Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af lampe 350 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Bosch vaskemaskine gået i baglås. Har prøvet alt i henhold til manual intet virker 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Skift forlyslygter Opel Karl 300 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Befrugtning af 2 årig Skinny
  • #1   9. aug 2013 Jeg synes det er for sent med første kuld.

Derudover så er gennemsnitsalderen hos skinnyer, vist ikke mere end 2-3 år. Synes i hvert fald sjældent man ser opdrættere med skinnyer på over 3, hvor imod andre racer gerne når over 5 år.

• Sisse T
    Sisse T Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #2   9. aug 2013 Har du selv skinnyer siden du ved det med gennemsnitsalderen.

• #3   9. aug 2013 hvis hun ikke har fået unger før, så er det for sent.
    skinnyer kan nu blive mere end 2-3 år:)

• #4   9. aug 2013 Skinnyer kan altså sagtens blive mere end 2-3 år:)

Og det er forsent.
    Hun skulle have været 10-15 måneder.... Ikke 24 måneder.. Hvis det er to år.. kan ikke regne:P

• #5   9. aug 2013 Vi kommer ikke uden om at skinnyer er lidt anderledes end alm. marsvin. Pelsede masvin kan tåle man trækker lidt større veksler på dem end skinnye kan

Som de andre siger så ja hvis ikke hun har haft kuld så er det for sent.

Gennemsnit alderen afhænger af hvordan skinnyerne passer og plejes samt deres fodring og hvorvidt de bruges i avl.

Jeg har i år f.eks mister min skinny han, han blev lidt over 5 år. Så gennemsnitet leve alderen på skinnyer er efterhånden kommet meget op af imod de alm.marsvin.

• #6   9. aug 2013 Folkens, jeg ved godt at skinnyer kan blive ældre end 3 år, men fakta er at skinnyer er mere modtagelige for sydomme og skavanker (selvom de avles sundere og sundere) smiley

• #7   9. aug 2013 Sisse: Har haft en skinny selv. Og den må ha haft et virkelig dårligt immunforsvar, fordi da mine dyr fik svamp, så selvom jeg behandlede dem med det samme, og det gik væk hos alle de andre efter kort tid, så blev min skinny mere og mere angrebet af svampen.
    Og var så til dyrlæge og få diverse cremer og medicin jeg skulle give den. Svampen forsvandt, men min skinny blev svagere og svagere, for tror ikke den kunne tåle al den medicin da dens immunforsvar i forvejen var svækket. Så anden gang den var ved dyrlægen, døde den smiley

Det er forhåbenligt et sjældent tilfælde, men det er jo bevis på at skinnyernes immunforsvar ikke er ligeså stærkt som andres.

• #8   9. aug 2013 hvis den Er fyldt 2 eller fylder 2 inden den føder ville jeg lade være...

• #9   9. aug 2013 Hvis man følger med udviklingen vil man også se at gennemsnitsalderen på skinnyer ikke længere så lav som der antages.
    Faktisk ses flere og flere skinnyer på 5+ år pga. ansvarlig avl de seneste år.

At skinnyer f.eks. lettere får svamp kan jeg ikke se har noget at gøre med at være svage eller lignende. Jeg tror man bør sætte sig lidt mere ind i emnet før man udtaler sig sådan.

Men jeg er enig - en 2 årig der skal have første kuld ville jeg også sige er for gammelt. Hunner kan godt tåle at være ældre end man tidligere har ment, men de kan også blive for gamle, hvilket jeg også mener 2 år er.

• #10   9. aug 2013 Fancy: hvad er da så din forklaring på at den blev ramt meget værre end alle de andre?

• #11   9. aug 2013 Celina: Du kan ikke stille det sådan op. Min besætning blev f.eks. ramt af sellnick efter at jeg havde fået et par nye dyr hjem. De kom selvfølgelig i behandling ved de første tegn på sygdommen, og tog alle fint imod den pånær den ene pige, som begyndte at tabe sig helt vildt og hvor medicinen bare ikke ville virke. Jeg var ved dyrlægen med hende rigtig mange gange, før vi endelig fik bugt med sygdommen og på dette tidspunkt var hun så tynd, at det virkelig tog langt tid at få hende tilbage i nogenlunde foderstand og jeg blev nødt til at have hende med mig rundt når jeg tog nogle steder for at jeg kunne holde rigtig godt øje med hende, for hendes tilstand var helt sikkert kritisk. Hun var et langhårsdyr (Rose), og jeg besluttede mig efter den omgang at hun aldrig skulle bruges i avl, da det var min klare overbevisning at der må have været noget galt med hendes immunforsvar. Så pointen er at alle kan være uheldige at få et dyr hvis immunforsvar ikke er så godt som det kunne have været, men det er jo ikke ensbetydende med at alle langhårsmarsvin har dårligt immunforsvar smiley

TS: 2 år er for gammelt hvis hun ikke har haft kuld før. Risikoen for drægtighedssyge og fødselskomplikationer er simpelthen for stor til at jeg ville turde at parre min hun i den alder - hvis ikke hun havde haft kuld før.

• #12   9. aug 2013 Celina: At den har været et (dårligt) tilfælde, eller ud af ældre og knap så sunde linjer.
    Selvfølgelig når man ser bort fra at opvækst og pasning også sagtens kan spille ind.

• #13   9. aug 2013 Fancy: altså hun blev passet med alt, og var i god stand osv. Men ja, det har sikkert været avl på dårlige linjer.

• #14   9. aug 2013 Der er stor forskel på gode og sunde dyr og på dyr der er avlet på revl og krat inden for skinnyer.

Så man skal se sig for hvor man køber dem. Og bla. ved at de har stamtavler kan man se hvad de kommer ud af og have en ide om hvorvidt de er avlet godt eller skidt.

At skinnyer er mere modtagelige for svamp er for så vidt logisk da de ikke har pelsen til at beskytte sig. Men til gengæld kan man så sige skinnyer er mere modstands dygtige overfor lus modsat dem med pels.

Og ja de er mere modtagelige for træk og kulde. Men ellers er det altså ikke noget med skinnyer generelt set er svagere osv.

Jeg har haft skinnyer siden 2008 og der er sket meget inden for størrelse, sundhed, leve alder osv. inden for skinnyerne siden 2008.

Og at du har en uheldig oplevelse med 1 skinny beviser intet om skinnyernes imunforsvar generelt set. Det er dog noget værre sludder at slynge ud.

• #15   9. aug 2013 Sortfod: hvis du nu lige læser så skriver jeg at min forhåbentlig var et sjældent tilfælde. Hermed sagt at det ikke udelukkende derfor at jeg mener de har dårligere immunforsvar.

Det meste at det jeg ved kommer fra hvad jeg har talt direkte med opdrættere om. Både skinnyavlere og ikke skinnyavlere, som ved at dødeligheden af en eller anden grund (men det er sikkert bare alle sammen noget krat ik?) er højere hos skinnyer end andre racer.

Der må da være noget om snakken når alle de 5 opdrættere jeg har talt med, siger det samme.

• #16   9. aug 2013 Jeg ved ikke hvem du har talt med, men dødeligeheden ved mine skinnyer er altså ikke højere end ved de alm. hverken hos unger eller voksne.
    Men der er stor forskel på hvordan man avler på skinnyerne, bare et simpelt punkt som om man benytter skinnybærer i avlen eller ej er et punkt som gør meget i avlen.

Om det er revl eller krat ved jeg ikke, jeg nævnte det bare fordi så mange render rundt og tror at de er smarte når de køber en skinny uden tavle i en dyrehandel eller på dba.dk og der får man ofte det man betaler for.

Men jeg kan ikke rigtig andet end at ryste på hovedet over den info du har fået. Jeg kender efterhånden ret mange skinnyopdættere hvor dødeligheden ikke er anderledes ved skinnyerne end de alm. marsvin.

Ligesom den heller ikke er højere hos mig.

Kommentér på:
Befrugtning af 2 årig Skinny

Annonce