884 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Kan man lave sin egne gnavestænger? Kan man lave sin egne gnavestænger?

Hejsa smiley

Jeg har gemt en masse "pinde" fra gnavestængerne, når mine marsvin og hamster er færdig med at spise dem.
Jeg tænkte at de helt sikkert kunne bruges til et eller andet smart, så spørgsmålet er om der er nogle af jer der evt. kender en opskrift på gnavestænger man selv kan lave?

Jeg har tænkt mig at jeg skal prøve at lave nogle frugtspyd ud af dem, men jeg ville lige høre om der var nogle der havde flere gode ideer.
Jeg drukner nemlig snart i stænger smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan man lave sin egne gnavestænger?
  • #2   6. maj 2011 Er det dem i træ eller plast du tænker på?

I en helt anden forbindelse, har jeg haft snakket med JR-farm om gnavestænger, da dem i plast kan være meget upraktiske til chinchillaer.
    Her fik jeg at vide, at der tit er problemer med dem der har en kerne af træ, da der nemt kan gå mug i dem, og at mugget starter indefra.
    Dette skyldes at tingene ikke bliver helt varme nok, og det kan være svært at være 100% sikker når det er en kerne af træ.

Plastik derimod burde det være nemmere med.

Det er vel dybest set bare at lave en eller anden form for klæbrig grød, div. ting kan sidde fast i, og så bage dem i ovnen.

• #3   6. maj 2011 Hej alle sammen smiley
    Tak for alle svarene...

Jeg fandt en opskrift i et andet forum,og jeg prøvede at lave det.
    Det blev faktisk ret godt... Jeg skruede de der plastik-dutter af, så de kunne tåle at komme i ovnen.
    Marsvinene er på græs, så de har ikke smagt dem endnu, men jeg glæder mig spændt til at se om det kan bruges.

Her er opskriften, hvis i har lyst til at prøve:
    (link fjernet)

• #4   7. maj 2011 Det er også den opskrift som jeg kender, jeg har dog haft problemer med at jeg ahr ikke kunnet dem rigtig "gennembagt", altså at de stadig var ret fugtige inden i.. men måske skal jeg bare lave dem tyndere...?

• #5   10. maj 2011 Mine blev også lidt fugtige indeni, så måske har du ret i at man skal lave dem tykkere.
    Marsvinene har spist halvdelen, men må nok indrømme at de bedre kan lide dem man køber smiley

• #6   19. feb 2012 Linket til opskriften er død, så tænkte om en af jer ville skrive opskriften?

• #7   19. feb 2012 Hjemmelavede Guf til marsvin
    (hestebolcher)
    med gulerod, æble, brød, havregryn..

Man skal bruge:

3 gulerødder
    Æble
    1-2 skiver toastbrød
    3 skiver groft rugbrød
    Og havregryn

Man river æble og gulerødder og smuldre brødet. (Væden fra æblet får dejen til at hænge sammen)
    Så blander man det hele sammen og hælder havregryn i, og ælter indtil det hænger sammen.
    Dejen formes til kugler eller gnavestænger, og de bages i ovnen på 200 grader.. i ca. 25 min. pas på de ikke bliver sorte.. (og at de ikke bliver for tykke, da de så ikke bliver gennembagt).
    Mutterne elsker det, man kan også lave gnaverstænger af samme opskrift.
    Derefter sættes de til afkøling og opbevares i en kage dåse.

hver så god smiley

og årsagen til at de tit er glade for købe versionen: der er sukker i. jeg plejer at gå efter dem uden, simpelthen fordi de ikke rigtig kan få børstet tænder ^^
    det er muligt at få nogle uden. jeg ved at vitakrafts der ikke er i papkasser men i poser, er uden. smiley det var de i hvert fald sidst jeg kiggede på inholdslisten smiley

Kommentér på:
Kan man lave sin egne gnavestænger?

Annonce