411 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

menopause? menopause?

Jeg grubler lidt over noget pga der blev spurgt et andet sted om marsvin kommer i overgangsalderen ligesom mennesker hvor hunner så ikke kan få unger mere. Umiddelbart svarede alle nej, det er kun for mennesker. Men jeg har fået at vide af en kaninopdrætter at det sker for kaniner når hunnerne bliver gamle?

I fortiden (vi snakker stenalder her) blev mennesker sjældent mere end 20-25 år, de døde derfor INDEN kvinderne var kommet i overgangsalderen. Nu bliver vi 80 år, men kan ikke få børn mere fra omkring 45 års alderen.
Kan der være sket det samme med andre "tam-dyr" som jo lever mere beskyttet i fangeskab? i vild tilstand bliver en kanin jo nok ikke mere end 3-4 år mens den kan blive 10 i fangeskab. Marsvin bliver også nogle gange rigtig gamle, kan det mon være muligt at fx en hun på 7 år faktisk slet ikke kommer i brunst mere?
Jeg er i tvivl, men er tilbøjelig til at tænke at det KAN være rigtigt for jeg har bemærket i min tid som opdrætter at mine hunner kan være rigtig kællinger i 3-5 års alderen, men er de over 5 er det oftest gået væk igen? kunne det evt være pga de ramte overgangsalderen de blev sådan?
Har nogle af jer andre noget litteratur om det? eller nogle tanker de vil dele? måske erfaringer med gamle hunner der gik med hanner som faktisk ikke fik unger mere efter en vis alder?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  menopause?
  • #1   12. aug 2013 Hmm kender ikke til det med marsvin og kaniner.. Men når hamsterne er omkring et år kan de ikke længere blive gravide..

• #2   12. aug 2013 Jeg kan ikke forestille mig andet, end at hvis dyrene når op i en høj nok alder, så rammer de også overgangs alderen.
    Det burde i hvert fald gælde for pattedyr, hvor reproduktionen jo er magen til vores i det store hele.

Det passer også meget godt med, at man ofte ser fertiliteten dale, når hunnerne kommer op i årene. Det er jeg i hvert fald stødt på ved flere arter, der kan komme op i årene.
    Men jeg er ikke sikker på om jeg er stødt på noget, hvor dyrene helt er stoppet med at kunne få afkom.

• #3   12. aug 2013 Kaniner kan sagtens blive sterile med alderen.
    Det er set her, min søsters hunkanin på 7 kan ikke blive gravid mere.
    Dette er ikke prøvet med vilje men hun er sluppet ind til hanner to gange uden der er sket noget.

• #4   12. aug 2013 Vi kvinder er jo født med x antalæg når æggene er brugt kan vi ikke længere blive gravide, tænker det gør sig gældende for alle pattedyr.

• #5   12. aug 2013 også mine tanker... men kender nogle af jer alderen hvor man med rimelighed kan sige at NU er hunmarsvinet steril? jeg har nogle ældre damer på 7 og 8 og de er så afslappede at jeg er overbevist om de er ovre klimateriet, men hvilken alder de kommer det i gad jeg godt vide.

Kommentér på:
menopause?

Annonce