råd og pasning af Ilder råd og pasning af Ilder
hej alle sammen, jeg har valgt at anskaffe mig en ilder. da jeg føler jeg godt kunne tænke mig et nyt kæledyr, jeg har altid haft dyr og har haft en del forskellige efterhånden men dog ikke ilder.
men har ikke haft nogen dyr efter jeg er flyttet i egen lejlighed og savner at have et dyr jeg kan passe og giver en masse opmærksomhed til.
jeg har læst en del om pasning og kost, til ilder, men jeg har dog nogle spørgsmål.
jeg fandt en artikel, der handlede om kost til ilder, hvor der stod at man skulle give dem middel mod hårboller og at man skulle bruge det man bruger til katte, som de skulle have hver 3 dag, er det rigtigt?
at de skulle have fedtilskud i deres kost om vinteren.
jeg kunne også forstå de skulle altid skulle have adgang til tørfoder, jeg kunne læse at det var bedst med en tung vand skål til dem, men jeg har kun tube som man normalt bruger til kaniner, kan den bruges? eller skal jeg have fat i en rigtigt skål i stedet, hvad kan i anbefale.
er der nogen af jer som ved hvor man kan få fat i død daggamle, kyllinger til den.
jeg kan også forstå at vis man for en hun ilder, at den skal neutraliseret ved i hvad det koster og om det kan være risiko i at gøre det. med risiko tænker jeg mest på hanner, om der er nogen fordele ved at neutraliseret dem, eller om det bare er bedre at lade være.
har i nogen gode råd til pasning, da jeg som sagt ikke har haft ilder før. har i nogen gode tips til at komme godt i gang.
og kender i nogen gode avler eller forhandler i Jylland man kan kontakte. jeg ved at Varde dyrehandel mener de kan få en hjem til 2500 kr
på forhånd tak Mvh Maria ,
mar 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg har også hørt at de skulle hjælpe en del på lugten vis man vasker dem en gang om måneden,
Og gør rent ved dem flere gange om dagen. Og angåndene lejlighed så har jeg høret om flere der har haft dem i lejlighed. Op til en 5 stykker så tænker ikke det er så galt. Men tak for dit svar.
mar 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
Vi har haft mange ildere i flere år, tidligere.
Man skal vide hvad man går ind til. Vil anbefale at besøge en opdrætter og se hvad det er for et dyr.
De kræver en del opdragelse for at blive tamme og ikke bide, men de kan stadig nappe i leg som kan gøre ondt.
Den ældste vi havde blev 7-8 år. Men mange af dem får kræft da der har været en masse indavl bl.a.
Ildere er nysgerrige og har brug for ikke at sidde i et bur hele dagen, de skal aktiveres. De kan komme op alle vegne og vil blive ved med at prøve. Skubber bøger ud ar reolen, undersøger alt.
Jeg vil mene de har det bedst min. 2 sammen. Vi havde på et tidspunkt 5 sammen men det kræver en del at sætte dem sammen og de skal selvfølgelig være neutraliseret. De skal også til dyrelægen regelmæssigt. Have klippet negle derhjemme. Vi havde kattebakker i buret og rundt omkring men det også noget man skal lære dem og de kan finde på at tisse/skide mærkelige steder.
De skal have killinge foder der er der mest fedt i. Køb noget kvalitet.
Jeg vil ikke anbefale at have ildere hvis man har små børn.
mar 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Tak for dit svar, jeg trode faktisk de skulle have foder spicelt til dem. Da man kan købe ilder foder som er til ilder.
Har også læst at de ikke er sundt for dem at få killinge foder da de fod dårlige tænder af det, og det kan ende med de skal have tænder rykket ud.
Har også læst at dag gamle kyllinger er godt for dem fordi så for de indvolde som de normalt ikke for i ilder blanding. Som skulle være rigtig godt til for dem. Men tak for dit svar
råd og pasning af Ilder