{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr. kaninavl {{forumTopicSubject}}

Hej! smiley Jeg har 6 smukke kaniner, 5 hunner og 1 han. Jeg har planer om at prøve at avle på en eller to af mine hunner når både de og hannen er gamle nok.
Da det er første gang, har jeg et par spørgsmål som jeg håber I kan besvare smiley

Jeg har læst at det er en god alder for hunnen at få unger første gang når hun er 8-10 måneder. Er det rigtigt? Er det ikke tidligt?

Mine 5 hunner går sammen, og når den ene hun skal til parring vil jeg sætte hende over til hannen. Kan jeg evt. lade hende blive der 25-27 dage, og så sætte hende i et bur hvor der kun er hende når hun skal føde?

Er der måske nogle gode råd I kan give mig? smiley

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. kaninavl
  • #1   12. jul 2010 hvorfor vil du avle? er der et formål? hvad gør du hvis du ikke kan få solgt ungerne? smiley

• #2   12. jul 2010 Det er bare for sjov, kunne godt tænke mig at prøve. Desuden skal jeg nok for solgt ungerne, det tror jeg ikk blir noget problem.

• #3   12. jul 2010 men der er altså rigtigt mange kaninunger tilsalg, så så man skal være beredt på at måske skulle beholde nogle af kaninungerne medmindre man bare giver dem til en dyrehandler

• #4   12. jul 2010 Det er jeg også 100% klar over. Men heldigvis har jeg også nogle veninder som har kanin, og jeg har også planer om selv at beholde en enkelt eller to smiley

• #5   12. jul 2010 altså for det første er det ikke så smart at have kaninerne gående sammen, medmindre du har en mega kæmpe løbegård til dem (ca40+m2). ud over det er det godt at hunnen har sit eget allerede før du parre hende, da hun kan blive meget stresset af at blive flyttet under graviditeten. dette kan ende med at hun dræber sine unger. Hvis hun går sammen med de andre kan hun også ende med at gøre stor skade på de andre fordi hun forsvare sit teritorie

• #6   12. jul 2010 Så længe de kan sammen syns jeg det er i orden at de går sammen.
    Men okay, tak for rådet! Så må jeg lige få lavet en "mor-baby"-indhegning! smiley

• #7   12. jul 2010 det er svært at se om de virkelig kan sammen. så længe de ikke er kønsmodne sker der ikke så meget, men en kanin der er underkuet bliver virkelig en reserveret kanin, jeg har fået flere kaniner ind i stalden der har gået sammen før, og det tager dem meget lang tid at falde til ro. de er stressede hele tiden, kan blive agresive osv. Jeg taler virkelig af erfaring her, kaniner er kolonidyr ikke flokdyr, og går bedst alene. De kan lave store skader på hinanden som man ikke kan se

• #8   12. jul 2010 Men nu er det jo ikke det jeg ønsker at vide noget om, for det er jeg helt klar over. =) Jeg har faktisk også en kanin som ikk kan gå sammen med de andre, så den er til salg

• #9   12. jul 2010 Nej det er jeg godt klar over, men når jeg læser om folk der har så mange kaniner gående sammen, virker det på mig som uvidenhed, og at man ikke har sat sig ind i de dyr man ejer. Det vil nok også komme med de andre, da det er deres natur

• #10   12. jul 2010 Mine 5 hunner er søstre, altså har de kendt hinanden siden de blev født. Jeg syns også det er så forvirrende, nogen siger de er flokdyr, andre siger at de er kolonidyr og helst skal gå hver for sig. Jeg vil også sige at de er kononidyr, men at de godt kan have glæde af hinanden. Og der er også plads nok i deres løbegård til, at de kan slippe væk hvis der opstår strid mellem dem. Og de ser nu ud til at være glade for hinanden, i hvert fald de 4 af dem. Men når nu jeg skal til at avle tror jeg, jeg vil skille dem ad

• #11   12. jul 2010 det lyder som en rigtig god ide, en gravid hun kan være virkeig strid. Det var bestemt ikke for at være ond eller noget jeg skrev det, men har set det så mange gange hvordan det kan gå galt. et rigtig godt sted at få en masse information om avl er inde på www.kaninliv.dk der er også et forum med en hel masse meget kloge kaninfolk. Held og lykke med det smiley

• #12   12. jul 2010 Mange tak! ;D

• #13   25. jul 2010 Hvis jeg var dig, så ville jeg sætte hunnen ind til hannen hver dag i en uges tid, til hun afivser ham, og så sætte hende i et bur for sig selv..
    Jeg har hørt/oplevet flere tilfælde, hvor kaninerne angriber hinanden..
    Bla. mine egne hanner!!! Det er ikke rart smiley

Kommentér på:
Spørgsmål vedr. kaninavl

Annonce