Kaninbaby vægt Kaninbaby vægt
Hej allesammen.
Nogen der ved hvad en kaninbaby skal veje når den kommer væk fra sin mor? Jeg kigger på mine og syntes alligevel de er ret små i forhold til at de snart er 6 uger gamle og sælges når de er 8.
Deres voksenvægt vil ligge på omkring 3,5-5 kg. Hvad vil i mene de skal veje før de er flytteklar?
Håber meget i kan hjælpe!
På forhånd tak
jun 2012
Følger: 70 Følgere: 71 Emner: 49 Svar: 1.484
sep 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Gnavere: 1 Emner: 14 Svar: 144
Men hvad vil i sige at sådan en basse skal veje? Og hvad skal de ca. tage på pr. dag for ikke at blive skravl? Jeg er så bange for at morkanin ikke giver nok mælk.
jun 2012
sep 2010
jun 2012
sep 2010
jun 2012
Er det dit første kuld?
sep 2010
dec 2012
Følger: 4 Følgere: 5 Gnavere: 12 Emner: 9 Svar: 148
Når vi får kuld, så plejer vi at bedømme den enkelte kanin. Man kan hurtigt se hvem der udvikler sig hurtigst og "bedst", og hvem der sakker lidt bagefter. Hvis der f.eks. er 5 unger eller flere i et kuld, så vil der som regel altid være mindst én, som er lidt bagefter i forhold til de andre (ift. at vokse, gå, få øjne og forlade reden og evt. også størrelsesmæssigt), og forbliver det sådan, så bør man selvfølgelig beholde ungen lidt længere end de obligatoriske 8 uger.
- Hvis du synes dine unger virker små, så bør du måske beholde dem til de er 9-10 uger. Der er ingen der siger at man skal sælge sine unger når de er 8 uger, det er jo helt okay at beholde dem længere, hvis man føler de har behov for det
sep 2010
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Men umiddelbart vil jeg sige, at en unge på 8 uger har levet 'så længe', at den burde have en levedygtig vægt. Du har jo altid muligheden for at holde en unge tilbage en uges eller 2, inden den nye ejer overtager den. De fleste vil forstå din grund
Held og lykke med dem
sep 2010
Den angoraavler, som jeg snakker med forstår sig desværre ikke at svare på hverken sms eller e-mail. Så er lidt på bar bund på det område. Kender ikke andre opdrættere end ham. Han er opdrætter af min elskede Mary Margaret, som forøvrigt er mor til mine unger.
okt 2011
Men til sammenligning kan jeg sige, at når vores hermelinere tages fra, er det ikke engang alle, der vejer 250 g. - og de klarer sig fint alligevel
Det er godt du bekymrer dig, men jeg tror nu nok de er sunde og raske
sep 2010
Jeg håber da selv de er sunde og raske. De hopper rundt, er nysgerrige og utroligt menneskesøgende. De spise grønt, hø og kaninpiller (ser dem dog ikke die mere). Så håber du har ret i at jeg ikke skal være alt for bekymret over mine små bebs. Måske de kommer efter det senere hen?
okt 2011
sep 2010
Derudover har jeg en baby, som jeg har taget fra allerede nu pga skadet fod. (Hun var hoppet op i høhækken og havde fået foden viklet ind mellem tremmerne - tremmeafstand 2 cm - så ved ikke hvordan det kunne lade sig gøre, eller hvordan hun overhovedet kunne hoppe så højt op!) Dyrlægen vil have aflivet hende. VI har fået hende tjekket af kærestens mor (hun har været igang med en dyrlæge udd.) og hun føler ingen brud, så gætter på en skadet muskel eller ledbånd. Hun spiser fint, men syntes du jeg skal supplere hende med modermælkserstatning indtil 8. uge?
okt 2011
Følger: 30 Følgere: 26 Emner: 9 Svar: 283
Synes ikke du skal give mælkeerstatning til så så store unger.
Men de skal måske have lidt mere hø, og lidt mere kraftfoder.
En kanin på 6 uger kan sagtens undvære mælk.
okt 2011
Nej, som Susanna skriver, kan unger godt undvære mælk allerede fra de er 6 uger, og (uden at kunne dokumentere det på stående fod) så er der heller ikke så meget gods i 'mælk' at det batter på så store unger.
Giv hellere lidt ekstra grønt og foder - evt. majsflager/cornflakes, da de består udelukkende af stivelse ( = kulhydrater
sep 2010
Jeg tror ikke at jeg skulle have bekymret mig om mine kaniner. De to, som jeg har indendøre (Jamie og Sheela, Jamie er inde for at holde Sheela med selskab så længe hun kun er baby) har taget voldsomt på de sidste 2 dage. Begge er allerede over 500 g! Sheela vejede 379 g for bare 2 dage siden.
Mon ikke de nok skal klare sig.
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 12 Gnavere: 6 Emner: 70 Svar: 360
sep 2010
okt 2011
Jeg har et lille fif, vi brugte med vores første par kuld; tag billeder og vej ungerne hver eller hver anden uge, og skriv vægten ned - evt. i et program, der kan lave diagrammer mm.
Så kan du nemlig sammenligne de forskellige ungers vækst og trivsel i de næste kuld, og det giver osse en indikator om hvor vidt dine unger udvikler sig efter 'din standard'
Og hvor er det i øvrigt dejligt, der allerede sker noget i den positive retning
sep 2010
Det var faktisk en god ide! Nu er det dog lidt svært at gøre fra de tidlige uger, men kan skrive for de næste to.
Ja, er også glad for det. Det gør at jeg kan sukke lettet op.
Tak for alle jeres svar. Det har været godt at snakke med nogen om det!
Kaninbaby vægt