Wc rede? {{forumTopicSubject}}
Hej, for næsten en måned siden lavede jeg et emne om min kanin der ikke lavede rede (hun var ikke gravid)
Vi prøvede igen og er næsten sikker på hun er det nu, da hu har de symptomer som sidst hun var gravid
Så er rigtig glad men er klar på hvis hun ikke er det !
Nå men altså mit eneste problem er at hun laver sin rede i sit wc!
Jeg tror hun er forelsket i det og hun sover også idet og det er helt fint, men rede nu stopper hun !
Jeg lavede så en rigtig fin stor agtig "føde kasse" idag, det var sådan en hun fødte i sidst , men nu vil hun ikke have den !
Så hvad gør jeg?
Syntes det ville være lidt wierd at føde i hendes tis!
jan 2014
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 24 Svar: 320
Jeg har ihvertfald aldrig oplevet en kanin der tissede i sin egen rede!
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 29
nov 2013
Og de går sammen hver da nu er moren jo kommet i sit eget bur, men hvornår må den anden kanin komme sammen med ungerne eller må hun overhovedet ikke hvis hun dræber dem !?
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 4 Gnavere: 2 Emner: 8 Svar: 27
nov 2013
Datteren bliver bare ked af det og vil ikke spise hvis de ikke er sammen
Datteren er jo alene lige nu da moren skal føde
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.992
nov 2013
mar 2014
jan 2012
Følger: 44 Følgere: 57 Gnavere: 17 Emner: 8 Svar: 407
For det meste laver hunkaninerne deres reder i det sidste øjeblik, så hun flytter den nok eller laver en ny
Datteren til din hunkanin skal ikke ind til moderen igen, og da slet ikke imens hun har unger. Hun vil næsten 100% dræbe ungerne, eller moderen vil dræbe hende
Mit forslag hvis de nogensinde skal sammen igen er at de neutralisere dem begge, og at anskaffer dig(eller bygger) en kæmpe løbegård
nov 2013
Vi venter jo selvfølgelig til ungerne har fået nye hjem og så kan det vel prøve at "snuse" til hinanden osv.'
de er jo bare vant til at være sammen 24 i syv, så er det lidt svært at være væk fra sin mor
Men jeg har aldrig hørt om at man kun må have en kanin i et bur, rigtig mange normale mennesker har to piger / søskende i samme bur
jan 2012
Følger: 44 Følgere: 57 Gnavere: 17 Emner: 8 Svar: 407
Som hun siger er kaniner kolonidyr, ikke flok dyr hvilket vil sige at de i naturen lever i kolonier, men ikke helt op af hinanden som flok dyr(dårlig og kort forklaring). I et bur er de tvunget til at gå op at ned af hinanden, og for det meste går det galt. Jeg tror at hvis datteren bliver sat sammen med moderen igen efter ugerne går de lige i flæsket på hinanden, eller den ene kommer til at mistrives big time. Datteren er blot glad for at få noget fred
Jeg kan sende sig nogen links i bedskeden hvor du kan læse mere om det
mar 2014
Kaniner har bedst ved at gå 2 sammen. Men som nævnt tidligere i tråden, fra nogle af de andre, så er det vigtigt at huske at kaniner er et kolonidyr og IKKE et flokdyr. Flok dyr kan dele bolig, gå tæt sammen og behøver ikke ligeså meget frirum fra hinanden som koloni dyr. Selvom det er bedst kaniner går 2 sammen, så skal de have HVER deres bolig og massere plads de kan løbe rundt på. Et bur på 1 m * 40 cm eller 150 * 60 cm som de fleste indebure er på, er IKKE nok til 2! Og det er heller ikke nok til 1. Med mindre man selvfølgelig lukker den ud hele dagen, så den kun er i sit bur når man ikke lige er hjemme, eller om natten, eller hvis den selv hopper ind for at slappe af. En kanin har brug for at kunne spurte der ud af og få strukket benene og ikke bare sidde og kukke i et bur en hel dag. Det ikke nok, bare at tage den op og nusse den.
Men tilbage til det med 2 kaniner sammen.
En kanins sindstilstand er mere lykkelig når den har en den kan søge hen til hvis den føler sig for ensom, en den kan nusse sig op ad og få kærlighed fra (ja det får de også fra mennesker, men de har også brug for det fra deres egen slags, da de forstår hinanden på et helt andet niveau). Men her er det vigtigt at understrege igen at de skal have HVER deres bolig hvor de kan gå hen når den vil være alene. De skal have en løbegård eller hvad man kalder det. Den skal være fælles, men stor nok til at de ikke sidder op ad hinanden. Sørg for der er spændende ting i gården, så som store tykke grene de kan løbe under, over, gnave i osv..
Mennesker tror kaniner har det bedst alene og det er hvad vi prøver at gøre dem til. Vi prøver at gøre dem til nogle individer som ikke har brug for andre. Men det overhovedet ikke sådan de er!
Man kan se på kaniners hjerneaktivitet og hvertrækning, at når de er sammen med en anden (eller flere for den sags skyld), så er den afslappet, er i en lykkelig sindstilstand og kan leve nogle år længere, end en kanin der sidder i et lille bur hele sit liv.
Hvis nogle af jer har været i Zoo i København, kan man se inde i børne-zoo'en at der løber måske, 20 kaniner sammen og de trives super godt! Det skyldes at der er meget plads, deres indhegning er lavet med nogle store bakker, stammer og grene, så de kan løbe op og ned og bruge deres energi, det stimulere deres underholdning de har brug for og der er derfor ingen grund til at slås.
Hvis man har en ældre kanin og den aldrig har været sammen med andre så kan det blive svært at sætte den sammen med andre. Man har kreeret en sindtilstand hos sin kanin, hvor den faktisk er indelukket og ikke lykkelig. Det kan være svært at se på sin kanin, hvis man har en kanin der kommer hen til buret når man åbner og gerne vil nusses osv. Men ved hjælp af at kigge på hjerneaktiviteten, har man bevist at en kanin der bor alene, IKKE er lykkelig.
Hvis man har en ældre kanin, som man gerne vil have ens nye kanin, skal gå med skal man tage det stille og rolig og ikke gå i panik fordi den ældre kanin ikke vil have den der. Det er nemmest at sætte neutraliseret kaniner sammen og så det nemmest at sætte en hun og en han sammen, da de bare svinger bedst sammen. Hunkaniner, der ikke er blevet steriliserede, er ofte falsk drægtige, hvilket gør dem meget territoriale da de dermed har en trang til at forsvare deres “redekammer/unger”. Det sker kun 1 gang om året i et par uger, og ellers lever de side om side (Det er også hvad de gør i naturen). Du vil i den her periode, se at kaninerne holder sig lidt til sig selv og beskytter sin bolig hvis de andre kommer for tæt på. Men som sagt; efter denne korte periode, lever de igen side om side.
Jeg gider ikke diskutere med folk. Siger ikke jeg ved mere og er bedre end jer andre. Tag imod det her som en hjælp hvis du måske er i tvivl, eller ikke vidste at det rent faktisk foregik sådan når man går helt tæt på en kanin.
Jeg kunne blive ved i uendeligheder, men stopper bare her
mar 2014
Men de har bedst af at gå mindst 2, men det skal ikke forgå i et lille bur.
jan 2014
Regningen nedenfor fra i fredags skyldes så, at min ene hun (hende der gik i hele haven) stak hovedet ind mod tremmerne til en af mine andre hunner i løbegården og det er hunner der vel at mærke kender hinanden og tidligere har været fine venner! Tør slet ikke tænke på, hvad der kunne være sket, hvis de ikke havde været adskilt. På trods af tremmerne måtte min kanin Mille (som var hende der var i løbegård) syes i næse, mund, kind med 15 sting. Hun var på operationsbordet i 1 1/2 time og først til midnat kunne vi hente hende hjem igen.
jan 2014
jan 2014
mar 2014
Men ringer og spørge dem hvad der er sket siden du sige de har fjerne dem for de "er blevet klogere". Kender mange af dem der arbejder der og nogle af kaninerne kom fra mig, så vil da ringe og spørge hvorfor de har fjernet dem, nu når du siger det for de ikke kan enes. For det har de altid kunne og det er alle neutraliseret kaniner. De er ikke territoriale.
mar 2014
jan 2014
mar 2014
nov 2013
Altså de er sammen i et to etage bur som selvfølgelig kan blive lidt småt til dem, derfor bygger mig og min far en kæmpe løbegård til dem her i sommeren som hænger fast på buret så de har mulighed for lidt af hver
Ps: Hoppe fødte her til morgen, desværre var to af det fire unger dødsfødte, men sådan er det og vi begraver dem idag ....
Wc rede?