592 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 2 Svar

Kaninmor hidsig på sine unger Kaninmor hidsig på sine unger

Ville lige høre om andre har oplevet dette.

Min hunkanin som har fået sit første kuld unger, hun er 11 måneder, har passet dem utrolig flot. Hun har fået 5 fine unger, som hun har passet fint og de er alle sunde og stærke.

Om 2 dage er de 8 uger, men i går aftes var jeg nød til at skille hende fra ungerne. Hun har flere gange over de sidste par uger været lidt hårde ved dem, men ikke mere end man måske kan forvente af en mor til 5 livlige unger. Hun har masser af plads at løbe og bevæge sig på , det samme har ungerne. Men i går sagde hun mærkelige lyde og stressede rundt og da jeg hældte mad op og de sad ved madskålen sprang hun pludselig på to af ungerne og hun var virkelig vred og blev ved og ved med at angribe. Da jeg ville stoppe hende angreb og bed hun også mig.

Jeg tog alle ungerne ud , ingen af kommet til skade, andet end lidt pelstotter her og der. Ungerne kom i et bur for sig og mor faldt til ro. I dag kom de ud i stor løbegård på 10 kvm sammen, det gik fint, men har ikke turde lukke dem ind for natten alle sammen sammen med mor.

Nu er mit spørgsmål, sker der noget ved at de lige kommer fra mor så brat ?? er de som 8 ugers ikke holdt helt op med at die ?

Jeg havde jo egentlig tænkt at de kunne gå med hende til de var 3 måneder og hunnerne noget længere, men det går vist ikke.

En af ungerne har skæve tænder, resten af kuldet normale tænder. Begge forældre sunde og raske og normale tænder. Nogen der ved hvorfor en unge får skæve tænder ??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kaninmor hidsig på sine unger
  • #1   1. nov 2018 Det kan ske at hun kaninen plydselig ikke gider sine unger mere, de kan i en alder af næsten 8 uger fint undvære hende. Så du har gjort det rigtige i af få dem skilt ad.
    En kanin unge med skæve tænder, kan enten have det grundet en medfødt fejl, eller have slået tænderne skæve, måske ved at falde ud af buret.
    Er det medfødt er det noget skidt, så bør du ikke avle mere på forældrene samt søskende.
    De skæve tænder kan på sigt give kaninen besvær ved at spise. Var det min ville den blive aflivet. En dyrlæge kan slibe tænderne, hvilket skal gentages jævnligt. Eller de kan blive fjernet. Du bør altid oplyse en evt. køber om de skæve tænder.
    Man kan kun komme medfødt tandfejl til livs, ved aldrig at avle på kaniner, der har denne fejl eller er i familie med en tandfejls kanin.

• #2   2. nov 2018 Tak for svar. Jeg sælger ikke ungen med de skæve tænder, det kunne jeg aldrig finde på. Den bliver hos mig, så ser jeg hvordan der udvikler sig og så må den aflives hvis den for problemer med at spise. Det er underligt jeg har haft utrolig mange kaniner hele mit liv, forskellige racer som jeg har udstillet og avlet lidt på og mange bare til kæl og jeg har aldrig nogensinde haft en kanin med skæve tænder, lige indtil sidste sommer hvor en fra et kuld havde voldsom skæve tænder, de sad tilmed løse, faldt ud og de nye der voksede frem var endnu mere skæve og så blev den aflivet.
    Dette her kuld er hel anden race og helt andre forældre og ja der er kun lige den ene kanin med skæve tænder. Jeg ved de kan få det ved fald, men mine kaniner går i bokse ved jorden, så de er ikke i bure og kan ikke falde så langt. Men de kan jo selvfølgelig hoppe og slå sig.

Kaninmor virker deprimeret efter jeg har fjernet ungerne, hun har næsten intet spist eller drukket de sidste to dage, men hun løber dog fint rundt. Så håber hun snart kommer sig.

Kommentér på:
Kaninmor hidsig på sine unger

Annonce