Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Modermælkserstatning eller ikke?
  • #1   15. feb 2015 Tænker mest på kaniner, men i må meget gerne også svare ved andre dyr smiley

• #3   15. feb 2015 Lade naturen gå sin gang

• #4   15. feb 2015 Selvfølgelig hjælpe til med flasken. Man vil jo nødig miste nogen smiley

• #5   15. feb 2015 Jeg ville tage de mindste og svage fra og aflive dem. Ingen grund til at de skal ligge og dø af sult.

Hvis alle er fine og man tilfældigvis har en anden hun der også har født inden for nogle dage og ikke har så stort et kuld, kan man med lidt held ligge nogle fra det store kuld over til hende.

• #7   15. feb 2015 Jeg forstår ikke helt jer der bare vil lade naturen gå sin gang, og slet ikke Stald Bug. Hvad er grunden til at i bare vil lade dyret dø? Hvorfor aflive dem?

• #8   15. feb 2015 Alt efter hvor gamle de unger er skal man bare vide at opflaskning er ikke lykken, der er desværre meget stor dødelighed ved flaske unger - så man skal virkelig tænke over om man kan klare at knytte sig til en unge for den så lige pludselig alligevel dør...

Har selv haft én falske baby min dejlige Calcifer og han var jordens bedste dreng men det betød også han var meget bundet til mig så han gik næsten i panik hvis han ikke var ved min side og resulterede jo også i at han 1. Ikke ville kunne sælges eller findet andet hjem da han simpelhen ikke trives andre steder... 2. Han skulle være inde kanin. Og 3. det gjorde så fandens ondt da han gik bort som 3års for jeg var så knyttet til ham (mere end man overhoved kan forestille sig for han var virkelig min lille 'baby' flaskede ham op fra 2-3uger og det var mere et mirakel end forstand at han overlevede i så ung en alder) via opflaskning også i hans opvækst - så personligt flasker jeg aldrig mere en unge op. Så heller gå naturens gang for det bliver nogle lidt specielle kaniner ang. deres sind. + jeg simpelhen ikke ville kunne klare at de døde efter flere uger med opflaskning, for man knytter altså et helt andet bånd når man er plejemor på fuldtid.

• #9   15. feb 2015 Jeg afliver for at de netop ikke skal ligge og lide. Og jeg reducere i kuldet hvis mor kanin er ung og uerfaren. Risikoen for at hele kuldet ryger fordi hun ikke kan brødføde dem alle er støre end hvis kuldet er mindre.

Jeg har haft en Hollænder hun som fik et kuld på 9. Alt gik godt og de små fik nye hjem da tid var. Hunnen var en smule tynd ved fravendingen , så hende gik jeg igang med at fodre op langsomt og stabilt. 2 måneder gik der og så var uheldet ude. Hunnen var sluppet ud af sit bur og fået åbnet ind til en han og sad nu der. En måned gik og hun fik 12 unger. Der tog jeg simpelthen de 5 mindste og aflivede dem. Da hunnen på ingen måder var klar til et kuld igen. De rasterene blev fine og store og hunnen kunne magte det.

• #10   15. feb 2015 Mange mange mange tak for jeres svar det er ret sjovt at høre jeres meninger smiley

• #11   15. feb 2015 Jeg ville nok finde en amme, eller aflive. Jeg bryder mig ikke om at flaske på dyr. De bliver forvirrede oven i hovederne, og ved ikke om de er dyr eller mennesker.
    Det synes jeg personligt er rigtig synd, og i min optik er det ikke for dyrenes skyld at man vælger at flaske på dem.
    Der skal være en rigtig god grund til det, hvis det skal flaskes på et dyr, efter min mening. Man bliver nødt til at overveje om dyret overhovedet har en realistisk fremtid som voksent, eller om man bare trækker pinen ud.

• #12   15. feb 2015 Jeg har flasket 3 kaninunger op, og det samme med min veninde(de var fra samme kuld). Det blev til 6 sunde og raske voksne kaniner hvor nogen af dem havde store springtalenter.

Det ville være spild(og utroligt synd) at lade dem dø eller aflive synes jeg smiley

• #13   16. feb 2015 Det er ikke synd for et dyr at blive aflivet. Gøres det ordentligt kan det ikke mærke noget...

• #14   16. feb 2015 For mig er det stadig spild af liv. Jeg ved udmærket godt at aflivninger kan være helt fine og hurtige, men når man tænker på at dyret kunne hygge sig i en stor løbegård bliver man sq' lidt trist.
    Jeg elsker bare dyrene for meget til at spilde deres liv smiley Tænkt på hvis det var dit liv?

• #15   16. feb 2015 Jeg siger heller ikke noget til at du tænker at det er spild af liv. Du er jo fuldt ud berettiget til den holdning.
    Men det er jo ikke decideret synd for et dyr der bliver aflivet, for det lider ikke nogen overlast. Det dør bare.

At du sammenligner med mit liv er bare for dumt.
    Så kunne jeg jo passende spørge, om du har prøvet at være gravid? For det har jeg, så jeg ved hvor stor en belastning det kan være for kroppen, og hvor hårdt hele forløbet med graviditet og fødsel er. Tænk hvis det var din krop der var andre der bestemte over, og besluttede at nu skulle du have et barn, fordi det var så nuttet.

• #16   17. feb 2015 Både og, har været ved at flaske nogle kaninunger tidligere og efter nogle dage fik de så en reservemor - de var hele tiden lidt bagefter og jeg ved sguette om de havde været bedre tjent med en hurtig og human aflivning fra starten af. Moren kunne ikke finde ud af at passe dem og måske jeg har stresset hende fordi jeg var så obs på hende osv.

De blev fine kaniner men bare, ja lidt langsommere i vækst osv.

Tror ikke jeg ville kaste mig over det en anden gang. Supplere lidt med flaske til et kuld, måske, - kommer nok også an på kuldet og ungerne osv.

Skulle jeg, så er spørgsmålet så hvad er mest hensigtmæssigt - at supplere så de tykkeste unger får flaske og de tyndeste får fra moren?!

Mht. aflivning, jo det er liv - men liv og kvalitet hænger i min verden sammen i dén grad og jeg er ovre det lyserøde stadie hvor alt bare skal leve, for enhver pris.

• #17   17. feb 2015 Ang. 'det lyserøde stadie'(som Rollo nu vælger at kalde det) så vil jeg bare lige sige at jeg også er ovre det smiley
    Men jeg vil da hellere end gerne ligge al min energi og alle mine kræfter i at rede nogen små babyer der ingengang har levet livet endnu. Jeg er ikke typen der bare går med den nemme udvej, nej, jeg vil kæmpe for det. Jeg elsker dyrene, og jeg ved (efter erfaring) at flaske babyer kan leve et mindst lige så godt liv som 'normale' kaniner. De kan have de samme kvaliteter hvis du blot gider hjælpe dem på vej. Mine flaske babyer udviklede sig også lidt langsommere, det er da klart, men det betyder jo ikke noget smiley
    Desuden har liv og død, og graviditet intet med hinden at gøre. Og hvis du synes det var så dumt at jeg sammenlignede dit liv, hvorfor sammen ligner du så mig og graviditet? smiley

• #18   17. feb 2015 Jeg kommer med et lige så håbløst eksempel som du kommer med.
    Du sammenligner mit og dit liv direkte med et liv hos en dyreunge, du ville vælge at flaske på, og jeg ville vælge at aflive.
    Derfor vælger jeg at sammenligne en drægtighed hos et dyr, og en graviditet hos et menneske direkte. Det er omtrent lige seriøst.

Men du viser jo meget godt hvor tingene skiller, når du tror at den "lette" udvej er en aflivning.
    Det er ikke et spørgsmål om hvad der er lettest. Det er et spørgsmål om hvad der er bedst for dyret i sidste ende. IMO er den lette udvej at flaske på dyr, for så slipper man for at skulle gøre ting man synes er svære.

• #19   17. feb 2015 Men forstår bare ikke at hvis du synes det var dumt at sammenligne det, at du så selv gør noget det. Nu er du jo selv lige sådan smiley

Jeg ved ikke hvad IMO betyder, men det skal lige siges at jeg sagtens kunne aflive dyrene hvis det var det bedste for dem. Men dyret kan næsten altid reddes og leve et godt og langt liv efter smiley
    Så nej, det er bestemt ikke en nem udvej at flaske, på nogen måde.

Jeg håber at i efter hånden forstår at jeg godt kan aflive dyr og at det selvfølgelig vil ske hvis jeg kan se dyret ikke kan få det godt nogensinde, for jeg gider snart ikke gentage det mere smiley

• #20   17. feb 2015 Prøv nu for pokker at læse hvad jeg har skrevet.
    IMO = In My Opinion.

Du skriver at det er den nemme udvej at aflive, så må du forvente at få svar på tiltalen.
    Og jeg synes du kommer med et virkelig idiotisk eksempel, så vælger jeg et lige så idiotisk eksempel, for at prøve at illustrere hvor dumt dit var.
    ,'

• #21   17. feb 2015 Hvis du læste hvad jeg skrev så kunne du vide at jeg ikke vidste hvad IMO er smiley

Ja, jeg skrev den nemme udvej var aflivning, men har ikke sagt noget med at jeg ikke forventede svar smiley

Så synker du jo bare ned på mit niveau hvis du skriver noget ligesom 'dumt'? Og desuden så pak den dårlige tone væk. Du kan sagtens synes at det var en dum sammenligning, men det synes jeg overhoved ikke.
    Du kan skrive en pb hvis du vil skrive mere.

• #24   17. feb 2015 Er kun nysgerrig fordi jeg gerne vil være klar med noget mælkeerstatning til de små hvis der kommer for mange (om 7 dage) da min hun er ret tyk og det er vidst ikke helt så normalt at de bliver tykke hvis de ikke har så mange unger smiley

Vil bare ikke miste nogle hvis jeg har muligheden for noget andet, men kan se mange herinde er i mod det såååå...?
    Min hunkanin lader ellers til at være meget forberedt på unger og er allerede begyndt at planlægge rede smiley

• #25   17. feb 2015 Tillykke med dem om 7 dage! smiley
    Jeg har aldrig selv tænkt at være klar med noget modermælkserstatning, men jeg synes at det er en vildt god idé! Hvis jeg var dig ville jeg være klar med noget just in case selvom det lyder til at din hunkanin er klar til det smiley

• #26   17. feb 2015 De andre herinde er bare RET meget i mod det så ved ikke helt... smiley

• #29   17. feb 2015 Har haft. Unger før har bare aldrig oplevet at hunnen blev tykkere sådan at man kunne se det.. Derfor er jeg meget bange for der kommer alt for mange unger til hun kan passe dem alle ..

• #30   17. feb 2015 Der kan nu også være få, men store unger.
    Ingen siger at fordi hunnen er stor, kommer der mange

• #31   17. feb 2015 Nææh... Men der er jo altid mulighed for det smiley

• #33   17. feb 2015 Hehe tak smiley
    Altså tænker modermælkerstatningen som en slags reserve når de har fået det de kunne af moderen??
    Lyder det som en god idé?

• #35   17. feb 2015 Jeps, men hun er vidst 11 måneder på lørdag eller søndag smiley

• #37   17. feb 2015 Nej smiley

• #38   17. feb 2015 Men skrev ja til at det ville være ærgerligt at aflive nogle smiley

• #39   17. feb 2015 Har selv intet i mod aflivning når det er for dyrets bedste, men ser ingen grund til at aflive uden videre smiley

• #41   17. feb 2015 Ja og fandt den perfekte han til hende smiley

• #42   17. feb 2015 De er mest avlet til mig selv, men skal kun beholde 1 så de andre får hver deres bur indtil de er solgt... Puha! Det er mange burer jeg skal skaffe ekstra hvis der kommer for mange... Har ligenu plads til 5...

• #45   17. feb 2015 Må selv have 3, men der kommer nok 1-2 ekstra når jeg får unger xD
    HÅBER de ikke bliver solgt sååå tidligt så kan jeg nemlig få dem med til stævner smiley

• #46   17. feb 2015 Efter min Mor må jeg beholde 1 smiley

• #48   17. feb 2015 Elsker angoraer!
    De er bare ret store og kræver meget plads smiley

• #49   17. feb 2015 Nå, men tilbage til emnet:
    Hvad synes i andre om at bruge modermælkserstatningen til reserve ved dem der ikke får nær så meget og så lade de aller svageste gå tabt?
    Tænker ikke kun lige på dette kuld jeg får bare generelt smiley

• #50   17. feb 2015 Helt klart hjælpe de svage, hvis der er brug for det, men for det meste går det jo helt fint uden hjælp, heldigvis smiley

• #51   17. feb 2015 Okay så du ville hjælpe fuldt ud hvis man kunne se på nogle af ungerne de ikke var mætte?

• #52   18. feb 2015 Ikke fuldt ud, bare give dem lidt ekstra ved siden af smiley

• #53   18. feb 2015 Okay smiley

• #54   18. feb 2015 Er bare mega nysgerrig da dette ikke er mit første eller sidste kuld så har virkelih brug for at være forberedt smiley

• #56   20. feb 2015 Jeg synes ikke du behøver forberede dig og have noget mælk klar. Man behøver ikke blande sig så meget. Du skal lade ungerne være i reden og stole på din hunkanins evner. Mærk efter liv og varme, men lad ungerne ligge i reden og holde hinanden varme. Pil døde unger fra og du skal ikke supplere med kunstig mælk - du risikerer at ødelægge deres maver. Lad dem få mælken fra moren, hun kan som udgangspunkt sagtens brødføde de levedygtige unger selv!

• #57   20. feb 2015 Har sat mig ind i det der med at de skal tjekkes for døde osv. Da det ikke er mit første kuld smiley
    Men det kan være de ligger her i morgen og har IKKE købt erstatning smiley

• #58   20. feb 2015 Husk på at modermælkserstatning slet ikke kan måle sig på kvaliteten af morkanins mælk, uanset om det kommer fra Royal Canin, Hills eller er lavet til menneskebabyer. Stol på morkanin. Det er bedst at lade hende passe ungerne selv uden indblanden, da det kan stresse hende rigtig meget, og da især ved førstegangsmødre.

• #59   20. feb 2015 Har tænkt det helt igennem pga. Blandede meninger så jaaa jeg bruger det kun hvis moderen dør smiley

• #61   20. feb 2015 Der er heller ingen grund til at have det hjemme.

Hvis hun skulle gå hen at dø under fødslen, hvilket er sjældent, så er der større chance ved at få dem over til en anden hun

• #62   20. feb 2015 Forstår ikke helt hvorfor alle bare begynder at skrive lige nu, men ja det er nok pga. Det er Fredag aften smiley

• #63   20. feb 2015 Det er nok fordi debatten er kommet op blandt de mest besøgte på forsiden. Men du har vel også oprettet den for at få folks meninger!

• #64   20. feb 2015 Ja ingen problemer med det synes bare der var sjovt da den stod stille i 2 dage smiley
    ELSKER folks meninger smiley

• #65   20. feb 2015 Jeg fandt den fordi den pludselig stod ude til højre i top 10, ja og så er det fredag aften efter en lang uge og det er for mørkt til at stå ude hos kaninerne, så nu hænger jeg bare her og blander mig i debatterne.

• #66   20. feb 2015 Hehe ja det er helt fint smiley

• #67   21. feb 2015 Jeg ville lade naturen gå sin gang. Nogle kan godt klare det med at alle unger ikke har hver deres pat.. Det er ikke nødvendigvis = døde unger at få et stort kuld..

Jeg ville dog fodre moderen ekstra meget, så hun kan give en højere mælkeproduktion

• #69   22. feb 2015 8 er jo heller ikke for mange, i og med de alle kunne få en dievorte hver smiley

• #71   23. feb 2015 Nej.. Dievorten er jo ikke væk bare fordi den ikke giver mælk.. Derfor er de ikke variende.. smiley

Desuden så er det normalt at mælken bliver reguleret.. Det gør den også ved mennesker..

• #73   24. feb 2015 Det er jo et kendt fænomen blandt en række dyr, at alle patter ikke giver lige godt. Ved nogle dyr har hver unge en bestemt pat, og de svageste har så de dårligste, som oftest er dem der ligger længst nede.
    Hos andre kæmper de om maden fra gang til gang, med samme resultat; de svageste får dem der giver mindst.
    Der kommer sikkert mere i forbindelse med at ungernes appetit øges, men jeg har svært ved at se for mig, at mælken variere fra gang til gang, alt efter hvilken unge der ligger til hvor.

• #75   24. feb 2015 Jeg ved praktisk talt intet om kaniner smiley
    Jeg vil tro at mælkeproduktionen øges hos alle pattedyr, i takt med at ungerne vokser, da de jo ellers ville ende med at sulte.
    Men at 1 unge sutter mere, tror jeg ikke har nogen indvirkning, hvis det er et større kuld.

• #78   24. feb 2015 Lyhngården: Sådan er det med tråde i et forum. De udvikler sig, det hører til en sund debat. Du bør se på det som noget positivt.

• #81   24. feb 2015 Det er mælken ikke dievorterne der variere smiley Det er altså en stor foreskel på det

Kommentér på:
Modermælkserstatning eller ikke?

Annonce