608 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

MARSVIN: Hvad ville der ske hvis ... MARSVIN: Hvad ville der ske hvis ...

Hejsa. Jeg har mig to dejlige hanmarsvin, det ene 1 år ældre end det andet.

Denne sommer skal den ældste til Sjælland og sættes sammen med en hun, men ejeren af hunnerne vil også gerne have unger med den yngste (hun har selv 2 hunner, så de får en hun hver). Er det risikabelt mht hannernes rangorden efterfølgende?
Lige nu er det jo den ældste, der bestemmer og det har den mindste affundet sig med, men vil det ændre sig, hvis de begge kommer til at gå med en hun denne sommer og derefter kommer til at gå sammen igen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MARSVIN: Hvad ville der ske hvis ...
  • #1   3. jun 2014 bruger du begge i avl skal du regne med ballade hvis du forsøger sammensætning bagefter. Brug den dominerende af de to i avl kun og nøjes med at lad ham gå med hunnen i 3 ugers tid så kan du være heldig du kan sammenføre dem igen bagefter.

• #2   3. jun 2014 Bemærk at Susan skriver: du kan være heldig at de kan gå sammen igen.

Der er ingen garanti. Du kan sagtens risikere at ved at skille dem af og bruge den dominerende til avl - at den mindre dominerende efterfølgende ikke vil være nederst i hierarkiet længere. Somme tider kan en adskillelse uden avl være nok - som at tage en eller begge på udstilling ( been there).
    Jeg tænker at der muligvis er bedst odds på at de kan gå sammen, ved at man laver et andet sats. At man kun skiller dem ad når hunnen er i brunst, hvor den dominante så lige får et par timer i løbegård med hende.

• #3   3. jun 2014 Ville aldrig skille to fint gående hanmarsvin ad...

Så må hun selv finde en avlshan :') Der findes mange alene gående avlshanner der er vant til damebesøg.

Min allerførste Bella blev parret af en smuk hvirvel - han gik i en voliere med 20 andre hunner... Alle blev befrugtet, og ca 2-3 måneder efter havde alle ejere der havde lånt ham vel fået unger.
    Jeg fik ihvertfald.

Så din ven, må finde en alenegående han.

• #4   3. jun 2014 Der er vel intet problem i at lade dem dominerende gå med en hun i 3 uger?? Så længe de begge to ikke går med en hun?

• #5   3. jun 2014 Øhm har du læst hvad jeg har skrevet?

• #6   3. jun 2014 Sweet leaf: din besked er meget kryptisk. Hvad mener du helt præcist? Altså, min dominante skal KUN gå med hendes hun, når den er i brunst. Så ja, jeg har læst din besked, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad du vil frem til

• #7   3. jun 2014 Amanda: du kan ikke være sikker på de kan gå sammen hvis du bruger nogen af dem i avl. Lad din ven bruge en han der ikke er en af dine..

• #8   3. jun 2014 Men på den anden side kunne man også være heldig eller hva?

• #9   3. jun 2014 ja men du gambler med det..

• #10   3. jun 2014 Vi ender dog nok med at prøve med den dominerende, når hendes kommer i brunst.

• #11   3. jun 2014 tænk det havde jeg godt forudset.. men hvorfor også høre på dem der ved noget om avl..(ikke mig men Susan S og Sweet leaf.)

• #12   3. jun 2014 Fordi jeg også gerne selv vil prøve frem for at få et gok i nøden. Desuden er det mit marsvin. Jeg vil gerne høre folks erfaringer, men det er ikke ens betydende med, at jeg skal lade andre bestemme over det, jeg gerne vil prøve med en veninde. Folk kan jo i princippet være ligeglade smiley

• #13   3. jun 2014 Vi er jo i princippet ligeglade - vi informerer dig om at der er risiko for at dine hanner ikke kan enes. Om du vil løbe den risiko, det er helt dit eget valg.

• #14   3. jun 2014 Præcis. Men jeg takker for jeres erfaringer smiley

• #15   3. jun 2014 hvad har du så tænkt dig hvis du står med 2 hanner som ikke kan gå sammen bagefter ? De skal jo ikke gå alene hver for sig da marsvin jo er flokdyr.

• #16   3. jun 2014 Så må de gå op af hinanden, så se stadig kan se hinanden. Sådan nogle ting har jeg slet ikke tænkt over endnu, så langt er vi ikke i vores overvejelser.

• #17   3. jun 2014 så går de jo netop alene, hvilket ikke er optimalt.

Men det er jo den slags ting man skal have indover inden man overvejer at skille 2 fungerende hanner.

Jeg stemmer i med de andre og siger jeg ikke ville gøre det.

• #18   3. jun 2014 Jeg har ikke taget nogen som helst endelig beslutning endnu, netop fordi jeg langt fra har været inde over alle overvejelserne. Lige nu spørger jeg til råds om hvad der rent adfærdsmæssigt ville kunne ske, hvis det blev gjort og ikke alt muligt andet. Men ellers tak fordi du udpeger det. smiley

• #19   3. jun 2014 Hvis jeg var din veninde, og havde fundet en så useriøs ejer til hannerne som ikke engang tænker på konsenkvendser før han/hun siger ja... Så er det trist.

Og desuden sprutelwasser - det er ikke kun sweet leaf og susan S der er gode til avl bare fordi de er voksne -.-

• #20   3. jun 2014 Hov hov - "ikke tænker på konsekvenserne"? Hvem har nævnt, at jeg har sagt ja endnu - og overhovedet sagt, at jeg har tænkt mig at gøre noget som helst? Jeg bryder mig virkelig ikke om din tone, Jens Poulsen, så lad os lige skrue en tak ned. Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed og ikke fordi jeg vil jordes, så hvis man intet pænt har at sige, så kan man altså passe sit eget.

• #21   3. jun 2014 saaaat på plaaaads smiley

• #22   3. jun 2014 Hvad mener du helt præcist med "Sat på plads", Jens? smiley Jeg er nysgerrig på hvilke vise og indholdsrige tanker der er gjort bag den bemærkning..

• #23   5. jun 2014 Pulli: hehe, godt ord smiley

Kommentér på:
MARSVIN: Hvad ville der ske hvis ...

Annonce