740 visninger
|
Oprettet:
Marsvin. HJÆLP! {{forumTopicSubject}}
Hej, min lillebror Lucas har længe ønsket sig en kanin.
Vi har snakket om det med det meget arbejde og hvad vi skal bruge. Men sådan nogle ting som mærker, mad og andet vigtigt. Har vi lidt problemer med.
Kan de spisekaninpiller?
Kan i anbefale nogle "madmærker" eller generalt andre mærker:
Noget vi skal vide, eller ting som marsvin elsker (legetøj osv):
Taktak:)
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Hvis det er et marsvin, så skal I vide;
- Kanin og marsvin skal ikke holdes i bur sammen
- Marsvin er flokdyr og skal være mindst to af samme køn sammen
- Marsvin kan ligesom mennesker, ikke selv danne c-vitamin, og har brug for at få det ind via sin mad.
Der findes forfærdeligt mange "gnaverblandinger" til marsvin og andre dyr, men det bedste du kan bruge er ganske alm. marsvinepiller med tilsat c-vitamin, så kan marsvinet heller ikke sortere og derved ikke få alt det nødvendige c-vitamin m.v.
Jeg bruger det der hedder Ovator til mine marsvin.
- Ellers findes der Tima Mega C og Aller Møller, og vitakraft kugler som fåes i de fleste dyrehandlere.
Til to marsvin skal man ha' et bur på mindst 100 x 50cm, men jo større desto bedre.
Marsvin kan ikke tåle at stå udenfor om vinteren, - om sommeren kan de godt hvis de ikke står i direkte sol, ikke får træk og ikke kan blive våde i tilfælde af regn.
aug 2010
Følger: 37 Følgere: 33 Gnavere: 3 Emner: 21 Svar: 60
aug 2010
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 53 Svar: 472
apr 2010
Man skal ha' mindst to, - og husk det skal være af samme køn.
aug 2010
apr 2010
apr 2010
To han_marsvin_ kan godt gå sammen ja.
- Der foretrækker jeg at sætte en ældre han med en yngre hun.
Du kan også ha' to hunner gående sammen.
Eller en kasteret han og en hun.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
aug 2010
Jeg mener self. Marsvin
apr 2010
1) 2 hanner
2) 2 hunner
3) 1 kastrat + 1 hun
Som Rollo, så har jeg selv haft bedst held med hanner der har en aldersforskel, da det lidt automatisk har sørget for rangordenen, og de ikke kommer i balladealderen samtidigt.
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 15
Jeg har tre hanner (som er søskende), og de kan godt tage sig nogle gevaldige slåskampe ind i mellem... et par gange har det været så slemt, at jeg har overvejet at skille dem ad, idet buret var fyldt med blod.
Jeg vil aldrig anskaffe mig flere hanner til samme bur igen, da der som regel altid er en af dem, der har en skade efter deres småkampe.
Hvis man vælger at have et marsvin alene, kræver det, at det er i hænder alle de timer, man er hjemme. Mine, som jeg havde alene, løb fri på gulvet eller sad ved mig, fra jeg kom ind ad døren hjemme... det var præcis som at have en mini hund, og man har enormt meget glæde af dem på den måde. MEN DET ER ET STORT ARBEJDE!!!
apr 2010
apr 2010
Man holder jo heller ikke en hest palle alene på en fold, fordi man tilbringer mange timer med den i stalden hver dag.
jan 2011
Jeg synes da (i perioder) det er mere synd for mine, at de har alle de sår, som de får efter deres slåskampe, og fordi de desperat prøver at parre hinanden.
Jeg mener bare, man påtager sig et enormt stort ansvar ved at anskaffe et "alene marsvin", og derfor bør man overvje det virkelig grundigt...
apr 2010
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Der har været en enkelt han i gruppen tidligere, som ikke kunne enes med nogen af dem, da han kom i "flabet teenager" alderen og da var der flere af dem, der havde sår, men efter jeg fjernede ham fra gruppen, er der ingen der har haft sår af betydning.
Den flabede teenager har jeg så fundet en anden, han godt kunne fungere med.
Så man bør på ingen måde have marsvinene gående alene, for det er synd, og der er altid nogen, de kan enes med. Ved hannerne kan det så nogengange kræve en kastration, men så vil de kunne enes med en hun i stedet for. Det er meget bedre end at de går alene.
Jeg fik en 2 årig han ind sidste år, der havde gået alene stort set hele sit liv. Ham fik jeg kastreret og den første gang efter kastrationen hvor han fik lov at komme ind til mine piger tror jeg var den bedste dag i hele den drengs liv, jeg tror aldrig i al den tid jeg har haft marsvin set et, der var SÅ glad. Han anede kan nok hvor han skulle gøre af sig selv, han popcornede rundt af glæde og skulle helst nå at nusse dem allesammen på en gang. Så nej, uanset hvor meget tid man bruger på dem, så skal de stadig ikke gå alene.
Derudover glemte Rollo at nævne et andet rigtig godt foder, som der er en del foderstof forretninger der efterhånden har: Cavia Korrell.
apr 2010
Altså, jeg er af den klare overbevisning at marsvin trives bedst i flok, og så er det MIN opgave som ejer at finde dyr der kan fungere sammen i en gruppe.
- At man har 3 hanner som er vokset op sammen, og som slåsser ind i mellem - jamen så skal man jo som ejer reagere for så har de det jo ikke godt sammen og så må man lave sin gruppe om.
De grupper jeg har nu, er nogle af de grupper jeg synes har fungeret allerbedst - og de består så af en kasteret han og 2-3 duller.
- Jeg synes helst hannen skal ha' 2 hunner, fungerer bedst.
Men jeg kunne aldrig drømme om at ha' et marsvin 100% alene - det er simpelthen for synd.
- Uanset hvor meget tid man bruger på dem.
jan 2011
Jeg stopper mine indlæg her, da vi ellers bare kører i ring. Det kunne dog være interessant at høre fra nogen, som har et marsvin alene, da jeg er sikker på, der er rigtig mange, der er af samme opfattelse som mig.
apr 2010
maj 2010
apr 2010
- Jamen, hvorfor? Hvorfor holde marsvinet alene? Når man ved at de fra naturens side af er flokdyr, så kan jeg ikke rigtig se hvorfor man vil holde dem alene?
Line M
- Jeg synes bare der er lidt mere harmoni over gruppen når hannen har to hunner, kan ikke komme med nogen dybere forklaring på hvorfor *GG* Er bare ligesom om det giver lidt mere ro på, at han har to damer han skal gøre sig lækker for, fremfor kun den ene.
jan 2011
Jeg har blot skrevet om mine erfaringer, og da jeg ikke har haft hunner på noget tidspunkt, kan jeg ike udtale mig om dette.
maj 2010
Det er langt bedre for dem, end at de skal være stressede med de andre hanner og vil slås med dem, eller de andre hanner vil slås.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
apr 2010
- De ændrer ikke adfærd på nogen måde, ligesom fx hunde gør, den eneste ændring der sker er at de ikke kan lave små babyer, - nogle af dem vil godt gøre forsøget, men der sker intet ved det.
Det er ikke sådan at du kasterer de 3 hanner, og så kan de gå i en lykkelig flok sammen alligevel.
Jeg kan netop godt lide kastrat + damer grupperne, fordi det falder dem meget naturligt og der kommer en god rangorden.
- Det kan man også sagtens ha' med hanner i én grupper og hunner i én gruppe.
Generelt handler det jo om at finde nogle dyr der kan sammen, - bestemt også i kastrat + damer grupperne!
- Ligesom med mennesker, er det ikke alle dyr som kan sammen, og det må man respektere.
Marsvin. HJÆLP!