{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.214 visninger | Oprettet:

C-Vitamin HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Ja, sagen er den at jeg er blevet ringet op fra nogen som ikke længere vil have deres marsvin. De gjorde det i telefonen klart for mig at hvis ikke jeg kunne tage det ville det blive aflivet. Jeg har derfor sagt ja til at tage imod det, hvis de selv ville aflevere. Det ville de så gerne. Sagen er nu den at jeg altid har haft kaniner, men aldrig rigtig marsvin. Jeg har selvfølgelig læst en masse om dem, så jeg mener da selv at jeg har nogenlunde styr på hvad jeg bør gøre.

Nu er spørgsmålet så... Hvordan giver i jeres marsvin C-vitamin tilskud (altså ud over at give dem en masse grøntsager)? Jeg har læst at C-vitamin i dråber ikke skulle være så godt da virkningen aftager og det er meget svært at vide hvor meget C-vitamin marsvinet får hvis man drypper det ¨på maden eller i vandet og at man derfor skal give dem det direkte i munden hvis man vælger dråberne, men er der ikke en bedre form for tilskud som er nemmere at have med at gøre og i så fald hvor køber man det henne?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  C-Vitamin HJÆLP
  • #1   8. dec 2010 Ja et godt grundfoder til dem, som f.eks. Ovator, så er man dækket ind derigennem så det kan klart anbefales. Så ved man også de får hvad de skal af andre ting.

Ellers kan man også dække dem ind via grønt.
    (link fjernet)
    Der er en tabel med indhold af cvitamin pr. 100g. grønt. Et marsvin har brug for 10 mg. c-vitamin dagligt.

C-vitamin dråber mv. skal man holde sig fra, da de sjældent får det udbytte af det som de skal.

• #2   8. dec 2010 Mange af os er nemlig rigtigt glade for ovator... men det ER på selvhenterbasis i tyskland medmindre man kan finde en lokal opdrætter og købe lidt der. Lux-shoppen har det osse, men altså med dansk porto oveni.. så er det altså en kende dyrt, hehe

Du kan evt. kigge på marsvineklubblens liste om du er heldig at der bor en opdrætter i nabolaget, og så kontakte og spørge hvad de fodrer med osv.
    (link fjernet)
    Kreds 3 er fyn og det sydlige jylland.

Alternativt er der vitakraft regular i sådan nogen grønne kasser til ca 30-35kr for 400g, tror jeg det er.
    Maxi zoo har deres eget mærke - multifit - som osse er ret fornuftigt.

Er det kun ét marsvin?
    For så skal du nok lige gøre op med dig selv om det skal videreformidles eller beholdes - og skal det beholdes, bør det have en lille ven i samme køn.

• #3   8. dec 2010 Tottemor - problemet med c-vitamin i vandet er, at langt af de fleste af dem når at fordampe inden marsvinet får drukket vandet. Derfor virker det slet ikke i det omfang det skulle, hvis man skulle bruge det til noget.
    Hvis dyret får c-vitamin gennem tørfoderet og grøntet, kan du roligt undlade det i vandet, for det andet er fint nok.

• #4   8. dec 2010 så var du godt nok i en dyr dyrehandel, hehe.. jeg bor ik ret langt udenfor selve københavn, og her kan man altså få det til ca 35kr,... og maxsøe har altid 3 pakker for 90kr eller noget i den stil. I roskilde er der en butik der altid har 4 for 100 kr

• #5   8. dec 2010 som von fancy siger.. c-vitamin nedbrydes i lys, og det går vanvittigt hurtigt... ku dreje sig om ganske få timer. Og så står med det problem at dyret/dyrene reelt set på ganske kort tid SKAL have drukket x ml vand for at være dækket ind. Ikke nogen supergod løsning.

• #6   8. dec 2010 du kan give

frisk persille
    rød peber
    og andet grønt
    så dækker du marsvines naturlige behov for vitaminer

du kan også købe et marsvine foder, i de fleste tilfælde er der c.vitamin i men tjek lige for en sikkerheds skyld det er nemlig altid der er c.vitamin i selv om det er til marsvin

• #7   8. dec 2010 Tottemor - nej skinnyer har ikke yderligere behov for c-vitamin en almindelige marsvin har.

• #8   8. dec 2010 Rigtig mange tak for alle jeres svar. Må bare ud og kigge mig om efter et marsvinefoder med godt med C-vitamin og sørger for at fodre med masser af grønt hehe.

Tottemor: Det er helt i orden. Det er jo med at få hjælp hvor hjælpen er XD

Sweet Leafs Opdræt ™: Jeg fik at vide at der kun var tale om et enkelt marsvin ja, og min tanke var også at jeg skal ud og have fat i en kammerat, men der er tale om et hunmarsvin på 1,5 år, og fik at vide fra en bekendt at jeg så skulle ud og have fat i en unge, fordi at 2 voksne marsvin sikkert bare ville komme op at slås. Der er mange ting jeg skal have styr på. Marsvinet skal have en ven, og samtidig bliver jeg også nødt til at finde et bur rimelig akut, da ejerne af en eller anden grund ikke ønskede at give mig det med.

LIGE ET EKSTRA SPØRGSMÅL:
    Hvordan fodre i jeres marsvin - altså så i sørger for at de får mad og C-vitamin nok, men at de samtidig ikke bliver for tykke?

• #9   8. dec 2010 Et foder som f.eks. Ovator er ikke et foder der feder helt vildt så der kan mange sagtens have fuld madskål døgnet rundt uden at blive fede af det.

• #10   8. dec 2010 Du går ihvertfald ik ret galt med en hununge... eller en kastrat ku være en mulighed.

Til at starte med kan du altid improvisere... stor papkasse... plast i bunden, og så funker det udemærket som nødløsning.

Og til foder... et godt fuldfoder.
    Du skal for alt i verden undgå foder der er fyldt med korn.. supermarkedsblandinger er yt. Og uanset hvad mærke der er hos dyrehandleren, er det fyldt med korn, så lad være. Til at starte med ville jeg nok bare købe vitakraft regular eller en pose multifit. Så har du noget fornuftigt at starte med, indtil du lissom hitter ud af hvad du kan få fat i.

• #11   8. dec 2010 Du kan også købe dette:

Tima C! det indeholder også C-vitamin..

http://www.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/futter/meerschweinchen/tima/6069

Kommentér på:
C-Vitamin HJÆLP

Annonce