3.226 visninger
|
Oprettet:
Marsvin - sove udenfor? :) {{forumTopicSubject}}
Jeg har jo mine 6 dejlige mutter som elsker at gå udenfor.. (selvfølgelig) - jeg har et stort bur beregnet til 5 høns. Der er tag over. Jeg har et temmelig lille værelse og vil gerne have dem udenfor og gå, også om natten. Nu er de ude om dagen og sover indenfor - tror i de kan gå udenfor om natten? De er ret hårdføre og er jo trodsalt seks der kan varme hinanden?
Jeg vil gerne høre din mening!
apr 2010
Følger: 40 Følgere: 36 Gnavere: 11 Emner: 10 Svar: 496
apr 2010
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
Marsvin får kulderystelser ved 10 grader og det kan belaste deres organer meget på sigt. Derfor er temperaturerne slet ikke høje nok til, at marsvinene ville kunne klare sig om natten.
De vil måske ikke dø, men det er ekstremt usundt.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Så hvis du kan det, så kan de godt gå ude om natten. Og så skal du huske der skal være ly for vind og vejr. Samt for rovdyr.
apr 2010
Jeg tror det kommer an på hvordan de er opvokset, og hvad de er vant til.
For år siden gik mine marsvin udenfor hele året rundt, i et 6x3 meters bur (med plexiglas for om vinteren) - med masser af huler.
Det nød de, og de fejlede aldrig noget, heller ikke ved dyrlægecheck - de fleste af dem blev meget ældre end mine indemarsvin er blevet. Og levede sunde liv, med masser af frisk luft og motion.
Jeg synes ikke marsvin er så sarte som nogle bøger og folk beskriver.
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Gnavere: 7 Emner: 33 Svar: 99
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
- Mindst 10 grader.
Mine marsvin kommer kun ud når vejret er varmt nok, og jeg ville slet ikke begynde at overveje at ha' dem ude om natten endnu - er alt alt for koldt.
apr 2010
Hvis marsvinene er opvokset indenfor; så ja - der skal man nok ikke bare putte dem ud i under 10 grader
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
- Nogle har marsvin og kaniner gående sammen, nogen gider marsvin skodfoder sprængfyldt med korn, nogen fodrer hunden med pedigree og andet skodfoder og i gamle dage fodrede vi hestene med havre, byg og kalvepiller.
Men når vi nu i dag VED via undersøgelser fra universiteter og dyrlæger, avlere der har mange års erfaring osv. osv. - hvorfor så gøre de ting?
Personligt, så skal mine marsvin ikke ud i kulden, - jeg skal ikke risikere noget og kender til avlere der har mistet dyr i kulden, fordi de stod i en ikke opvarmet stald - dvs. ikke engang direkte ude, men i en stald.
apr 2010
Det oplevede jeg så aldrig med mine ude-marsvin; de var meget aktive, og havde masser af hø, huler og en varmelampe de kunne gå under hvis de frøs (hvilket de dog ikke gjorde da der var plexiglas om deres bur, og de var helt varme og tilpasse).
Jeg synes mine ude-marsvin fik langt bedre immunforsvar end mine inde-marsvin, men det er bare mine oplevelser.
apr 2010
Mine marsvine opdrættere som er medlem af den danske Marsvine klub har deres marsvin gående ude hele året i et halvt ude/halvt indebur, de er meget seriøse opdrættere, og har mange års erfaringer med marsvin.
Det undrer mig bare at de skulle sætte deres avls og præmiedyr i nogen form for fare - men jeg mener du ikke der er nogen fare ved det, da jeg selv har haft SUNDE udemarsvin i mange år.
Jeg har ikke hørt/læst om undersøgelserne, men er da villig til at gøre det og se hvad jeg synes om det.
apr 2010
Det kan vi jo læse du er højere oppe.
jul 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
SjazzMean: Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogen DMK opdrættere med præmiedyr, der holder deres dyr udendørs hele året.
apr 2010
apr 2010
maj 2010
apr 2010
Og jo, så længe der er plexiglas og de har mulighed for varme har jeg ikke set dårlige oplevelser med at have dem gående ude hele året, hvis de er opvokset sådan - har som sagt tværtimod oplevet at deres immunforsvar har været langt bedre, samt de er blevet ældre end inde-marsvinene jeg har holdt.
Jeg vil ikke begrænse mine dyr, jeg vil dog aldrig heller sætte dem ud for noget uforsvarligt eller noget de tager skade af, hvis de havde vist sygdom eller svækkelse var de selvfølgelig, og det kunne ikke gå for hurtigt.
Jeg mener at kaniner har det godt af at gå sammen, samt at marsvin kan klare mere end man tror - jeg ved I synes jeg er dyreplager, men så er jeg heldigvis en "dyreplager" med god samvittighed, og mange vidner og folk der har præcis samme opfatning - de bliver bare sjældent hørt, da de færreste orker at stille op til diskussion.
jul 2010
maj 2010
apr 2010
Det er ikke min opfattelse og mange års vidner at de tager skade af at gå udenfor hele året, SÅ LÆNGE de har plexiglas for så de ikke får træk, samt huler og masser af hø.
Som sagt er mine udemarsvin blevet langt ældre end mine indemarsvin, og levet langt sundere - selv min dyrlæger har konstateret det samme efter undersøgelser af mine inde, og mine udemarsvin igennem årene.
Men jeg ved godt at I ikke tror mig, og ikke ser længere end egne næser herinde på gallerierne - så det er jo sådan set ikke til diskussion.
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Gnavere: 1 Svar: 16
Et af hendes søster's <b>inde</b>marsvin døde for nogle uger siden, og den var ikke særlig gammel, så kan forestille mig at dens immunforsvar ikke har været særlig godt, måske fordi den ikke har fået det opbygget.
Ved I hvordan mennesker og dyr opbygger immunforsvar bedst? Ved at udsætte os for snavs, kulde osv. Derfor at eskimoerne ikke døde af lungebetændelse, før der fandtes huse. Bare et eksempel!
Overbeskyttet tilværelse gør immunforsvaret svagt!
jul 2010
det handler ikke om at se ud over sin egen næse. Det handler om at vi mennesker som ved hvad vi taler om rent faktisk gerne vil rådgive folk, og give dem korrekt fakta.
Det kan da godt være i den verden plexiglas, hø, huder og ingen træk kan gøre det.
Men fakta er at nu forskning viser at marsvin ikke har godt af kulde under 10 grader.
At dine så overlever og efter din påstand leverer længere end dine inde marsvin kan skyldes så mange andre faktore.
okt 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 4 Emner: 5 Svar: 30
Venlig hilsen.
jul 2010
Og fordi marsvin går inde er altså ikke ensbetydende for at de lever korterer tid.
At nogle marsvin dør i en ung alder kan have 1000 andre faktore ind over udover om dyret går inde eller ude.
Det kan være alt lige fra foder, klima, gener osv. Så den med at det er fordi den har gået inde så har den ikke fået opbygget imum forsvaret.. Ja right eller noget....
Og hvis du mener at man opbygger marsvinet imunforsvar bedst ved at lade den går i skidt, snavs og kulde så siger jeg sgu tak for kaffe da...
apr 2010
Vi har alle vores erfaringer og opfattelser af ting, det er det samme med børnepasning og alt andet.
Men når man generelt siger DIT er forkert MIT er rigtigt, så synes jeg godt man kan sige det er at kun se over egen næse.
Forskning viser også at kaniner har bedst af at gå flere sammen, og at de bliver langt mindre stressede - men er der nogen der hører efter det herinde? Næh nej.
Jeg vil som skrevet gerne læse linket ang. forskningen - og se hvad jeg synes om det.
nov 2010
Og det staves: <b>Yeah, right</b>, hvis det er den engelske udtalelse du vil have frem.
apr 2010
Jo længere man træner, jo mere udholden bliver man, jo mere man påtvinger smerte, jo mere smerte vil man kunne klare, jo længere tid man lever i kulde, jo større kuldefaktor kan man tage - alt til en vis begrænsning. Det gælder selv dyr. Det er jo logisk.
jul 2010
Jeg mente det som jeg skrev det !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu vaccinerer man heller ikke marsvin så det har intet med sagen at gøre. Men du finde ikke nogen normale mennesker som vil retfærdig gøre det at lade marsvin gå i skidt som værende jamen jeg styrker bare dens imunforsvar....
Og ja det er da fint nok du styrker dens imunforsvar ved at lukke den ud i kulden hvis ikke den dør af det så er den sikkert styrket af det. Helt bestemt....
Og det hele taget hvorfor tage chancen og udsætte dyrene for kulde under 10 grader når det ikke er nødvendigt?
jul 2010
aha det giver også bare totalt meget mening...
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Klarer de det, så har vi opbygget deres immunforsvar.
Klarer de det ikke, nå ja så gik de tabt i processen.
------
Enig med Lulle, Sortfod, Rollos og de andre fornuftige mennesker der ved at marsvin ikke bør gå ved temperaturer under 10 grader..
nov 2010
Vores forældre gjorde det, da de opdrog os.
Skolelærerne gjorde det, for at vi kunne lære.
Andre mennesker gør det, for at hjælpe andre.
Tro mig, jeg har rettet <b>SjazzMean !</b>'s stavefejl masser af gange, og hun har siden takket mig for at det er mig der har lært hende at stave korrekt.
jul 2010
Og det var som sagt skrevet som jeg mente det.
apr 2010
Hvem har dog nogensinde skrevet at dyrene skal går i skidt og snavs, fordi de går ude hele vinteren? Det var et EKSEMPEL på hvordan et immunforsvar kan påvirkes at situationer.
Jeg tør ærlig talt godt væde med, uden at "prale", at jeg havde/har (dog ubrugt) et langt bedre bur en de fleste herinde kan tilbyde et marsvin.
Deres bur (hvis man overhoved kan kalde det det) er 6x3 meter, og de blev checket til HVER ENESTE dag, det er rovdyrs sikret, træksikret, stort hølager, masser af huler samt nyt mad og vand hver dag. De led BESTEMT ingen kulde, og der blev tager godt om dem - så jeg synes ærlig talt ikke du eller nogen anden har rettigheden til at ligge ordene i munden på folk, og tro at I ved langt bedre om vores dyrs tilstand og forhold, end os selv.
jul 2010
For det aner du da ved gud intet om...
Men vi andre må ikke gøre os til dommer over dine forhold.. Ja ja moral er godt men dobbelt moral er dobbelt så godt lol.
Men kan godt se det er nytteløst at diskuterer med jer 2. Kampen er bare ikke det værd. Men i det mindste kan folk nu se at vi er mange andre som mener det modsatte end jer 2.
okt 2010
nov 2010
jul 2010
jun 2010
apr 2010
Det er blot bedømt efter de burer jeg har set i gallerierne herinde
Og jeg spiller ikke dommer, jeg siger bare hvad jeg ærligt tror - og nævne ingen navne så du behøves ikke føle dig truffet.
Hvis du læser skriver jeg stort set alle steder, JEG MENER, JEG TROR, MIN PERSONLIGE ERFARINGER - tværtimod andre som bare siger SÅDAN ER DET FORDI DET ER MIN MENING OG BASTA!
Men en ting giver jeg dog ret i, vi kommer ikke videre i denne diskussion - vi der har holdt udemarsvin har vores meninger, I har jeres.
okt 2010
okt 2010
jun 2010
okt 2010
jun 2010
okt 2010
Jeg går ind for at sige min mening, og min lillesøsters marsvin går ude i min have og jeg er ude hos dem værd dag så selvom det ikke er mine og jeg ikke er erfaren så kan jeg nu godt tolke og mærke om dyr har det godt eller ej selvom det er meget svært på byttedyr Vores far tjekker dem hver gang han er her, af og til med en kollega/kammerat fra KBH dyrhospital. De fejler sgu intet og hvis deres organer var belastede og de led under det på nogen måde ville de altså ikke være så tykke, aktive og gamle. De pludrer rundt og kommer hen til døren ved deres bur for at møde folk.
Men kan godt se at man ikke skal sætte skaldede marsvin som jeres udenfor! ;-D Men søde er de at se på de små skaldpannegrise
jun 2010
Jeg har lige fået to dyr hjem der har levet deres liv på korn. Marsvin er stråspisere, ikke kornspisere. Men dyrene er tykke og glade - betyder det, at det er sådan man bør gøre og fodre??
Jeg kan sagtens gå overfor rødt uden at blive kørt ned. Betyder det, jeg bør fortsætte med det, og at det ikke pludselig kan gå galt?
Jeg forstår ikke den logik. Forskning viser at marsvin lider af kulderystelser og deres levetid kan nedsættes når de lever ved mindre end 10 grader. Hvorfor så trodse det bare fordi man kan og dyrene ikke ser ud til at lide nød?
apr 2010
apr 2010
Som jeg skrev har forskning også bevist at kaniner er mindre stressede, og har det bedre når de er flere sammen - men er der nogle der tror på det når jeg skriver det? Næh nej,..
okt 2010
apr 2010
apr 2010
Vi fortæller bare vores erfaringer og oplevelser med hvordan de klarer sig udendørs, i specielt byggede burer.
For nej, man sætter ikke bare et træmmebur udenfor med marsvin i året rundt! Der skal langt mere til.
jun 2010
Team Guenia Mix - godt at høre at du lytter til det med de 10 grader. Der går så forhåbentligvis heller ikke så længe før døgntemperaturen holder sig over 10 grader stabilt, så kan de jo komme ud..
apr 2010
Det er din tråd så vil selvfølgelig respektere dit ønske
Det er en god idé ikke at sætte dem ud under 10 grader, når dine marsvin er vante indedyr. Men sæt dem endelig ud i dags timerne.
apr 2010
maj 2010
nov 2010
jun 2010
Derudover, at man får 13 i skriftlig dansk behøver absolut ikke betyde man kan hverken sætte kommaer, eller at der ikke kan forekomme stave-, grammatik- eller på anden måde fejl i det man skriver.
Jeg fik sgu også 13 i sin tid, men jeg sidder ikke og retter på folk og pudser min glorie for hvor godt jeg staver.
maj 2010
Og uanset at både du og jeg har fået 13 i skriftlig dansk, så er det ikke ensbetydende med, at vi ikke begge laver fejl stadigvæk, og det giver os heller ikke ret til at begynde at rette på dem der ikke staver ligeså godt som vi gør, medmindre de beder os om det, for der er garanteret noget andet de så er bedre til end vi er.
Bare for at pointere, at jeg ikke mener det var fair at rette på Sortfods stavning, for det er ikke alle mennesker der er lige gode til at stave og det bør man acceptere.
maj 2010
Det havde intet at gøre med en "hvem kan pisse længst"-konkurrence, men udelukkende fordi jeg ikke mente hun kunne tillade sig at begynde at rette på din søster.
jun 2010
apr 2010
Og hvorfor kan folk ikke tåle at blive rettet? Jeg lærte at stave ordenligt fordi Johanna rettede mig! Og det kom der kun noget godt ud af.
Forstår ikke hvorfor man er så nærtagende nu til dags, og hvis det er sådan et problem for Sortfod kan hun jo bare ignorere det, istedet for at begynde en hel bandekrig over det.
Udover det, så skrev Johanna jo i god mening - ellers skriver man jo ikke et ":D" - og hun har udover det endda også forklaret til Sortfod nedunder, hvor Sortfod så bare svare "Ja ja eller noget"...
apr 2010
Ligesom "Øh nå". Så kan man jo lige så godt lade være med at sige noget.
maj 2010
jul 2010
hun skrev, han skrev bla bla bla... når man ikke kan andet end at pege fingre så skal man huske at peger du 1 figer af en anden er der 4 der peger mod dig selv....
apr 2010
Hun peger ikke fingre af dig, hun skrev det venligt til dig - at du åbenbart føler dig truffet og tager det ilde op, selvom hun forklarer pænt til dig - og at du derefter svarer flabet kan hun jo ikke gøre for.
jul 2010
apr 2010
Jeg forlader debatten nu, da den alligevel ikke kommer andre steder.
Hyg jer.
Marsvin - sove udenfor? :)