menopause? menopause?
Jeg grubler lidt over noget pga der blev spurgt et andet sted om marsvin kommer i overgangsalderen ligesom mennesker hvor hunner så ikke kan få unger mere. Umiddelbart svarede alle nej, det er kun for mennesker. Men jeg har fået at vide af en kaninopdrætter at det sker for kaniner når hunnerne bliver gamle?
I fortiden (vi snakker stenalder her) blev mennesker sjældent mere end 20-25 år, de døde derfor INDEN kvinderne var kommet i overgangsalderen. Nu bliver vi 80 år, men kan ikke få børn mere fra omkring 45 års alderen.
Kan der være sket det samme med andre "tam-dyr" som jo lever mere beskyttet i fangeskab? i vild tilstand bliver en kanin jo nok ikke mere end 3-4 år mens den kan blive 10 i fangeskab. Marsvin bliver også nogle gange rigtig gamle, kan det mon være muligt at fx en hun på 7 år faktisk slet ikke kommer i brunst mere?
Jeg er i tvivl, men er tilbøjelig til at tænke at det KAN være rigtigt for jeg har bemærket i min tid som opdrætter at mine hunner kan være rigtig kællinger i 3-5 års alderen, men er de over 5 er det oftest gået væk igen? kunne det evt være pga de ramte overgangsalderen de blev sådan?
Har nogle af jer andre noget litteratur om det? eller nogle tanker de vil dele? måske erfaringer med gamle hunner der gik med hanner som faktisk ikke fik unger mere efter en vis alder?
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det burde i hvert fald gælde for pattedyr, hvor reproduktionen jo er magen til vores i det store hele.
Det passer også meget godt med, at man ofte ser fertiliteten dale, når hunnerne kommer op i årene. Det er jeg i hvert fald stødt på ved flere arter, der kan komme op i årene.
Men jeg er ikke sikker på om jeg er stødt på noget, hvor dyrene helt er stoppet med at kunne få afkom.
mar 2011
Følger: 100 Følgere: 108 Gnavere: 20 Emner: 49 Svar: 1.180
Det er set her, min søsters hunkanin på 7 kan ikke blive gravid mere.
Dette er ikke prøvet med vilje men hun er sluppet ind til hanner to gange uden der er sket noget.
mar 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 7 Emner: 41 Svar: 340
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
menopause?