372 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

tris
tris
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 29

Medfødte fejl i kindtænderne hos kanin Medfødte fejl i kindtænderne hos kanin

Kan en medfødt fejl i kindtænderne hos en kanin, dukke op efter mere end 2 år ?

For ca 3 år siden, havde jeg et kuld unger på min løvehoved kaniner. Det var et kuld på 3 stk, hvor jeg beholdt de 2 og solgte en hun unge videre.

Her til eftermiddag fik jeg en mail fra hende der købte ungen,
at de havde haft den til dyrlæge pga en tandbyld.
Dyrlægen havde sagt, at grunden til tandbylden var at kindtænderne var skæve og at det var en medfødt fejl.

De 2 jeg beholdt fejler ingenting. det gør forældrene heller ikke.
Mit spørgsmål er :
Kan en medfødt fejl, være mere end 2 år om at vise sig ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Medfødte fejl i kindtænderne hos kanin
  • #1   21. nov 2013 Synes det lyder meget usandsynligt at en arvelig fejl først dukker op 2 år senere, så må den vel ha' haft det længe og dermed lidt længe - og så burde ejerne være flove.

• tris
    tris Tilmeldt:
    maj 2010

#2   21. nov 2013 Det var også min første tanke.
    Min tanke var at det nok nærmere var mangel på grøntfoder og hø.

De siger at kanin hunnen indenfor en uge, tabte sig og de undersøgte tænderne, men jo kun fortænderne.
    Det var dyrlægen der havde sagt, at de skulle kontakte mig og fortælle at det var en medfødt fejl, enten på grund af indavl eller dårlige gener hos mine forældre dyr.

• #3   21. nov 2013 Synes det er lidt søgt at komme 2 år senere med tandfejl.
    - Tænker også de må have givet for lidt hø og andet gnave-ting til den at slide tænderne på og deres dyrlæge er vel også noget inkompetent hvis han ikke undersøge hele tandsættet grundigt.

Har også oplevet at sælge to kaniner engang.
    - Solgte til A, med aftale om at skulle de videre skulle de til mig, men pludselig er de så hos B. Nå, hm.

Først så mener de så at den ene kanin ikke kan bruges i avlen fordi den går tom eller spiser ungerne.
    Dernæst mener de så at den anden kanin har tandfejl og har givet tandfejlen videre.
    - Jeg får begge kaniner, gratis, retur fremfor at de skulle aflives/slagtes. Men B mener jo så de har fået dårlige kaniner fra mig af og burde have en erstatning?!

Dels har jeg ikke avlet de to kaniner, derudover havde den som åbenbart ikke kunne holde på ungerne, altså fået et kuld hos mig uden problemer. Kaninen bor i dag hos en veninde hvor hun fik et kuld unger og klarede det smukt. Den anden havde så ikke rigtig nogen tandfejl da jeg hentede hende, ligesom hun altså hverken havde det hos mig eller har det nu. Hun har også fået et kuld unger og igen, ingen tandfejl smiley

Der tænkte jeg altså også mit bagefter...

Ville sige det er ærgerligt kaninen har udviklet en tandfejl, men at der 2 år senere skulle dukke en arvelig tandfejl op, aaaarh.
    - De har ikke været obs nok på at give godt stråfoder og andet at slide tænderne på, det er surt men det husker de vel så fremover.

• #4   21. nov 2013 2 år er alt for sent at reklamere over en kanin..

• #5   21. nov 2013 2 år er rigelig med tid til familien selv kan have 'ødelagt' pågældende kanin.. Jeg havde ikke godtaget den her..

Kindtands-fejl er svære at opdage, og jeg mener ikke man kan udelukke 100% at den kan være af genetisk herkomst. Og hvor længe en kanin kan leve 'ugeneret' af den, skal jeg heller ikke kunne sige.
    Det er heller ej en garanti, at alle unger i en kuld vil få defekten, såfremt det er arveligt. Så på den måde kan man ikke udelukke genetiske fejl.

Men hvis man som køber er meget bekymret for arvelige sygdomme, må man sætte sig ind i pågældende avler/opdrætters avl, og vurdere hvor gennemavlede og derved 'sygdomsfrie' dyrene derfra er.

Jeg synes, det er fejt af køber at klantre dig for dette tilfælde, da hverken du eller køber kunne forudse dette.

• tris
    tris Tilmeldt:
    maj 2010

#6   21. nov 2013 Køber er selvfølgelig utrolig trist over at deres kanin måtte aflives.
    At begge mine fra samme kuld intet fejler og forældrene også har det fint,
    har måske fået dem til at overdrive dyrlægens vurdering.

Jeg har ikke selv talt med pågældende dyrlæge, men har her til morgen fået en snak med den dyrlæge jeg bruger.
    Hans mening ligner de kommentarer I har skrevet.

• #7   21. nov 2013 Det er selvfølgelig osse nemmere for køber at bebrejde dig at kaninen skulle aflives frem for sig selv.. smiley

Det er desværre sådan noget, man må tage med, når man sælger sine kaniners afkom..

• #8   21. nov 2013 Det er egentligt også lidt en sørgelig tendens vi ser mere og mere i dag, at hvis dyret fejler noget - om det så er flere år efter køb, så skal avler bebrejdes og vi skal helst ha' en masse erstatning m.v.

Det er altså trættende at man ikke nogen gange blot kan tænke så langt som til at det er dyr vi har med at gøre, som køber bør man også gør sit forarbejde grundigt og sikre sig at avler selvfølgelig gør det samme, men uanset hvor godt vi alle gør tingene - så er der bare altid en risiko for at dyret udvikler en fejl, det er træls, trist og øv - men det er DYR, det er ikke noget vi er herre over!

• #9   21. nov 2013 Ja Rollo, det er jo desværre ikke bare når det handler om dyr, det er sådan.

Det er som om, at uanset hvor meget man selv dummer sig, så skal nogen andre stilles til ansvar, enten fordi det var muligt at dumme sig, eller fordi sælger/installatør/instruktør ikke fortalte, at netop den handling kunne få ærgerlige konsekvenser.

Denne gang var køber så 'heldig' at TS var en avler/opdrætter, så det var nemt at skyde skylden på hende. For så kan køber fortælle sig selv, at det er hendes skyld, og at hun burde have forudset denne ulykke..

Det kan man bare ikke altid!

• #10   21. nov 2013 Nej og skulle det så være en arvelig fejl, jamen så er det altså bare ikke ensbetydende med at det er noget som avler ligefrem har planlagt eller generelt har gjort i ond tro.

S... happens!

Man undres over hvorfor alle andre skal stilles til ansvar, det kan være surt, ærgerligt m.v. men det er bare ikke hver gang den slags sker, at man behøves fare efter den man har købt af - er en rigtig øv tendens smiley

Kommentér på:
Medfødte fejl i kindtænderne hos kanin

Annonce