{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.233 visninger | Oprettet:

"Hygge" avl. Hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Mange af jer herinde "hygge" avler eller hvad man kan kalde det. Har i en grund til det eller er det bare for at få søde små kaninunger? Der er rigeligt med kaniner i verden, så for mig virker det lidt dobbeltmoralsk, samtidig at avle løs på div. kaniner. Mange af kaninerne kan have en genetisk fejl, have tandfejl eller lign. der så går ud over de nye unger. Jeg har stor respekt for seriøse avlere der avler for at få resultat på dyrene (dvs. sunde og raske dyr). De fleste avlere har også stamtavler og nogle øremærkninger ulig med andre såkaldte "hygge" avlere. Går man ind på dba eller lign. er der fyldt med kaninunger der går sammen i små bure, med nogle ejere der slet ikke har forstand på kaniner. Jeg prøver mig at sætte mig ind i hvorfor man ønsker hygge kuld? Er det for at få nogle kaninunger man kan lege med og så sælge eller hvordan?

//Stald Vimse - Telma

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Hygge" avl. Hvorfor?
  • #2   20. nov 2015 Overproduktionen ville gå i sig selv igen, hvis der ikke var afsætning. Men lige nu vil folk hellere købe kaniner af medlidenhed end at købe sunde og kælne kaniner. Og så kan man bare fortsætte produktonen.

• BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #4   20. nov 2015 Jeg har en mindre hyggeavl, hvor jeg går op i alt andet end udseende. For mig er temperament og sundheden vigtigere end udseendet.
    Jeg stræber efter at avle gode kæledyr, men overproducere ikke. Inden kuldet bliver lavet, finder jeg ud af om der overhovedet er interesse for kuldet. Er der ikke minimum 3 personer, som ønsker en kanin fra kuldet, så bliver det ikke lavet, netop for at undgå at lave et kuld, som ikke er ønsket.
    Bliver nogle unger fra kuldet ikke solgt, beholder jeg dem eller slagter dem, hvis jeg ikke får et følelsesmæssigt forhold til dem, så de bliver brugt fornuftigt.

Grunden til at der er så mange uønskede kaniner er fordi, at lille Lise får lov af sine forældre til at lave et kuld, hvor der slet ikke er tænkt over sundhed og temperament, men kaninerne bliver derimod bare sat sammen fordi de er nuttede.
    Fik vi stoppet disse kuld, ville der være langt færre uønskede kaniner.

• BlueBunnies

#6   20. nov 2015 Der er ikke noget galt med at slagte kaniner? Hellere at de bliver brugt ordenligt i stedet for at sidde og glo i et bur dag ud og dag ind.

• BlueBunnies

#9   20. nov 2015 MCM: Det er kun de kaniner, som jeg ikke får følelsesmæssige bånd til og ikke kan blive solgt, som bliver slagtet.
    Jeg har endnu ikke haft brug for at slagte en kanin, men bliver det nødvendigt, så har jeg intet imod at gøre det.
    Kaniner er ikke bare kæledyr, men også et dyr, hvor kødet kan bruges.

Wedervang: Så kan man også vende den om og sige, hvad med alle de hoppere, som også bare avler løs? Jeg ser til dagligt utallige "hop"unger, som er tilsalg. Nogle er tilsalg i rigtig mange måneder.
    Vi avler alle med nogle forskellige formål og hvis der er nogle der vil avle til kæl, så lad dem avle til kæl?
    Så længe man tænker over kuldet og sørger for at finde interesserede personer inden man parre op, så ser jeg intet problem med at lave kuld, som ikke er til udstilling.
    Jeg vil ti gange hellere købe en blandings kanin med perfekt temperament og gode gener, end jeg vil købe en renracet kanin med dårligt temperament.
    Der er en grund til, at de kaniner der er på markedet ikke bliver solgt.

• #10   20. nov 2015 Ja der er en grund til at kaniner ikke bliver solgt Blue Bunnies. Det er simpelthen overproduktion desværre smiley

Stald Wedervang: Lad mig lige forstå det rigtigt. Mener du at det kun er avl til hopkaniner der burde være "tilladt" eller hvordan? smiley

• #11   20. nov 2015 Hvordan vil du definere hyggeavl?
    Er det når man kun får kuld indimellem, og kun har (nu snakker jeg om marsvin) 8 dyr? For ja, så er jeg hyggeavler. Jeg får kun kuld, når jeg vil beholde en af ungerne selv (som jeg så bruger til udstilling).

Hvis du tænker hyggeavl som i; Lille Lise får et kuld kaninunger fordi de bare er så nuttede, for så at sælge dem alle, så tror jeg det er en trend, der er kommet. Jeg hører ofte sætningen "Det ville da være synd ikke at lade kaninen/marsvinet/hunden osv, få et kuld - den vil jo så gerne være mor!" ..

• #12   20. nov 2015 Det er nr. 2 (nederste) jeg mener.

• BlueBunnies

#13   20. nov 2015 Jeg har også ofte hørt om folk, som lader aggressive kaniner få et kuld, fordi de har fået at vide, at det kan gøre dem roligere. Det går jeg bestemt ikke ind for, da man på ingen måde bør avle på dårligt temperament smiley
    Det er for mig en meget useriøs avl.

Jeg vil nok beskrive min avl som seriøs hyggeavl smiley

• #15   20. nov 2015 MCM: Har du overvejet hvordan de dyr du får til aftensmad har haft det? Eller er det måske ikke unfair at de bliver misrøgtet og så dræbt? Kan du ikke "tillade" at høre om det, må du smutte på et andet emne, tak! smiley

• #17   20. nov 2015 Ja, du har lov til at sige din mening og jeg har lov til at sige min. Derfra til at begynde at sige du ikke tillader at høre det eller det er en stakkels lille kanin, finder jeg ikke retfærdigt. Jeg er sikker på den har haft det godt hos Blue Bunnies og det er da helt klart bedre at skaffe sit eget kød uden div. kemikalier og skidt i + at dyret har haft det godt, istedet for at støtte kødindustrien.

• #21   20. nov 2015 Prøv at se filmen "Earthlings" MCM. Den kan findes på Netflix og YT. Skal man spise dyr hvorfor så ikke en kanin såvel som en ko eller gris? Jeg spiser slet ikke animalsk (dvs. spiser ikke kød, fisk, æg, mælk og honning), så jeg støtter hverken industri eller "hjemme" slagt. Skulle jeg spise kød ville jeg langt hellere spise en kanin der havde haft et godt liv smiley

• BlueBunnies

#23   20. nov 2015 MCM: Du må være veganer eller vegetar siden du har den mening :-). Ellers er du bare dobbeltmoralsk.
    Jeg vil langt hellere spise en kanin, som har haft et super godt liv end jeg vil spise en ko eller en gris, som har levet et dårligt liv under dårlige forhold. Kødet bliver ikke bare bedre, men man kan også spise kødet med god samvittighed.

• #24   20. nov 2015 Spiser du så ko, gris, kylling eller fisk? Det er vel lige så levende dyr som en kanin.

• #26   20. nov 2015 Kaniner er langt fra en truet dyreart, forstår du overhoved hvad det her emne er til for?

• BlueBunnies

#28   20. nov 2015 MCM: Hvis du ikke støtter kød, hvorfor er du så ikke 100% vegetar eller veganer nu? Det virker for mig utrolig dobbeltmoralsk.

• BlueBunnies

#30   20. nov 2015 MCM: Vilde kaniner er der også utrolig mange af. Der er ikke så mange i Danmark, men i andre lande er der rigtig mange vilde kaniner.

• BlueBunnies

#32   20. nov 2015 MCM: Du er da dobbeltmoralsk, hvis du siger, at du ikke går ind for kød, men du spiser stadigvæk kød?

• #35   20. nov 2015 Hvad taler du om? Ved du ikke hvad fisk og grøntsager er?

• BlueBunnies

#36   20. nov 2015 MCM: Fisk er et dyr. Det er stadigvæk kød du spiser smiley

• #37   20. nov 2015 Det her bliver mærkeligere og mærkeligere....

• #38   20. nov 2015 Jeg vil langt hellere spise en kanin, jeg ved har haft et laaaangt bedre liv end den lille øffe i køledisken. smiley
    Desuden har jeg hørt, at kanin skulle smage utrolig godt - desværre kender jeg ikke lige nogen i nærheden af mig, der har slagtekaniner og sælger slagtet kød. smiley

Ligesom jeg også utrolig gerne sætter tænderne i en hestebøf - selvom jeg er hestepige. Det er faktisk kun en god ting, at spise hest - så er der færre slagteheste, der skal igennem forfærdelige transporter til Italien. smiley

Ligesom jeg også utroligt gerne vil smage marsvin - dog er der næppe meget kød på mine (og enkelte af dem nok mere fedt end kød, haha) og så må jeg altså sætte grænsen og sige, at jeg altså ikke kan spise mine egne dyr. smiley

• #39   20. nov 2015 Kanin smager godt, Katrine :). Især grillet. Ligesom en god hestebøf.

• #40   20. nov 2015 Mums .. Jeg må prøve og opsnuse nogle avlere her på Lolland, der slagter. smiley

• Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

Emner: 2 Svar: 56
    #42   20. nov 2015 nu er jeg selv holdt op med at spise kød, og jeg har en forkærlighed til kaniner, men det er meget mere bæredygtigt at spise kanin end ko vil jeg mene.. produktion af kvæg forurener mere end biler...

• Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    jun 2015

Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 59
    #43   20. nov 2015 MCM: Hvis du undrer dig over, at brugerne ikke forstår hvad du skriver, prøv at læs din tekst igennem igen. Total mangel på nogen form for tegnsætning, betyder at din tekst bliver MEGET svær at forstå, og for det meste ender jeg med at bare springe over hvad du skriver...

Hvis der er en ting, der altid har irriteret mig enormt, så er det personer med dobbelt moral. Personer, der skræpper op over aflivningen af et dyr (det være sig en kanin, rådyr, hest eller giraf), samtidig med at de ikke er veganere, og stadig benytter sig produkter med læder og pels.

Til TS: Beklager hijackingen af tråden

• #44   20. nov 2015 Karina J, MCM er 11 år gammel; fair nok at hun ikke mestrer tegnsætning. smiley

• #45   20. nov 2015 Helt ok smiley Er selv veganer så synes det er spændende med andre holdninger og meninger om tingene smiley

• Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    jun 2015

Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 59
    #47   20. nov 2015 Katrine: Det er jeg fuldt ud opmærksom på. Men hun spurgte om folk overhovedet læste hendes indlæg (omskrevet), og jeg svarede hvorfor jeg personligt ikke forstår halvdelen af hendes indlæg.

• #48   20. nov 2015 Når du så mener at man ikke burde avle til kæl, hvad skal man så avle til? Hop, Udstilling eller?

• #50   20. nov 2015 Er helt enig med at jeg til hver en tid ville redde et dyr frem for at avle. Mine 3 egne er også selv "genbrugs" kaniner smiley

• Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

#54   20. nov 2015 en dyrehandler er ikke det jeg ville kalde et "ordentligt" sted normalt af rigtig mange forskellige grunde...

• #56   20. nov 2015 Okay så en dyrehandel er et ideelt sted til at købe kælekaniner? Der kunne jeg ikke være mere uenig, ville aldrig kunne finde på at støtte en dyrehandel med så meget som 1kr...

• BlueBunnies

#57   20. nov 2015 Er helt uenig med dig Wedervang.. Hvis os seriøse kælekanins avlere stoppede med at avle dyr, så ville der stort set kun være kaniner på markedet, hvor man intet kendte til hvad der er i stamtavlen og hvilke sygdomme de bærer på. Det går Lille Lise nemlig ikke op i, fordi hun ikke avler seriøs kæledyrs avl.. Alt det skrammel der er på markedet burde ifølge mig blive opkøbt og dernæst slagtet, så de kunne bidrage til noget fornuftigt i stedet for at sprede dårlige gener, og bliver solgt som "renracede" dyr, selvom de i virkeligheden er en blanding af alt muligt.
    Dernæst er jeg heller ikke enig i, at dyrehandleren er det bedste sted at købe en kanin til kæl. Det er netop der alt skramlet ryger hen og man aner absolut intet om kaninen. Min kusine købte f.eks en "dværgkanin" som de kaldte den. Den endte med at blive en kæmpe stor basse på 5-6 kg. Da jeg var 4 år købte mine forældre en "hermelin" til mig.. Det var så bare ikke en ren hermelin, da den endte med at veje omkring 2 kg, så man aner virkelig ikke hvad man får, og så ender det med at kaninen bliver større end man forventer, og så skiller man sig enten af med den eller lader den sidde og glo i et lille bur 24/7.

• #58   20. nov 2015 Ligefrem at kalde dyr uden stamtavle for skrammel og de bare skal slagtes er jo så uenig i.

• #60   20. nov 2015 Mener du noget andet end du skriver, burde du nok omformulere dig anderledes.

-Fair nok, fortsat god aften smiley

• BlueBunnies

#61   20. nov 2015 Telma: Med skrammel mener jeg dyr med genetiske fejl.. Ikke kaniner uden stamtavle :). De kaniner der ikke har diverse genetiske fejl mener jeg ikke bør slagtes, men det skal dem med genetiske fejl derimod, så de ikke spreder deres dårlige gener, fordi Lille Lise laver et kuld med en "skrammel" kanin, fordi hun ikke mener, at den fejler noget smiley Enten slagtning eller neutralisering.

• #62   21. nov 2015 Tak for alt respons, synes det er fantastisk at se andres holdninger også smiley

-God aften til jer alle smiley

• Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

#63   21. nov 2015 der er mere til dyrehandlere end det man som kunde ser... jeg har været i praktik i en.... Ja der er dyrehandlere hvor tingene er i orden, men det er ikke normen.... de skal leve af det skal man tænke på.. det skal private avlere trods alt ikke..

• BlueBunnies

#65   21. nov 2015 MCM: Synes jeg så ikke. Jeg fortæller bare meget direkte hvad de i virkeligheden er. Pakker det altså ikke ind i lyserøde skyer, så jeg ikke fornærmer nogen.

• #66   21. nov 2015 Jeg kommer lige med mit besyv her også smiley
    Der er alt for mange "seriøse avlere", der ikke sortere i deres bestande. Med at sortere mener jeg, at man afliver dyr der ikke er egnede, eller selv beholder dem til de dør naturligt. Der er SÅ mange der sælger dyr videre, med ordlyd om at de bestemt ikke må indgå i avl. Men hvis man ikke vil ofre penge på en neutralisering, kan man ikke vide sig sikker, og så kommer alle de problemer med sygelige dyr. En sund bestand er afhængig af at nogle dyr sorteres fra.

Folk med kaniner er faktisk ret privilegerede. Dyrene kan bruges til menneske konsum, selvom der måske ikke er så meget kød på de mindre racer, men så de de måske bruges til dyrefoder. Hvis man får et dyr ud, af ringe kvalitet, og kan man ikke selv beholde det, men vil man heller ikke ofre på den dér neutralisering, er aflivning et rigtig godt alternativ.
    Jeg har selv meget svært ved at se problemet i, at dyret bliver født til at blive spist. Alt bliver født til at dø. Det er det eneste sikre her i livet, også selvom det ikke er rart at tænke på.
    Når man så selv avler, og har etikken i orden, hvad sker der så ved at dyret aflives og spises? Så spiser man et dyr, hvor man ved hvordan det er blevet fodret og har levet, modsat den bøf, kylling eller laksebøf man køber nede i supermarkedet.

Man bør dog heller ikke undervurdere stamtavler. Lige meget hvad man avler efter, er tavler et rigtigt godt værktøj. Men jeg kan samtidig godt forstå, hvis det ikke er alle der har ønske om officielle tavler på kaniner, fordi det kræver en tatovering i øret.

Jeg er selv hyggeavler, selvom jeg anser mig selv for værende meget seriøs. Vi har bare ikke ret mange dyr, og så er det slet ikke kaniner vi avler smiley
    Mine dyr kommer stadig til udstillinger, for nogle af de ting der dømmes efter, er jeg interesseret i, i min avl. Andet er jeg ikke interesseret i. Det betyder at de bedømmelser jeg får hjem, sjældent giver et samlet højt resultat. Men jeg kan så se på de bedømmelser jeg får, om jeg rammer inden for mål, på de ting jeg gerne vil avle efter.
    Her ud over har jeg noget med størrelse og adfærd, der generelt rammer ved siden af gennemsnits avleren.

Så længe man har sat sig ned og gennemtænkt hvad man laver, synes jeg faktisk man er seriøs. I min bog bliver man også lidt mere seriøs, hvis man kan overskue konsekvensen af det man laver, og tager et valg på vegne af dyrene, og ikke på vegne af ens egne følelser.
    Dyrene er jo ligeglade når de er døde. Det er os som mennesker der tænker at det er synd, at de ikke fik lov at leve længere. Men sådan er vilkårene altså når man lever her på jorden. Ingen af os lever evigt. Personligt er jeg heller ikke glad for tanken om, at når jeg engang dør, så skal jeg kremeres eller begraves i en kiste. Så har jeg gået her på jorden, og brugt gud ved hvor mange ressourcer, men giver intet tilbage når jeg er død...
    Det er da rart at tænke på, at dyrene ikke bare bliver et spildprodukt, men faktisk indgår i den fødekæde de er skabt til at indgå i (og som vi også er skabt til at indgå i).

At overproducere dyr, så de kan sidde og rådne op i et eller andet sølle lille bur, eller kan blive aflivet og ikke blive brugt til en hujende fis DET er et problem imo

Undskyld mit alt for lange indlæg smiley

• #67   22. nov 2015 Problemet er ikke, at "lille Lise avler", men at lille Lise ikke tager ansvar for det, hun har fremavlet.

• #68   22. nov 2015 I et ordentligt opdræt er slutresultaterne - de fantastiske dyr - et resultat af mange til- og ikke mindst fravalg. Du kan ikke avle kaniner på et ordentligt niveau, hvis ikke du har nosserne til at sortere ikkeegnede kaniner fra og slå dem ned og bruge dem fornuftigt fx til konsum. Spiser du dit overskud sparer du nogle produktionsdyr der lever langt mere tvivlsomt, end de dyr vi selv kan avle.
    Kaninkød er noget af det sundeste kød du kan spise og det udleder stortset ikke noget CO2, samtidig er det rigt på Omega-3 og fattigt på kolesterol.

Jeg troede faktisk qua de mange mange uønskede kaniner der sidder rundt omkring på internaterne, at det ville være stort set umuligt at sælge mine kaninunger, men må konkludere at der er markeder til begge dele.

Der er et kæmpe marked for folk der ønsker at købe kaniner af ubekendt herkomst og gerne vil klappe sig selv på skulderen for at have reddet en kanin, ligesom der er folk der gerne vil gå til dyrlæge med tandfejlskaniner og få slebet tænder jævnligt og holde dyr med dårlige gener i live.

Men der er også et kæmpe marked til os der avler fornuftsbaseret og sælger vores meget dyre racekaniner. Der er meget stor efterspørgsel på kaniner med stambogsattest og sunde gener så langt bagud øjet rækker, det er folk der forstår at værdsætte, at vi er nogen der gennem flere kaningenerationer sorterer de bedste og tammeste dyr til og hele tiden kun laver unger på det bedste af det bedste, de folk hiver gerne 600 kr op af lommen til en kanin. Og skulle vi have oveskud spiser vi resten og samtidig sparer et elendigt liv for et produktionsdyr.
    Jeg troede, at jeg ville have overskud af dyr jeg ikke kunne sælge, men må desværre hver gang jeg har kuld skuffe nogle købere og sige nej til andre. Jeg har så lidt kaninkød, at jeg har valgt også at lave lidt deciderede kødkaniner ved siden af min avl. Så at der er for mange kaniner i verden kan jeg ikke genkende. Der er ihvertfald ikke for mange kaniner af den kvalitet vi er nogen der står for!

Kommentér på:
"Hygge" avl. Hvorfor?

Annonce