803 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Kan marsvin gå sammen når den ene har unger? Kan marsvin gå sammen når den ene har unger?

Hejsa

Vores to små putter er ved at være ½ år gamle, så de er snart nået den alder, hvor de skal have kuld første gang, hvis de skal have unger.

Vi leger lidt med tanken, at få parret den ene. Men kan det lade sig gøre at have dem gående sammen, når kun den ene har unger? Altså vores to hun-marsvin.

Er der ellers noget vi skal tænke på?

(",)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Fjernelse af ukrudt og oprydning af blade 500 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan marsvin gå sammen når den ene har unger?
  • #1   6. jan 2014 Der er et ½ års tid endnu før de behøver få unger.. Det er ældre information at hunner skal have første kuld så tidligt, faktisk klarer langt de fleste drægtighed, fødsel og opvækst af ungerne bedre hvis man venter til de er et års tid gamle før man sætter dem til han.

Ja de kan godt gå sammen selv om den ene har unger. Så længe de enes fint er der ingen problemer i det når det kun er den ene der har unger.

• #2   6. jan 2014 de skal helst være mindst 8 måneder og veje 900+g det er en god ide at have et stort bur klar til at skille evt hanunger over i når de når 4 uger OG 300g (de skal opfylde begge dele) så man ikke pludseligt står med stærk indavlede dyr fordi drengene har nået at hoppe på deres søstre... hunnerne kan blive gravide fra 3 ugers alderen men da hannerne først blvier kønsmodne et par uger senere (når de ER taget fra) så er det kun far man skal passe på med, han må kun komme i nærheden af hanungerne medmindre han er kastreret...

• #3   6. jan 2014 Vent et halvt års tid endnu, med at få unger på dem. De skal også helt veje omkring 1 kg.

Men ja de kan sagtens blive veded at gå sammen - ofte hjælper den anden med pasning af ungerne

• #4   6. jan 2014 hvad med den hun der ikke skal have unger.... skal den så gå alene imens?

• #5   6. jan 2014 Tusind tak for svar allesammen!

Ja, jeg regnede også med at vente til hun blev lidt større smiley Har læst flere steder at det er bedst at parre første gang, når de er mellem 6 og 10 måneder.

Von Fancy: Det kan være at du har ret, men jeg tør næsten ikke at gøre det efter hun er blevet 10 måneder. Nu har man hørt så meget.

Sweet Leaf: Nej, I så fald vil vi lade være med at få unger smiley

Malene Å: Nej hvor sødt smiley

(",)

• #6   6. jan 2014 der vil jo osse altid være en risiko for at der tilstøder komplikationer - og her er det en god ide at lige overveje om man har psyke og pengepung til det, for når det sker, så er det vitterligt ikke særligt morsomt. Og det er bestemt ingen skam at ikke have mentalitet til at skulle igennem skrækscenarierne smiley

• #7   6. jan 2014 Hvis du gerne vil sætte dine hunner til tidligt, skal jeg ikke blande mig..

• #8   7. jan 2014 Undskyld mig... Men er der er altså meget forkert viden omkring alder af førstegangs fødende flere steder på nettet.. Så forstår ikke hvordan du ikke kan tage ny viden til dig fra opdrættere, som har en stor erfaring?

• #9   7. jan 2014 Ja det er rigtig sødt.

Ang det med alder og parring, så er mine 12 mdr inden, og der har aldrig været komplikationer ved fødslen.
    Ved nogle har fået unger på en som er halvandet år, og det med deres bækken vokser sammen skulle være en skrøne

• #10   7. jan 2014 Halvandet år ville jeg nu ikke råde uerfarne til at gå op til. En 9-12 måneder er ok i min verden.
    Man skal blot samtidig være obs på at hunnen ikke er fed da det har mere tendens til at fremkalde komplikationer.

• #11   7. jan 2014 Det kan godt være at vi må droppe det med unger. Hende, som vi evt ville avle på, hvis det var, tager nemlig godt på. Lige nu er hun ikke fed, men vi kan heller ikke rigtigt sætte dem ned i foder, da den anden ligger til den tynde side.

Det hele har bare været en tanke, jeg har haft. Under alle omstændigheder ville jeg absolut ikke gøre det endnu. Jeg ville bare have alle overvejelser og info på plads, inden jeg ville gå igang med at kigge efter en han til hende. Og nej, jeg ville ikke købe en han, der skulle gå alene.

Det lyder til at I er flere, der siger 1 år. Men er det så parringstidspunktet eller tidspunktet for fødslen I mener?

• #12   7. jan 2014 Det er på parringstidspunktet smiley

• #13   7. jan 2014 Okay - tak smiley

(",)

• #14   12. jan 2014 Var lige inde på Dansk Marsvineklubs hjemmeside. Der står der:

"Har du løst dette problem, og dit hunmarsvin mellem 5 og 10 måneder kan hun parres. Er den
    yngre eller især ældre, når hun skal parres første gang, kan det nemt gå galt. Er et hunmarsvin ikke
    blevet parret inden hun er 10 måneder, bør man ikke lade hende få unger. Marsvinets bækken
    vokser nemlig sammen ved et års alderen, og derefter kan hunnen få meget svært ved at føde."

Forstår ikke rigtigt, at der står dét. Både pga det I skriver og så at jeg selv vil mene at hunnen skulle være fuldvoksen, før man begyndte at få unger med den.

(",)

• #15   12. jan 2014 Fordi der er nogle i DMK der ikke ønsker at følge med udviklingen og opdatere netop den del af materialet. Tro mig, det ER forsøgt at få opdateret informationen til noget mere tidssvarende, eller i det mindste fortælle at der er flere meninger på området, men det har indtil nu ikke været muligt... Desværre..

• #16   12. jan 2014 Okay

Kommentér på:
Kan marsvin gå sammen når den ene har unger?

Annonce