1.731 visninger
|
Oprettet:
Kanin - hva gør man??? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg kunne super godt tænke mig en kanin, men inden jeg anskaffer mig en ku jeg godt tænke mig at vide lidt om hvordan man passer sådan en.
hvad skal den have at spise?
Hvor stort skal buret være?
Pelspleje?
Hvilken race er bedst?
Er der forskel på hanner og hunner, temperements mæssigt?
Det er udelukkende til kæl jeg ønsker mig en kanin..
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
Jeg fodrer mine kaniner med kaninpiller og byg 1/3 kaninpiller og 2/3 byg. De fleste avlere jeg kender fodrer kun med kaninpiller, så det kan man sagtens også. Pelspleje kommer helt an på hvilken kaninrace du vælger. Langhårede kaniner som f.eks. løvehoveder skal børstes for at undgå pelsknuder.
Hvilken race der er bedst kommer helt an på hvad du ønsker af din kanin. Tempramentsmæssigt synes jeg ikke at man kan sige at nogle racer er bedre end andre, for alle kaniner er forskellige. Dog synes jeg at væddere er gode førstegangskaniner.
Min personlige erfaring er, at hankaniner generelt er mere snaksagelige og har det bedste temprament. Dog har jeg også haft hunkaniner der har været helt fantastiske, men synes tit at hunnerne bliver lidt surere når er i brunst
apr 2010
Følger: 25 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 4 Svar: 323
Dog vil jeg råde dig til at læse en masse på forskellige avlers hjemmesider.....gerne dem som er medlem af Danmarks kaninavlerforening.
Da de mange gange ved mere, end dem som bare har hygge avl.
Ellers er der et super godt forum:
www.kaninliv.dk
Der kan du få besvaret alle dine spørgsmål, af kyndige mennesker.
Du er også velkommen til at kigge på min hjemmeside.....
så den under min profil.....da jeg ikke må skrive den her.*S*
Venlig Hilsen Anne
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
Hvor stort skal buret være?
Pelspleje?
Hvilken race er bedst?
Er der forskel på hanner og hunner, temperements mæssigt?
Vil også lige prøve at svare så godt jeg kan, og af egne erfaringer (:
<b>Hvad skal den have at spise:</b>
Jeg giver udelukkende Fusse kaninpiller, men som Line siger, kan de også få noget andet, og man kan evt. mikse det? (:
Derudover får han gulerod 2 gange om dagen og så forskelligt frugt og grønt, afhængig af hvad vi har. (:
<b>Hvor stort skal buret være:</b>
Lad mig sige det sådan; er kaninbur kan aldrig blive for stort (:
Jeg har selv en hollænderkanin(Lille smule større end dværgvædder) og hans bur måler 120x50x50, så der kan han godt hoppe rundt (:
- Har kendt en hjemmeside hvor man kunne se minimumsmålet for kaninbure for de forskellige størrelser, og kan lige kigge efter den, så skal jeg nok skrive (:
<b>Pelspleje:</b>
Det er som Line siger afhængig af racen (:
Jeg børster dog Fusse flere gange om ugen, for at han ikke skal få hårboller i maven, og derfor forstoppelse. Det er sket to gange, og det er bestemt ikke sjovt for ham. (Han er korthåret (; )
<b>Hvilken race er bedst:</b>
Det kommer an på hvad ud kræver af en kanin (:
Kan dog sige så meget at hollændere kaniner er rigtig søde, og mener også at have læst at det er gode "førstegangs" kaniner (:
Fusse er en hollænder, og min første <i>"rigtige egen kanin"</i> og han er så skøn og kontaktsøgende (:
<b>Er der forskel på hanner og hunner, temperements mæssigt:<b>
Det har jeg ikke så meget forstand på, tror igen det kommer an på hvad du kræver af din kanin (:
Fusse har prøvet at dominere mig, men det må man vel bare tage som det kommer, hvis man vil have en han? (:
apr 2010
Gulerødder, selvom Joey ikke er så vild med dem.
Bredbladet persille
Mælkebøtter (evt. + toppe)
Frisk græs
Skvadderkål
Æbler
Pærer
Spinat
Broccoli
Pebermynteblade
Salat (ikke iceberg)
Agurk
osv.
apr 2010
Grøntfoder:
Gulerødder, kålrabi, fennikel (urt og knold), bladsellleri, vårsalat, julesalat, spinat, selleriknold, jordskok (urt og knold), sojabønneplante og ærteplante, friske majskolber, lucerne, salat, solsikke, sukkerroe og ærter.
Krydderurter:
Persille, dild, løvstikke, kørvel, merian og salvie
Frugter:
Alt indenfor æbler, en smule pære og evt. Et hindbær eller jordbær i ny og næ, hvis din kanin kan lide det som godbid.
Planter fra naturen:
Mælkebøtte, vejbred, døvnælde, skvalderkål. fuglegræs, røllike, frøgræs, kløver, små bynker, vildgulerod, hyrdetaske, og toppen af urtehaven.
Men husk: Kun at plukke på steder, hvor du ved at der ikke er blevet sprøjtet, og det skal altid være friskt.
Kaninen må ikke få:
Salatagurker, tomater, squash, auberginer, rødbeder, rå kartofler, kartoffelspirer og rå bønner.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg synes det er super vigtigt at dyret har det så godt som muligt, da det jo er mig der vælger dyret og ikke omvendt Så skal det også have det som blommen i et æg Og et glad dyr er et godt dyr.
Nu ved jeg lidt mere, og vil tage jeres råd til mig.
igen, mange tak for hjælpen!
Kanin - hva gør man???