Mit første marsvin - spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle
Som overskriften lyder, så har jeg fået mit første marsvin Bertha og jeg har nogle spørgmål, som jeg håber, at I måske kan hjælpe mig med.
Jeg synes, at Bertha bider meget i mit tøj og mig. Hun starter med at slikke på mig/tøjet hvorefter hun forsigtigt bider.
Er der noget som jeg kan gøre, for at hun stopper med det?
Desuden synes jeg, at hun virker meget bange og opholder sig meget inde i sit hus. Er der noget jeg kan gøre, for at hun ikke er så bange? Jeg har hende oppe mellem 1-3 gange om dagen og derudover snakker vi altid til hende mens vi nærmer os hende, for at hun ikke skal blive forskrækket.
Mine hunde snakker også med hende og dem er hun ikke bange for. De står på hver side af buret og snakker sammen.
Jeg har kigget i bøger og på nettet, men jeg synes, at der er lige så mange meninger som der er mennesker Så jeg vil hellere høre jer end en forfatter som måske aldrig har ejet et marsvin
God weekend
- Line (:
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
At marsvinet gemmer sig meget i sit hus kan dels have noget og gøre med det er et nyt sted, og nye lyde den skal vænne sig til. Derudover er marsvinet alene uden en artfælle, marsvin er flokdyr og bør være 2 marsvin sammen De lever bedst sammen mindst 2. Og menneskelig kontakt vil aldrig kunne erstatte en artfælle. Så jeg vil anbefale dig og finde en veninde til dit marsvin, det er det bedste. Og 2 marsvin koster ikke mere end 1 og der er ikke mere besvær med 2 end 1.
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
Men at hun slikker på dine hænder, også "prøvesmager"med tænderne bagefter, gør mine også tit (min hune enda på alt hud hun kommer i nærheden af, om det så er hænder, næse arm, er hun ret ligeglas med ^^) jeghar læst på et tidspunkt at det er fordi man har lidt salt på huden, men jeg er ikke helt sikker
Hvis hun går alene, kan en kammerat i buret måske hjælpe hende (især hvis hun er vant til at gå med andre marsvin der hvor hun var før)
nu ved jeg ikke hvad slags bur du har..men det med huset, havde ejg også problemer med, med, da jeg fik min nuværende han (da han har været misrøgtet hvor han var før, og derfor meget usikker og mistroisk). Jeg valgte at være "hård" oh fjerne huset, eller vende det om, så han ikke kunne komme ind i det (tit dog emd et håndklæde over et hjørne af tremmeburet eller mulighed for at gemme sig bag huset istedet)
Min tanke bag er at jeg mener, at hvis marsvine er bange og kan gemme sig hele tiden, så lærer det ikke, at det IKKE er farlligt at ophodle sig uden for huset. Jeg ved ikke om teorien bag virker, men min han er i hvert fald meget mere tryg, og ingen af mine dyr bruger rigtigt husene når de har nogle inde..ud over til at gnave i, og hoppe op på
Elelrs kan du prøve at give hende gode oplevelser når hun er ude af huset. her tænker ejg på ting såsom at hænge en gulerod op i en snor (gerne så hun skla på bagbenene for at nå), græs/mælkebøtter i snor, gulerødder i toiletpapirsruller-også gerne så de ikke lige kan nå det(ser dæleme sjovt ud når de kaster rundt med rørene for at få guffet ud^^), en-søg-og-find-leg ->læg en del meget små stykker (en mundful for dyret, eller deromkring, rundt om i buret, så hun skal bruge næsen til at finde dem med), hø og græs kan også stoppes i toiletruller (også gerne så der skal arbejdes lidt for at få det ud)
jul 2010
De skal altså lige vænne sig til nye omgivelser og nye lyde.
maj 2011
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 7 Svar: 41
Sortfod, vi har haft hende siden hun var fem uger og hun er 11 uger nu.
Mette K, god idé. Det vil jeg da prøve. Hun har både salt sten og vitamin/mineral sten.
Jeg er på udkig efter en hun mere, da Bertha altid har været vant til at være sammen med sin mor og bror før jeg fik hende. Der er en på 6 mdr i butikken, hvor jeg arbejder og en på 4 uger som snart er salgsklar. Hvilken en vil I vælge, hvis det var jer? Den på 6 mdr er tam og de små er også mindre bange end Bertha.
Go fredag aften
maj 2011
jul 2010
Da det er hunner har alderen ikke den store betydning i forhold til hvis det havde været hanner. Men ville nok vælge en unge til hende.
Jeg har omkring 50 marsvin så jeg har ikke mine ude hver dag, osv. Men det klare de også fint.
maj 2011
jul 2010
de ved oftes ikke en skid om de dyr de handler med. Eller ikke ret meget.
Og det er noget sludder med kalk/slikstene, De har vitterlig ikke brug for dem hvis du fodre ordenligt.
Og lange grønne piller kan vi ikke bruge til noget, medmindre du kan komme med deres navn. For der skal være c vitamin i dem, og en ordenlig mængde c vitamin.
maj 2011
Så er det godt, at jeg lære en masse af dig
jul 2010
De kan dog købes ved lux shoppen ved jeg. Derudover ved jeg at andre bruger Cavia Korrel også.
Det kan fåes i flere dyre butikker herhjemme.
sep 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Gnavere: 4 Emner: 25 Svar: 231
Men jeg foder med vitakraft, og det de de glade for, der blander jeg det, da man kan få flere forskellige slags .
Sortfod :
Læste på et tidspunkt noget om at Ovator ikke var særlig sundt for marsvin alligevel ?
jul 2010
Og jeg har fodret med ovator siden 2002, og det er det, de fleste opdrætterer bruger. Så jeg vil bestemt sværge til ovator.
sep 2010
Men hvad sker der hvis de får for meget (c) vitaminer ?
jul 2010
sep 2010
Tak
maj 2011
Hvad med flere etage bure. Vil de bruge det?
jul 2010
jul 2010
Du kan bruge hunde shampooer de har samme PH værdi som marsvin.
Du skal bare ikke bruge den der hedder gnaver shampoo fra KW. Der er flere som har oplevet marsvinene ikke kan tåle den. Men f.eks citron shampooen fra KW er god.
sep 2010
jul 2010
Jeg vil råde dig til at skrifte til citron shampooen eller til medicin shampooen. De er meget bedre.
sep 2010
Hvor har du købt dit henne ?
jul 2010
maj 2011
Hvor tit må jeg bade Bertha? Hun har ret langt hår.
Så må jeg hellere ta huset ud af buret. Skal hun både ha hø i aktiverings bolden som sidder og dingler fra oven, høhækken og i et hjørne af buret?
jul 2010
Vask hende efter behov. Man behøver ikke at vaske dem hele tiden. De skal jo have deres naturlige fedt i huden osv.
sep 2010
Og mine har kun hø i enten deres høhæk eller i deres boldt . Så de skal gøre noget for at få det, og holde den aktiveret .
maj 2011
Jeg har tænkt på at købe et bur i flere etager, men jeg er ikke sikker på, om hun vil komme til at bruge mere end den ene etage?
Desuden er jeg på udkig efter en hun gerne med to eller flere farver. Racen har ikke så stor betydning, da jeg ikke har planer om at avle på dem (:
jul 2010
Du kan jo se mine salgs annoncer og se om der er noget du kan bruge. Jeg bor i Randers, hvis det er...
jun 2010
Der er nogle der oplever at deres dyr ikke vil, men jeg tror også det hænger sammen med at dyrene ikke har fået motion ellers. altså, dvs at de ikke rigitgt er ude og røre sig, og at de ikke kommer til at bruge deres muskler anderledes, ved fx at skulle hoppe/kravle op på derse huse eller over broer eller lignende.
Da jeg fik min hun, kunne hun kun lige stå på bagbenene, nu er hun det marsvin jeg ahr oplevet emd bedst ballance og styrke i ryggen ^^ og hun kravler gladeligt over alt der er i buret.
om ikke andet, så giv dit (dine) marsvin den slags udfordringer også
maj 2011
Hvad bruger I som bunddække? Har I aviser eller andet i også?
Hvor store er jeres bur?
Jeg tror bare, at rengøringen bliver for meget, hvis buret er i flere etager, så måske hellere et kaninbur?
Sortfod, jeg fik at vide, at vores foderpiller er fra noget der hedder Imex,
jul 2010
Jeg bruger spåner til bundlag og har ikke aviser under da det bliver for bøvlet at muge ud så synes jeg.
jun 2010
jeg har heller ikke noget andet end spåner i buret. Det gør det dejligt nemt at tømme det. bare bunden i vejret ude på kompostbunken
sep 2010
maj 2011
som bundlag med aviser, da jeg synes det er nemmere.. Jeg hostede meget da jeg brugte det andet og havde svært ved at trække vejret, når jeg skulle ligge nyt i..
Sortfod, jeg har fået det marsvin på 6 mdr. fra butikken (: Så nu skal jeg i hvert fald have et nyt bur Det er ellers nogle fine marsvin du har..
jun 2010
maj 2011
Bertha laver faktisk kun i to ender af buret, så jeg har overvejet at sætte toiletter op, så jeg blot skal skifte der og så kan resten faktisk god vente. Iflg posen så skulle du kunne vente 16 dage med at skifte..
Jeg går stadig i tvivlen, om jeg skal købe et af de større marsvin eller om jeg skal købe en unge, men jeg ved også samtidig, at det er svære for ældre marsvin at få nye hjem selvom de kun er 6 mdr. gamle, da folk helst vil have en unge..
Men samtidig så er de 6 mdr. gamle marsvin tamme og ikke så nervøse..
jul 2010
Savsmuld er meget fint og støver rigtig meget, spåner er grove og støver ikke ret meget.
Det er ikke det samme.
apr 2011
Følger: 1 Gnavere: 3 Emner: 1 Svar: 2
Jeg ved det lyder som om du opdrager en hund, men faktisk er marsvin død intelligente og begge mine forstår kommandoen 'nej' når de gør noget de ikke må og stopper pr omgående. Og fingeren på næsen vil du opleve lynhurtigt virker. Du skal ikke slå, knipse eler på anden måde markerer yderligere, bare røre.
Mht at den gemmer sig: tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed. Jeg ved det er trælst, men det virker. Og super godt du stadigvæk tager den op, selvom den er bange. Prøv eventuelt med et viskestykke den kan putte sig i når du sidder med den
sep 2010
maj 2011
Sortfod, ja, der er stor forskel på spåner og savsmuld, men det kunne være, at jeg skulle prøve det, hvis det suger bedre end det fnuller jeg bruger nu..
Sara, hvis jeg siger ah ah til Bertha, så ved hun godt nu, at hun skal stoppe med det, som hun er i gang med Fandt jeg ud af i går.
Denice, jeg tror også, at marsvin bliver undervurderet mht intelligens. Herhjemme har vi snakket om, at vi vil bygge en labyrint til Bertha, bare for at aktivere hende mere..
Hvordan aktivere I jeres marsvin?
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
sep 2010
Løber rundt i, og mind skal hoppe op på enten deres hus eller hylde for at få mad og drikke, og så har de en boldt der kan komme mad i, som de skubber hvor det så kommer ud, ligesom med hunde . Og hø i enten hø boldt eller høhæk . Og så kommer de tit ud og løbe på gulvet . Og deres frugt og grønt, kommer os op og hænge i entet det ene eller det andet, så de bliver aktiveret der os
maj 2011
Sortfod, jeg så åbenbart forkert på Google billeder, så derfor mit tidligere svar mht spåner.
Jeg har nu købt et hunmarsvin mere på 7 uger, men den nye gemmer sig oppe i høhækken. Jeg har læst et andet sted skrevet af Sortfod, at det er normal at d vil være lidt tumleri i mellem to marsvin, når der pludselig er et nyt, men at hun sidder i høhækken kan vel ik være godt?
jul 2010
maj 2011
maj 2011
jun 2010
maj 2011
Der kommer flere spørgsmål hen ad vejen.
Nogen der kan anbefale en bog om marsvin, som jeg kan kigge i? Den skal helst være let at læse
jun 2010
sep 2010
maj 2011
maj 2011
Vi har nu haft Wilma siden lørdag og hun sidder stadig i høhækken og jeg har ikke hørt et eneste piv eller andre lyde fra hende. Når jeg har hende oppe, så sidder hun bare helt forstenet og vil ikke spise hverken agurk eller mælkebøtteblade :S Er det normalt? Eller skal jeg fjerne høhækken?
Mit første marsvin - spørgsmål