521 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Kaninbaby vægt Kaninbaby vægt

Hej allesammen.
Nogen der ved hvad en kaninbaby skal veje når den kommer væk fra sin mor? Jeg kigger på mine og syntes alligevel de er ret små i forhold til at de snart er 6 uger gamle og sælges når de er 8.
Deres voksenvægt vil ligge på omkring 3,5-5 kg. Hvad vil i mene de skal veje før de er flytteklar?

Håber meget i kan hjælpe!
På forhånd tak

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kaninbaby vægt
  • #2   10. aug 2013 De skal ikke have en præcis vægt, det er kun marsvin smiley

• #3   10. aug 2013 Okay. Jeg er bare lidt påpasselig. Vil ikke sælge for små kaninunger. Derfor jeg spørger.
    Men hvad vil i sige at sådan en basse skal veje? Og hvad skal de ca. tage på pr. dag for ikke at blive skravl? Jeg er så bange for at morkanin ikke giver nok mælk.

• #4   10. aug 2013 Det kommer ja an på hvilken race der er tale om smiley

• #5   10. aug 2013 I dette tilfælde angora kanin. Voksenvægt ligger på 3,5-5 kg. Mener deres mor vejer en 4 kg, men har ingen vægt der kan veje så meget, så kan ikke sige det med sikkerhed.

• #6   10. aug 2013 Jeg kender desværre ikke noget til angorakaniner, men hvis du ikke kan mærke kaninens rygrad så er den klar til et nyt hjem - hvis den altså er 8 uger smiley

• #7   10. aug 2013 De er kun 5 uger - 6 uger på tirsdag - lige p.t. men vil bare være sikker på at de vejer nok. Hvis ikke de vejer nok, vil jeg begynde med noget modermælkserstatning ved siden af, for at sikre en ordentlig vægt Det er godt nok svært at mærke efter en rygrad igennem alt den pels! Men altså. Jeg kan lige mærke den, men kan dog også mærke en rund mavse. I hvert fald på lille Sheela, som har skadet sin fod i dag, så vi holder hende indenfor.

• #8   10. aug 2013 Jeg tror altså ikke du skal vær bekymret for dem smiley
    Er det dit første kuld?

• #9   11. aug 2013 Ja det er. Det er lige præcis derfor jeg er nervøs. ^^'

• #10   11. aug 2013 Vi havde to kuld med tre unger i hver. Da de blev afhentet da de var lidt over 8 uger gamle, vejede de alle 900 g.+. De var dog nogle store unger, da de som sagt kun var tre i hvert kuld, og derfor havde fået riiiiiiigelig med mors gode mælk smiley Ved ikke om man skal regne med ca. 100 g. om ugen, i hvertfald ved de mindre racer - eller om det er helt forkert??? smiley - Her er forresten tale om dværgvæddere smiley

Når vi får kuld, så plejer vi at bedømme den enkelte kanin. Man kan hurtigt se hvem der udvikler sig hurtigst og "bedst", og hvem der sakker lidt bagefter. Hvis der f.eks. er 5 unger eller flere i et kuld, så vil der som regel altid være mindst én, som er lidt bagefter i forhold til de andre (ift. at vokse, gå, få øjne og forlade reden og evt. også størrelsesmæssigt), og forbliver det sådan, så bør man selvfølgelig beholde ungen lidt længere end de obligatoriske 8 uger.
    - Hvis du synes dine unger virker små, så bør du måske beholde dem til de er 9-10 uger. Der er ingen der siger at man skal sælge sine unger når de er 8 uger, det er jo helt okay at beholde dem længere, hvis man føler de har behov for det smiley

• #11   11. aug 2013 Syntes nu de allesammen virker lidt små. Jeg ved at der er en der er mindre end de andre, men det er ikke så meget det. Med en vægt for dværgvædder på 900+ er mine bebser lige pludseligt blevet til mikrokaniner. En af de store vejer kun 400 g. og er snart 6 uger! Skal lige siges at det er et kuld med 7 unger.

• #12   11. aug 2013 Jeg synes du skal høre en angora-avler ad, de ved det bedre end nogen herinde kan gætte.

Men umiddelbart vil jeg sige, at en unge på 8 uger har levet 'så længe', at den burde have en levedygtig vægt. Du har jo altid muligheden for at holde en unge tilbage en uges eller 2, inden den nye ejer overtager den. De fleste vil forstå din grund smiley

Held og lykke med dem smiley

• #13   11. aug 2013 Nøvling kaniner. Det er jo dem allesammen jeg syntes er små. Ikke bare en enkelt. smiley

Den angoraavler, som jeg snakker med forstår sig desværre ikke at svare på hverken sms eller e-mail. Så er lidt på bar bund på det område. Kender ikke andre opdrættere end ham. Han er opdrætter af min elskede Mary Margaret, som forøvrigt er mor til mine unger.

• #14   11. aug 2013 Tja. Jeg ville tro, de alle var store nok, så smiley Men jeg kender ikke til Angoraens udvikling.

Men til sammenligning kan jeg sige, at når vores hermelinere tages fra, er det ikke engang alle, der vejer 250 g. - og de klarer sig fint alligevel smiley

Det er godt du bekymrer dig, men jeg tror nu nok de er sunde og raske smiley

• #15   11. aug 2013 Jeg kan ikke finde noget på nettet hvor vægten er skrevet ned. Hverken på engelsk, tysk eller dansk. Så kan desværre heller ikke selv sige det.

Jeg håber da selv de er sunde og raske. De hopper rundt, er nysgerrige og utroligt menneskesøgende. De spise grønt, hø og kaninpiller (ser dem dog ikke die mere). Så håber du har ret i at jeg ikke skal være alt for bekymret over mine små bebs. Måske de kommer efter det senere hen?

• #16   11. aug 2013 De kommer helt sikkert efter det senere, specielt når de får eget bur. Du vil opleve, at nogle vokser sig hurtigt store, og andre er længere om det. Men de skal nok nå det alle sammen, det vil jeg (næsten!) love smiley

• #17   11. aug 2013 Det gør mig mere rolig. Og du vil ikke mene at det er nødvendigt at supplerer med modermælkserstatning?

Derudover har jeg en baby, som jeg har taget fra allerede nu pga skadet fod. (Hun var hoppet op i høhækken og havde fået foden viklet ind mellem tremmerne - tremmeafstand 2 cm - så ved ikke hvordan det kunne lade sig gøre, eller hvordan hun overhovedet kunne hoppe så højt op!) Dyrlægen vil have aflivet hende. VI har fået hende tjekket af kærestens mor (hun har været igang med en dyrlæge udd.) og hun føler ingen brud, så gætter på en skadet muskel eller ledbånd. Hun spiser fint, men syntes du jeg skal supplere hende med modermælkserstatning indtil 8. uge?

• #18   11. aug 2013 Jeg kender ikke vægten for Angora. Men jeg ved en hollænder, som voksenvægt ligger mellem 2,5 - 3 kg vejer de min 1 kg. som 8 uger.
    Synes ikke du skal give mælkeerstatning til så så store unger.
    Men de skal måske have lidt mere hø, og lidt mere kraftfoder.
    En kanin på 6 uger kan sagtens undvære mælk.

• #19   11. aug 2013 Øv, træls med en skadet unge, men vi må da håbe den kommer sig smiley

Nej, som Susanna skriver, kan unger godt undvære mælk allerede fra de er 6 uger, og (uden at kunne dokumentere det på stående fod) så er der heller ikke så meget gods i 'mælk' at det batter på så store unger.
    Giv hellere lidt ekstra grønt og foder - evt. majsflager/cornflakes, da de består udelukkende af stivelse ( = kulhydrater smiley ). Det giver nogle ekstra kalorier at gøre godt med, og dyrene elsker dem smiley

• #20   12. aug 2013 Hun er begyndt at kunne trække foden ind under sig igen, dog bruger hun ikke foden rigtigt ved hop.

Jeg tror ikke at jeg skulle have bekymret mig om mine kaniner. De to, som jeg har indendøre (Jamie og Sheela, Jamie er inde for at holde Sheela med selskab så længe hun kun er baby) har taget voldsomt på de sidste 2 dage. Begge er allerede over 500 g! Sheela vejede 379 g for bare 2 dage siden.

Mon ikke de nok skal klare sig. smiley

• #21   12. aug 2013 Da jeg fik min løvevædder vejede hun vidst omkring 800 gram, hvis det er til nogen hjælp smiley

• #22   12. aug 2013 Desværre ikke, Milly. Angorakaniner er jo noget større en løvevædder. Angora har nemlig en voksenvægt på mellem 3,5 til 5 kg.

• #23   12. aug 2013 Altså, man skal aldrig fortryde at man vil sine dyr det bedste smiley Og det var jo derfor, du var bekymret smiley

Jeg har et lille fif, vi brugte med vores første par kuld; tag billeder og vej ungerne hver eller hver anden uge, og skriv vægten ned - evt. i et program, der kan lave diagrammer mm.
    Så kan du nemlig sammenligne de forskellige ungers vækst og trivsel i de næste kuld, og det giver osse en indikator om hvor vidt dine unger udvikler sig efter 'din standard' smiley

Og hvor er det i øvrigt dejligt, der allerede sker noget i den positive retning smiley

• #24   12. aug 2013 Ja, jeg vil mine bebser det bedste og ville være så ulykkelig hvis de endte som små skravl.

Det var faktisk en god ide! Nu er det dog lidt svært at gøre fra de tidlige uger, men kan skrive for de næste to.

Ja, er også glad for det. Det gør at jeg kan sukke lettet op.

Tak for alle jeres svar. Det har været godt at snakke med nogen om det!

Kommentér på:
Kaninbaby vægt

Annonce