{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.283 visninger | Oprettet:

Salg af foderdyr på GG? {{forumTopicSubject}}

Jeg har meget blandede følelser omkring det at der ikke er nogen regler imod salg af dyr til foder her på GG. Ja, jeg ved godt, det er normalt at gnavere bruges til foder, men jeg synes bare det virker forkert at lave annoncer for dem på et forum der ellers er til kæledyr, fordi der ofte er tale om masseproduktion der ikke foregår særlig meget på dyrenes vilkår. Det ville jo lidt svare til, at man solgte hestebøffer på Hestegalleri.
Hvad mener I?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Salg af foderdyr på GG?
  • #5   21. maj 2011 Pia - der er bare langt mellem de foderavlere som tilbyder dyrene et godt liv.
    Jeg har bestemt ikke noget imod foderavl - så længe det gøres på dyrenes vilkår og ikke i miniature små bure fordi det fylder mindre og billig, dårlig mad fordi man ik gider bruge penge på dem: de er jo "bare" foder.

Det glæder mig til gengæld at se foderavlere der tilbyder deres dyr et værdigt liv og som behandler dyrene med respekt.
    Disse skal være så hjertens velkommen da langt de fleste af disse faktisk holder musene/rotterne som kæledyr også.

Men når der oprettes en annonce hvor rotter/mus sælges efter væk og billedet viser en lille kasse stoppet med dyr - ja så tvivler jeg på vi har haft i en af de sidstnævnte.. desværre smiley
    Og denne type foderavlere holder bare ikke hjemme på et kæledyrssted!

• #6   21. maj 2011 jeg synes det er noget underligt noget at det er ok at sælge foderdyr her. jeg ville foretrække det var som på gnaverforum hvor det ikke er tilladt. Men ja ved der er mange som ikke synes det er et problem

• #7   21. maj 2011 Sidsel: Jo, det drejer sig som regel om mus og rotter, de størrer gnavere bruges jo ikke rigtig til foder.

LUX og jeg kender begge en, der opdrætter til foder og jeg har ikke rigtig så meget at udsætte på hans foderavl, for jeg synes han egentligt gør det på en anden måde.

Det er mere det, at når man ser feks rotteunger der sælges for 20 kr i en alder af 3 uger på et forum der egentligt er beregnet til kæledyr, så giver det et meget forkert billede af, hvornår en rotteunge egentligt bør tages fra sin mor. Slangen er jo i bund og grund ligeglad om dens mad egentligt ikke er gammel nok til at forlade sin mor, men sætter man dem til salg som kæl også (hvilket man jo gør, når man sælger dem herinde), så får man jo folk til at tro, at en rotteunge til kæl kan vænnes fra sin mor når den er 3 uger gammel. Eller at det er helt ok, at den kun vejer 50 gram når den tages fra sin mor og sælges. Og det er sådan nogle ting jeg synes der ikke er etisk korrekt i at sælge dyr til foder og dyr til kæl det samme sted.
    Der er indtil nu ikke nogen der har reageret herinde og det undrede mig faktisk lidt, for jeg tror, at hvis jeg gik ind på HG og satte hestebøffer til salg, så ville folk da gå helt agurk. Men i mine øjne er princippet faktisk det samme, for ligesom rotter og mus ganske naturligt bruges til slangefoder, så bruges heste jo også til menneskeføde. Men ligesom mange allerede sikkert er enige i, så hører salg af hestebøffer jo ikke rigtig til på et hesteforum. Så hvorfor skulle salg af gnavere til "mad" høre til på et kæledyrsforum? Jeg synes bare der er en smule dobbeltmorale i de to ting.

• #8   21. maj 2011 Desuden findes der jo en del reptilfora også. Så hvorfor ikke bare holde salg af foderdyr til de steder?

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #9   21. maj 2011 Enig med KungFu

• #10   21. maj 2011 Altså mine mus er foder dyr og mine kaniner er slagtedyr men jeg går så også op i at dyrene har det godt og jeg ved at der er flere herinde der også spiser kaniner så de bliver solgt som kødkaniner og der er mange der gerne vil købe til selv at starte kødkanins avl op og derfor er det herinde de bliver solgt

• #11   21. maj 2011
    Cavy Cats Opdræt .

jeg er helt enig med dig, jeg forstår simpelthen ikke at man tillader salg af foderdyr her inde. En del foderdyr lever under kummerlige forhold, tages fra for tidligt osv. På gnaverforum må man ikke sælge foderdyr og der synes jeg virker bedre. Jeg synes på en eller anden måde det højner kvaliteten og seriøsiteten i markedet. Ogja som du siger svarerdet lidt til at sælge hestebøffer på hestegalleriet eller hundepels på hundegalleriet. Det er korrekt at ser er del steder på nettet hvor "reptilfolket" kan udveksle foderdyr så nej jeg forstår det heller ikke og oprettede også et indlæg om det da GG var helt nyt... Jeg synes det rejser en del etiske spørgsmål at tillade salg her inde da en del af foderdyrs avlen og brugen stemmer endog meget dårligt overens med hvad jeg forbinder med etisk forsvarligt - især når det kommer til at forum hvor folk (heriblandt børn) her disse dyr udelukkende som kæledyr

• #12   21. maj 2011 Jeg har ikke noget imod det. Jeg synes ikke at der er den store forskel på den måde de fleste holder foderdyr på, og de fleste dyrehandlere holder dyr på, og jeg må indrømme, at det ikke går mig på at der bliver solgt slagtekaniner eller fodermus herinde. Kender selv flere meget seriøse kaninavlere, der hellere vil slagte og spise deres unger end at aflevere dem i en dyrehandel. Det er lovligt på gnavergalleri, så det går jeg altså ikke og har ondt i røven over.

• #13   21. maj 2011 Lykkeline - NEMLIG er en af dem der aldrig i livet ville aflevere mine dyr til en dyrehandler men heller slagte og spise dem selv, for mine dyr skal satme ha det godt også så om de bliver solgt til kæl eller til mad, for har man ikke respekt over for foderdyr skal man ikke holde dyr,

• #14   21. maj 2011 Mia - Enig. Der er desværre bare ikke mange, der holder foderdyr under gode forhold. Men så længe forholdene er iorden, kan jeg virkelig ikke se noget problem i at sælge dem herinde smiley Men foderdyr eller ej, der er altså også nogen der sælger kæledyr herinde, hvor forholdene ikke er særlig gode.

• #15   21. maj 2011 ja nemlig, jeg har mine mus i store terrarier hvor der er masser for dem at lave smiley og mine kaniner går i bur beregnet til ræve smiley så der er masser af plads

• #16   21. maj 2011 Jeg synes egentlig det er helt fint.
    Der er alt for mange steder, hvor man er så berørings angst, at der nærmest ikke skal mere til en banning, end at man nævner foderdyr.

Jeg kan ikke kende billedet med at dyrene har det dårligt.
    De bliver bare opdrættet på en anden måde.
    Laboratorie dyr i DK har det ganske udemærket, og langt de fleste der opdrætter i større mængder, opdrætter på samme måde.

Gennemsnits dyrehandleren har til gengæld ikke optimale forhold for foderdyr, da det i højere grad er et spørgsmål om penge.
    Men hos private er der igen ide i at fokusere meget på penge, da det også er deres egne dyrs foderbehov det går ud over, hvis det er noget skidt foder.

• #17   21. maj 2011 Jeg er enig med dig Cavy Cats.
    Jeg synes heller ikke det er okay at man sælger foderdyr herinde, for det er jo altså hovedsageligt et galleri for kæledyr, så hvis folk vil sælge deres dyr som foder kan de vel smutte ind på et reptilfora, eller lignende.

Og derudover kan man jo også blive nervøs for at man herinde kommer til at sælge sine dyr som foderdyr (til mennesker eller dyr), for jeg er IKKE interesseret i at sælge mine dyr til foder smiley

• #18   21. maj 2011 Man finder sq ikke mange kaniner til menneske af på reptilforums

• #19   21. maj 2011 Hvad så med de mere eksotiske pattedyr, der skal have protein tilskud?
    De må så bare nøjes med reptil fora?

Desuden er sandsynligheden for at et kæledyr ryger afsted til foder vanvittig lille.
    Det er jo ikke onde mennesker der fodre med forskellige typer gnavere, og de sidder ikke og gnider sig i deres små hænder, hver gang de har mulighed for at købe et billigt dyr der egentlig er til kæl.

• #20   21. maj 2011 Haha Pia, jeg kan lige se det for mig. Nej, det gør de nemlig ikke.

• #23   21. maj 2011 Mia Møller B - Derfor kan du vil finde dit ædelse andre steder alligevel xD

Forstår stadig ligesom Cavy Cats ikke, at det er tilladt, for man annoncere vel heller ikke for hestebøffer og hestekød på HG?
    Og hundepels på HundeGalleri? (Ja jeg ved godt at det nok er unormalt i det hele taget, men jeg ville fx heller gå i hundepels end i minkpels af mange årsager, men det er så ikke pointen).

GnaverGalleri er tiltænkt KÆLEDYR, og så må folk der vil sælge foderdyr vel sælge dem på reptilfora, og dem der æder kaniner må købe dem et andet sted eller æde deres egne kaniner.

• #24   21. maj 2011 Størstedelen af de foderavlere jeg har set har faktisk dårligere forhold for deres dyr end størstedelen af de dyrehandlere jeg har set. Men det kan godt være, det bare er i Nordjylland det er sådan...
    Og når der nu er en regel om, at dyrehandlere ikke må sælge deres dyr gennem GG... hvorfor skal foderdyr, der er endnu mere masseproducerede, så sælges herigennem?

• #25   21. maj 2011 Næ jeg finder da de lækreste kaniner herinde og har hjulpet folk af med mange kaniner som de af den ene eller anden grund ikke kunne ha, til mad

• #26   21. maj 2011 Der må gerne sælges foderdyr herinde.. Dette er ikke en side kun for kæledyrs ejere

• #27   22. maj 2011 Mapenzi - du får det til at lyde helt unormalt at spise kaniner, hvilket det bestemt ikke er smiley synes at det handler om at have respekt for det, andre mennesker nyder. Jeg spiser ikke selv svinekød, men derfor kalder jeg det ikke ædelse, da det er dyr der æder, og mennesker der spiser. Tag lige at have lidt respekt overfor andre menneskers spisevaner, det er ganske normalt at spise kanin.

• > Simse <

#28   22. maj 2011 Enig med Lykkeline.

Jeg kunne aldrig finde på at spise mine egne kaniner.. Men jeg tror ikke at jeg ville sige fra, hvis det er tilberedt og jeg så bliver tilbudt at smage)

• #29   22. maj 2011 Simone - Jeg har haft kælekaniner hele mit liv, og har selv smagt kanin ved flere lejligheder, det smager super lækkert smiley

• > Simse <

#31   22. maj 2011 Jeg ville også selv opdrætte mine foderdyr.. Og det kommer jeg også til, når jeg engang skal have en slange eller to smiley

(Når man har overtalt kæresten, som ikke er glad for krybdyr ;))

• #32   23. maj 2011 Jeg har intet imod at man spiser kaniner, det smager godt. Jeg har intet imod at man spiser hest. Og jeg har intet imod at slanger spiser rotter og mus.
    Jeg mener bare, det skal holdes adskilt. Men det er klart det selvfølgelig kan være svært et sted som GG, hvor der ikke er nogle regler omkring dyreetik.
    De andre rotte/gnaverfora, der har forbudt salg af foderdyr har som regel gjort det af dyreetiske grunde, fordi der er så mange foderopdrættere (ikke alle, men mange), der er komplet ligeglade med hvordan foderdyrene behandles. Men på et forum som GG er der ingen samvittighed overfor dyrene i regelsættet og så er det klart at folk sagtens kan sælge foderdyr herinde.
    Så egentligt synes jeg faktisk det mere er forkert, at der ikke er nogle regler om dyreetik, men end at der ikke er nogle regler om salg af foderdyr, men i sidste ende ville de to ting komme til at gå ud på et.

• #34   23. maj 2011 Anne: Fordi hver gang der er én der gør det rigtigt, så er der 20, der er komplet ligeglade med deres dyrs forhold.

• #35   23. maj 2011 men så kan det være at vi få der gør det rigtigt kan få udbredt de, man skal jo starte et sted

• #36   23. maj 2011 Cavy cats - Dette er stadigvæk ikke et sted kun for kæledyrs ejere, ligesom på gul og gratis, den blå avis osv, må man gerne sælge foder dyr her..

Der er ingen der tvinger dig til t købe og sælge her igennem..

Der er ingen der tvinger kæledyrs ejere til ikke at udspørge kommende købere og derved ikke sælge til foder opdræt..

• #38   23. maj 2011 Måske var det en ide at man så begyndte at oplyse, frem for bare at forbyde.

Mange af de dygtige slangefolk her hjemme, holder altså deres foderdyr forsvarligt.
    Nej, det er ikke kæledyr, og ja, de går i lab bure, og ja, en del af dem dør sikkert før kæledyr, fordi der kommer flere kuld på dem årligt. Men det er faktisk ikke anderledes end i naturen.
    Rent faktisk er en lang række krybdyrs mennesker gået over til nogle mus der hedder noget i stil med MRI, fordi de giver flere unger fra sig pr. kuld.
    Det er en laboratorie stamme der er udviklet specielt til at give mange unger fra sig... Hvad er der galt i at krybdyrs menneskerne holder dem, som laboratorierne gør?
    Som sagt, ingen får noget ud af at lave dårligt foder til deres egne dyr.

Desuden plejer de overvejende at sælge ud, hvis der er en overproduktion, men de fleste prøver at holde produktionen så den passer til dem selv.

Der er plattenslagere der ude, det er der ingen tvivl om.
    Men hvis plattenslager salg skulle forbydes på alle fora, så burde man helt holde op med at give folk lov til at købe og sælge dyr.

Efter min mening, er det dybt useriøst f.eks. helt at forbyde folk at sælge dyr et givent sted, hvis de ud over kæledyr, også laver foderdyr.
    Det er virkelig folk med skyklapper på, der har sådan en forkvaklet indstilling til virkeligheden.

... Hvad er der dog blevet af at det er dyrene man forsøger at hjælpe, frem for at fremme sin egen agenda!?...

• #40   24. jul 2011 Sidsel - Nu er mink ikke en gnaver, så nej det vil ikke være det samme

GG er lavet for ALLE gnaver og kanin intereseret.. Ikke kun for kæledyrsejere

• > Simse <

#41   24. jul 2011 Nej. Det har ikke noget med en mink at gøre :-S

En gnaver er en gnaver, uanset hvad den bliver brugt til.

• > Simse <

#42   24. jul 2011 Og som skrevet længere oppe er stedet ikke kun for kæledyrs ejere

• #44   24. jul 2011 Nej en mink er ikke en gnaver.. Det er et rovdyr der spiser gnavere

• > Simse <

#45   24. jul 2011 Haha hvor har du fået den information fra? Link tak smiley

• > Simse <

#46   24. jul 2011 Til Sidsel ^

Er nemlig enig med "Mor Til Katja"
    De er i 'familie' med mår og lign.

• #49   24. jul 2011 MEN en mink er IKKE aldrig i verden en gnaver, det er og bliver 100% rovdyr

• #50   24. jul 2011 Sidsel - Hvis du ser på en minks tænder, så er den IKKE en gnaver og vil aldrig kunen være det smiley Den har ikke tænder der vokser hele tiden, og den har ikke samme antal tænder som gnavere har..

Kaniner er iøverigt heller ikke gnavere, det har de for mange tænder til..

• > Simse <

#51   24. jul 2011 Hvis du ikke har et link, så fortæl hvem der sagde at det var en gnaver - altså uden at hænge nogen ud.

• #52   24. jul 2011 Ja en mink er jo ligesom en ilder, mår osv. et rovdyr.
    Det kan du se på dens tænder, du kan skam også lugte det smiley

• #53   24. jul 2011 https://www.facebook.com/photo.php?pid=2762254&l=220d26b03c&id=543358907 Sådan ser en ilders tænder ud og de er i familien et godt stykke ude og har MEGET ens tænder bortset fra minkens er størrer så den passer til hovedet

• #55   24. jul 2011 nej, sidsel a, det er ikke noget 'vi' siger - det er et faktum!

• #56   24. jul 2011 Sidsel hvor har du da din info fra? og hvorfor ikke udvide din horisont?
    http://da.wikipedia.org/wiki/Mink selv wikipedia gir os ret

• #57   24. jul 2011 Minken er i mårfamilien, der også omfatter ilder, lækat/hermelin og brud, der alle 3 er arter vi finder her hjemme.
    Grævling og odder skulle ligeledes være med her inde.

En mink har aldrig været en gnaver, og bliver det heller aldrig.
    Hvis du ikke tror på det, så prøv at låne Dansk Pattedyr Atlas på bibliotekst og slå op under Mink Mustela vison

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/search?SearchableText=mustela&Search.x=0&Search.y=0
    There you go - en lang liste af dyr der alle er med i slægten Mustela, og ingen af dem har nogen sinde været gnavere.

Orden: Carnivora (rovdyr)
    Familie: Mustelidae (mårfamilien)
    Slægt: Mustela

Så kan du argumenterer til du bliver blå i hovedet, at det skulle være en gnaver, men det der er konkret bevis på at du tager fejl.

• #58   24. jul 2011 Sidsel A - Det er et fakta. Og troede da ærlig talt at det var noget alle vidste.
    Min ekskæreste er minkavler, men jeg vidste det nu også inden. Men du kan da bare prøve at kontakte en minkavler.
    Eller ærlig talt læse lidt op på minken. Læs evt. de link Mia Møller giver dig.

• #59   24. jul 2011 * der skulle ikke stå "skulle ligeledes være" da grævling og odder er med i Mustelidae familien.

• #60   24. jul 2011 Sidsel, det er vidst sjældent at du har styr på din fakta..

• #62   29. jul 2011 Og så tror jeg vi har fået det med ilder/mink på plads smiley

• #63   15. jul 2012 Hvis man skal sælge slagtedyr, kan man gøre det på dba.dk og andre hjemmesider. GG er ikke en slagterbutik, og jeg ville da blive forskrækket hvis jeg sad som 10-årig og solgte min ørkenrotte/andre smågnavere, også der var en der spurgte, om han måtte bruge den som foder til vedkommenes slange, o.l. smiley

• #64   15. jul 2012 Bare lige et spørgsmål, du må sælge mad til dine gnavere her inde, ikke?
    Vi har for nyligt fået ildere her inde hvorfor må der så ikke sælges mad til dem?

For altså når der er lukket op for rovdyr her inde er det vel os naturligt at der blive lukket op for salg af foder dyr, eller er det bare mig der er snot dum?

• #65   15. jul 2012 enig søs

• #66   15. jul 2012 Godt jeg ikke er den eneste der mener det Ilder-mor.

• #67   15. jul 2012 der er jo i forvejen dyr herinde som skal have animalsk protein.... men det støder vist ikke folks følelser hvis det er insekter og såden....

• #68   15. jul 2012 jeg er generelt imod at dyr lever under kummerlige forhold, om så det er slagtedyr(fodderdyr eller kæl.

vi har kælekaniner og snart slagte kaniner.
    jeg har intet imod der bliver solgt fodder/slagte dyr.

• #69   15. jul 2012 Hvorfor er det lige i hiver en 1 år gammel tråd op?

• #70   15. jul 2012 mor til.. jeg og mange andre har da fået den opfattelse at man skal søge i forum og bruge de gamle tråde smiley og det gør vi

• #71   15. jul 2012 Der er da en nyere tråd omkring det der er lavet for et par uger siden.. Cavy's tråd er jo uddebateret.. Så hjælper det jo ikke at hive den op hvis man bare siger det samme som de andre..

• #72   15. jul 2012 Undskyld, så slet ikke at tråden var så gammel. smiley

Læste bare igennem og svarede da jeg så den lå på forsiden jo.

• #73   15. jul 2012 jo jo men nye øjne er altid rart,

Kommentér på:
Salg af foderdyr på GG?

Annonce