495 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Befrugtning af 2 årig Skinny Befrugtning af 2 årig Skinny
Hej
jeg har læst lidt forskelligt mht parring af et marsvin jeg har en dame på 2 år, nogle siger det er en fin alder andre siger lad hver hvad er jeres mening omkring dette??
0 synes godt om
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
Derudover så er gennemsnitsalderen hos skinnyer, vist ikke mere end 2-3 år. Synes i hvert fald sjældent man ser opdrættere med skinnyer på over 3, hvor imod andre racer gerne når over 5 år.
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
apr 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 81
skinnyer kan nu blive mere end 2-3 år:)
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
Og det er forsent.
Hun skulle have været 10-15 måneder.... Ikke 24 måneder.. Hvis det er to år.. kan ikke regne:P
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Som de andre siger så ja hvis ikke hun har haft kuld så er det for sent.
Gennemsnit alderen afhænger af hvordan skinnyerne passer og plejes samt deres fodring og hvorvidt de bruges i avl.
Jeg har i år f.eks mister min skinny han, han blev lidt over 5 år. Så gennemsnitet leve alderen på skinnyer er efterhånden kommet meget op af imod de alm.marsvin.
apr 2010
apr 2010
Og var så til dyrlæge og få diverse cremer og medicin jeg skulle give den. Svampen forsvandt, men min skinny blev svagere og svagere, for tror ikke den kunne tåle al den medicin da dens immunforsvar i forvejen var svækket. Så anden gang den var ved dyrlægen, døde den
Det er forhåbenligt et sjældent tilfælde, men det er jo bevis på at skinnyernes immunforsvar ikke er ligeså stærkt som andres.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Faktisk ses flere og flere skinnyer på 5+ år pga. ansvarlig avl de seneste år.
At skinnyer f.eks. lettere får svamp kan jeg ikke se har noget at gøre med at være svage eller lignende. Jeg tror man bør sætte sig lidt mere ind i emnet før man udtaler sig sådan.
Men jeg er enig - en 2 årig der skal have første kuld ville jeg også sige er for gammelt. Hunner kan godt tåle at være ældre end man tidligere har ment, men de kan også blive for gamle, hvilket jeg også mener 2 år er.
apr 2010
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
TS: 2 år er for gammelt hvis hun ikke har haft kuld før. Risikoen for drægtighedssyge og fødselskomplikationer er simpelthen for stor til at jeg ville turde at parre min hun i den alder - hvis ikke hun havde haft kuld før.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Selvfølgelig når man ser bort fra at opvækst og pasning også sagtens kan spille ind.
apr 2010
jul 2010
Så man skal se sig for hvor man køber dem. Og bla. ved at de har stamtavler kan man se hvad de kommer ud af og have en ide om hvorvidt de er avlet godt eller skidt.
At skinnyer er mere modtagelige for svamp er for så vidt logisk da de ikke har pelsen til at beskytte sig. Men til gengæld kan man så sige skinnyer er mere modstands dygtige overfor lus modsat dem med pels.
Og ja de er mere modtagelige for træk og kulde. Men ellers er det altså ikke noget med skinnyer generelt set er svagere osv.
Jeg har haft skinnyer siden 2008 og der er sket meget inden for størrelse, sundhed, leve alder osv. inden for skinnyerne siden 2008.
Og at du har en uheldig oplevelse med 1 skinny beviser intet om skinnyernes imunforsvar generelt set. Det er dog noget værre sludder at slynge ud.
apr 2010
Det meste at det jeg ved kommer fra hvad jeg har talt direkte med opdrættere om. Både skinnyavlere og ikke skinnyavlere, som ved at dødeligheden af en eller anden grund (men det er sikkert bare alle sammen noget krat ik?) er højere hos skinnyer end andre racer.
Der må da være noget om snakken når alle de 5 opdrættere jeg har talt med, siger det samme.
jul 2010
Men der er stor forskel på hvordan man avler på skinnyerne, bare et simpelt punkt som om man benytter skinnybærer i avlen eller ej er et punkt som gør meget i avlen.
Om det er revl eller krat ved jeg ikke, jeg nævnte det bare fordi så mange render rundt og tror at de er smarte når de køber en skinny uden tavle i en dyrehandel eller på dba.dk og der får man ofte det man betaler for.
Men jeg kan ikke rigtig andet end at ryste på hovedet over den info du har fået. Jeg kender efterhånden ret mange skinnyopdættere hvor dødeligheden ikke er anderledes ved skinnyerne end de alm. marsvin.
Ligesom den heller ikke er højere hos mig.
Befrugtning af 2 årig Skinny