Marsvin - slås om rangorden.. Marsvin - slås om rangorden..
Hey GG..
Jeg har lige fået mig to skønne piger her i mandags :o)
Vi har altid haft marsvin i familien min mor, bror og jeg.. men de sidste par år har vi kun haft hanner og de har egentlig klaret det med godt med at gå sammen, liiiige indtil at de blev køns modne så nu har min mor 3 bure istedet for to, men de snakker stadig sammen og hygger sig :o)
Jeg ved det er normalt at de slås om rangordnen og jeg ved det tager noget tid,, men det er alligevel hjerte skærende at hører på.. når jeg kigger til dem putter de meget godt sammen, men når lyset er slukket går det løs, eller hvis jeg lige har haft dem oppe. det er spevielt den ene der er slem til at tryne den anden, umidelbart ser det kun ud som om at det er skind "slagsmål" hvad jeg lige kan se..
men jeg ville lige hører engang hvad jeres erfaring er, syntes ikke at det var så slemt med mine to drenge.. skulle jeg eventuelt finde en mild parfume, det trick kender jeg og har jeg brugt før..
Lige en sidste ting, det kunne være dejligt hvis I kunne hjælpe mig med af fastslå en ca. alder på mine to små grise :o)
Sif er ca.16-18cm og vejer 368g
Freja er ca 14-16cm og vejer 266g
Jeg fik ikke rigtig så meget afvide hos den dyrehandel jeg købte dem hos desværre
Siger på forhånd tak for hjælpen der vil komme :O)
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Et marsvin bør veje mindst 300 gram når det tager fra sin mor. Og 300 gram så er marsvinet omkring 4 uger gammelt.
Så det er enten nogle meget små marsvin vægtmæssigt. Eller også er den ene i hvertfald kommet fra sin mor for tidligt.
I den alder burde det ikke være så slemt at de slås. I den alder plejer de at finde ud af det.
Hvor stort er deres bur? Og har de huse osv.
Er der bidsår på nogle af dem? Og hvor lang tid har du haft dem gående sammen?
maj 2011
Følger: 1 Gnavere: 5 Emner: 2 Svar: 8
Jeg har et rimeligt skrå træ hus til dem, ca.25cm på "lang siden".. og selv en masse hø de kan putte sig i..
De har gået sammen ca. en uge hos dyrehandlere med 3 andre marsvin og fik dem hjem denne mandag d.09/05..
Der er ingen sår at se tjekker dem jævnligt i hoved og r*v for at være sikker..
Frejer virker også på mig ret lille også vægt messigt i forhold til Sif som du kan se..
Jeg fik desværre ikke rigtig nogen oplysninger om dem, men Sif virker mere tam end Frejer og har en del bide mærker i ørene så jeg gætter på at der har været "nogen" efter hende og det måske er derfor hun er lidt mere efter Freja..?!
jul 2010
Men så længe de ikke har sår så ville jeg give det tid. Og så håbe på det bliver bedre. Det burde det nemlig blive.
For som sagt i den størrelse så burde der ikke være så store problemer.
Men du må vente og se tiden an.
For en anden gangs skyld vil jeg anbefalde dig at købe dyr hos en opdrætter frem for en dyre handel. Der er du altså mere sikker på at få korrekte oplysninger og komme hjem med sunde og raske dyr. Samt dyr som har haft det godt fra starten af deres liv.
maj 2011
De er købr hos 3 forskellige opdrættere.. så denne gang tænkte jeg nej nu køber jeg dem altså hos en dyre forhandler, aldrig har vi da været så uheldige med vores små grise..
jul 2010
Altså hvis dyrene bliver fejl ernæret osv. så kan men let være skyld i det selv, altså f.eks ved en dyrehandel.
Men tandfejl kan være arveligt og det kan også dukke op bare lige... Og medmindre man avler på dyr som ser ud til at give tandfejl og man ellers fodre godt nok så kan man desværre ikke forudse tandfejl eller andet i forbindelse med tænderne.
Men det er da uheldigt for jer.
maj 2011
Vi har bare været rigtig uheldige med vores små grisse basser..
Nogle gange tager man nogle sats og det er så det jeg har gjort denne gang..
men nu må vi se jeg håber da mine to piger kommer til at få et dejligt langt liv uden dvs skavanker :o)
Men efter denne omgang bliver det nok tilbage til opdrætterne igen :o)
maj 2011
Er sikker på at dette eventyr ender godt :o)
jul 2010
Ej altså...
jul 2010
Der findes mange andre måder. Og den med man ikke gør marsvinene ondt. Det vil jeg nu stadig mene. godt nok ikke fysisk men psygisk...
Og det er bare ikke et råd man giver.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Hvis ikke man ved mere end til at komme med sådan et råd, så skal man vist hellere holde sin mund, for hvad ligner det at man skal gøre sine dyr bange for at de fælles skal være bange for deres ejer???? Oh my....
Hvad der er værst, to marsvin der skændes lidt om rangen, eller to marsvin der frygter deres ejer og omverdenen.... Der ville jeg for dyrenes skyld foretrække det første. Aldrig i livet om jeg ville skræmme dem for at de skulle holde op med at skændes
Til trådstarter, godt at høre det går bedre med dyrene. Håber det bliver ved med det.
maj 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 6 Emner: 25 Svar: 77
Og jeg har hørt det fra flere.
Kan da også godt se at det lyder meget voldsomt,
Men det er det jeg har lært, og det er af den bedste.
Marsvin bliver jo også skræmt når de ikke er tamme og man starter med at stikke hånden ind i buret osv. men det lider de da ikke af, de vænner sig til det, det her er for at give dyrene et noget de er "fælles" om, og jeg siger ikke man skal gøre det hele tiden, og siger ikke at man skal gøre dem så vildt bange, man skal bare vise dem at det er bedst at holde sammen end ikke. tror også jeg udtrykker det så det bliver lidt misforstået.
Buttomline er at man skal få dem til at finde noget de kan være sammen om, så de ikke gør mod hinanden.
Er en smule ked af at jeg bliver misforstået, men det er ikke for at gøre dyrene ondt, jeg kunne heller aldrig selv i verden finde på at gøre mine små bebser ondt. så det er slet ikke ment på den måde
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Man bør tværtimod arbejde på at få tamme og glade dyr, hvilket på INGEN måde harmonerer med bevidst at skræmme dem uanset om man gør det 1 eller 40 gange. Det er IKKE et råd andre bør tage til sig, for det bør IKKE gøres uanset om du så mener det er aldrig så godt.
jul 2010
Og det er ikke vejen frem du gør dem til gengæld mere bange for dig selv og deres omgivelser. Du kan på længere sigt ende op med nogle meget bange marsvin.
Og nej man skal ikke finde noget de kan være sammen om eller fælles imod.
Det er naturligt de skal finde ud af hvem af dem som bestemmer. Og hvis de virkelig ikke kan enes kan man sætte en kastrat i buret.
Men man skræmmer altså ikke sine dyr.
maj 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 6 Emner: 25 Svar: 77
Men man ved jo heller ikke bedre end hvad man har fået fortalt.
men at nu det klogere (:
Marsvin - slås om rangorden..