hvornår må mor med unger flyttes?? {{forumTopicSubject}}
HJÆLP mig.. har brig for et par gode råd.
En af mine skønne kaniner har fået 3 dejligt unger. de er så fine, men mit problem er at jeg syntes buret er meget uegnet til mor med unger.
Nala har et to etagers udebur og syntes jo det var stort nok, men kan så se her efter at underne er kommet at det bare slet ikke duer. hendes hus med rede er ovenpå, der er en smal gang med en rampe ned. men der er jo fra rampen et stort hul til stueetagen, hvis ungerne muler sig ret meget forkert, som de så falder ned af. Jeg har en gang samlet dem op i den nederste del af buret (stueetagen). Tror måske de er faldet ned da de har mulet sig ud af reden. ved at de på igen måde er gået den rigtige vej ned. rampe nedgangen ligger i modsat enden til åbningen på deres hus, og de er kun 1 uge gamle nu, så det er fordi de har møffet sig ud.
hvornår kan jeg med ro i sindet flytte dem til et større og mere hensigtsmæssig bur til dem. Vil være så frygtelig ked af det hvis de faldt ned gennem igen og kom til skade. eller at jeg fandt dem for sent og de frøs ihjel.
Deres mor, Nala har ikke noget imod at jeg snakker med ungerne, kigger til dem og holder dem. Bare jeg ikke glemmer at nusse hende. Hun kommer selv hen til åbningen af buret straks hun høre mig for at sludre og hopper op af lågen til jeg åbner, så tænker ikke at det er galt jeg røre ved dem. Jeg tænker bare om det er alt for tidligt at flytte hende og ungerne over til noget bedre allerede nu??. tænker at jeg selvfølgelig flytter hele reden med som den er..
hjælp mig... håber i kan give mig et godt råd.. har søgt på nettet men det er ikke meget info om man kan flytte ungerne og hende i et andet bur så tidligt.
ungerne er 7 dage gamle i dag, og stortrives
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
jeg ville nok flytte dem når de begynder og orme sig rundt og ud af reden så tag resten af reden med og over i det nye bur og derefter flyt unger og mor
maj 2014
Følger: 42 Følgere: 94 Gnavere: 3 Emner: 84 Svar: 1.322
nov 2018
Følger: 1 Svar: 4
Personligt er jeg af den holdning at hvis man har plads til at få parret 1-flere hunner https://credit-10.com/dk/kviklan/ , så bør man også kunne have plads til den han der skal være faren til kuldet.
Hvad vil du med ungerne, siden du vil have 2 hunner parret? Du risikerer jo at stå med en bunke hanunger, som du så ikke vil kunne bruge til noget?
hvornår må mor med unger flyttes??