lykkedes.
Katten løber hurtigt ind til sig selv og jeg får fat i ungen. Den har hvd der ligner en lang rift fra panden og helt ned til næsen, men kaninen er selvfølgelig bange og er svær at få set på så jeg finder hurtigt et håndklæde og vikler den ind i så jeg kan kigge nærmere.
Det er så langt fra en rift... den har fået revet al huden af og inden under ser jeg at næsebenet er brækket på den lille stakkels unge.
Min mand kommer hurtigt ud, desværre med min lille søn på 3 i hælene, men tingene skal gå hurtigt nu og har ingen opbinding nogle steder så manden må holde mens jeg afliver det lille dyr og skåner det for flere lidelser og skærer hovedet af den.
Min søn bliver skrækslagen over det han har set, eller nok nærmere den hast det skete i og så fordi ungen skreg af lungernes fulde kraft.
Nu er timerne så gået og jeg har tænkt og er egentlig ikke blevet mindre vred over den skide kat. Må indrømme jeg har lyst til at skyde lortet.
Men tænker at dette kunne i grunden godt være blevet dyrt... Ikke nok med at jeg mister de 250 kr kaninen ellers kostede, men kunne jo også, hvis jeg ikke havde slagtet selv, været nød til at tage til dyrlægen og få den aflivet.
Har det bare sådan at det kan godt være at det er kattens instinkt at jage sådanne dyr, men når jeg ved hvem det er så mener jeg jo i grunden også der burde erstates det der er mine udgifter/tab i dette.
Eller er det bare mig og vreden der er på afveje?
Måtte lige af med det og hører hvad i andre mener...
Selv er jeg jo nok stadig en del rystet over hvad der er sket.
apr 2010
Følger: 47 Følgere: 50 Gnavere: 6 Emner: 6 Svar: 30
Katte er rovdyr, så det bedste er at lade sine kaniner gå i bure/løbegårde der er rovdyrs sikret, så undgår man dette.
Det kunne ligeså godt være en mår eller ræv der nappede kaninen, så er det straks noget svære at kræve erstatning.
apr 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Gnavere: 2 Emner: 29 Svar: 153
Det var en voldsom situation og sådan er det.
Du må såment godt syntes det er forkert at skrive sådan... Går ikke ind for at lyve og gøre alt rosenrødt når det ikke er det.
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 36 Gnavere: 5 Emner: 22 Svar: 1.143
De er kun lige i gang med opbygge deres såkaldte kognitive skemaer, og der forstår man tingene fuldstændig anerledes..
Ang katten; Du har jo ikke et konkret bevis på at det er ejerens kat der har gjort det. så det bliver nok svært..
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
nov 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 2 Emner: 5 Svar: 83
nov 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 2 Emner: 5 Svar: 83
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Gnavere: 8 Emner: 5 Svar: 49
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
apr 2010
- Mor til katja... Nej aflivning var den eneste løsning når næsebenet på den var brækket og gav den vejrtrækningsproblemer... Så skulle ikke bruge time på at få fat i en dyrlæge og komme dertil imens den lille unge led...
Når man kan se hvad der er galt og ved hvad løsningen på problemet er så skal det i min verden gå hurtigst muligt.
Kan godt mærke jeg stadig er rigtig vred så tror jeg lader manden om at tage kontakt til naboen, for jeg ved at hvis de er afvisende så bliver jeg ekstrem hidsig... Så jo selv hvad der skete.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Gnavere: 22 Emner: 12 Svar: 182
Og så må jeg lige høre?? Fordi at det er kattens natur, så er det i orden?? Jeg kan lige se ramaskriget, hvis det havde været en hund, så skulle den da som minimum aflives
Vores kanin går i et udebur med tremmer foran, og det burde jo derfor være sikkert, så hvis naboens kat kommer og bider øret af min kanin, fordi den er nysgerrig, så er det min skyld???
Naboen kan vel bare sørge for at holde katten på egen grund!!
apr 2010
hvorfor i alverden kan man sige at det er kattens natur og derfor er okay - det er jo også hundens natur?? Jeg mener at begge dyr bør holdes på egen grund, så vi som har dyr ude ikke skal være bekymret for vores dyrs liv
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Gnavere: 9 Emner: 41 Svar: 281
Hvis det var mig, ville jeg snakke med kattens ejer om det, men jeg ville ikke kræve erstatning eller bede ham holde "bedre styr på den".
Man kan jo ikke rigtigt fortælle en kat hvor den skal gå hen eller ikke gå hen... De er frie dyr, men derfor er det selvøflgelig ikke okay at de slår kæledyr ihjel.
Jeg syntes ikke man skal prøve at holde katten på sin egen grund, for de er jo snu dyr og hvis det var min kat ville den højst sandsynligt finde en måde at komme ud på. Derimod hælder jeg også til "afskrækningsmetoden".
Altså, at sprøjte vand efter katten eller på anden vis (selvfølgelig uden smerte indblandet) give den en ordentlig forskrækkelse.
Så burde den lære, at dét skal den ikke gøre igen!
Jeg mener ikke det er synd for katten, for det gør jo ikke ondt på den. Jeg vil i hvert fald personligt hellere gøre naboens kat skidebange, end jeg vil miste et af mine dyr til den tænder!
hvad gør jeg? kat forvoldt skade på kanin.