C-Vitamin HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Ja, sagen er den at jeg er blevet ringet op fra nogen som ikke længere vil have deres marsvin. De gjorde det i telefonen klart for mig at hvis ikke jeg kunne tage det ville det blive aflivet. Jeg har derfor sagt ja til at tage imod det, hvis de selv ville aflevere. Det ville de så gerne. Sagen er nu den at jeg altid har haft kaniner, men aldrig rigtig marsvin. Jeg har selvfølgelig læst en masse om dem, så jeg mener da selv at jeg har nogenlunde styr på hvad jeg bør gøre.
Nu er spørgsmålet så... Hvordan giver i jeres marsvin C-vitamin tilskud (altså ud over at give dem en masse grøntsager)? Jeg har læst at C-vitamin i dråber ikke skulle være så godt da virkningen aftager og det er meget svært at vide hvor meget C-vitamin marsvinet får hvis man drypper det ¨på maden eller i vandet og at man derfor skal give dem det direkte i munden hvis man vælger dråberne, men er der ikke en bedre form for tilskud som er nemmere at have med at gøre og i så fald hvor køber man det henne?
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Ellers kan man også dække dem ind via grønt.
(link fjernet)
Der er en tabel med indhold af cvitamin pr. 100g. grønt. Et marsvin har brug for 10 mg. c-vitamin dagligt.
C-vitamin dråber mv. skal man holde sig fra, da de sjældent får det udbytte af det som de skal.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Du kan evt. kigge på marsvineklubblens liste om du er heldig at der bor en opdrætter i nabolaget, og så kontakte og spørge hvad de fodrer med osv.
(link fjernet)
Kreds 3 er fyn og det sydlige jylland.
Alternativt er der vitakraft regular i sådan nogen grønne kasser til ca 30-35kr for 400g, tror jeg det er.
Maxi zoo har deres eget mærke - multifit - som osse er ret fornuftigt.
Er det kun ét marsvin?
For så skal du nok lige gøre op med dig selv om det skal videreformidles eller beholdes - og skal det beholdes, bør det have en lille ven i samme køn.
jun 2010
Hvis dyret får c-vitamin gennem tørfoderet og grøntet, kan du roligt undlade det i vandet, for det andet er fint nok.
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Gnavere: 4 Emner: 9 Svar: 158
frisk persille
rød peber
og andet grønt
så dækker du marsvines naturlige behov for vitaminer
du kan også købe et marsvine foder, i de fleste tilfælde er der c.vitamin i men tjek lige for en sikkerheds skyld det er nemlig altid der er c.vitamin i selv om det er til marsvin
jun 2010
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
Tottemor: Det er helt i orden. Det er jo med at få hjælp hvor hjælpen er XD
Sweet Leafs Opdræt ™: Jeg fik at vide at der kun var tale om et enkelt marsvin ja, og min tanke var også at jeg skal ud og have fat i en kammerat, men der er tale om et hunmarsvin på 1,5 år, og fik at vide fra en bekendt at jeg så skulle ud og have fat i en unge, fordi at 2 voksne marsvin sikkert bare ville komme op at slås. Der er mange ting jeg skal have styr på. Marsvinet skal have en ven, og samtidig bliver jeg også nødt til at finde et bur rimelig akut, da ejerne af en eller anden grund ikke ønskede at give mig det med.
LIGE ET EKSTRA SPØRGSMÅL:
Hvordan fodre i jeres marsvin - altså så i sørger for at de får mad og C-vitamin nok, men at de samtidig ikke bliver for tykke?
jun 2010
apr 2010
Til at starte med kan du altid improvisere... stor papkasse... plast i bunden, og så funker det udemærket som nødløsning.
Og til foder... et godt fuldfoder.
Du skal for alt i verden undgå foder der er fyldt med korn.. supermarkedsblandinger er yt. Og uanset hvad mærke der er hos dyrehandleren, er det fyldt med korn, så lad være. Til at starte med ville jeg nok bare købe vitakraft regular eller en pose multifit. Så har du noget fornuftigt at starte med, indtil du lissom hitter ud af hvad du kan få fat i.
jun 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 387
Tima C! det indeholder også C-vitamin..
http://www.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/futter/meerschweinchen/tima/6069
C-Vitamin HJÆLP