Ungerne begiver sig udenfor reden (1 uge gammel) Ungerne begiver sig udenfor reden (1 uge gammel)
Jeg er lidt bekymret for mine kaninunger, sagen er den at da jeg kom derud i dag var reden totalt rodet sammen, og jeg så 3 af ungerne ligge ude i halmen.. jeg kunne ikke finde de 3 andre, men fandt dem i hjørnet under en masse pels, hvor reden lå før. (skal siges, dagen før så reden helt normalt ud)
- Jeg har læst på en masse sider, og det kan bare være fordi modere lige har diet dem, og derfor blev de trukket med fordi de ikke gav slip med det samme.. men det forklarer ikke hvorfor reden så så "ødelagt" ud som den gjorde.. kan det være ungerne der har gjort det, imens de har rodet rundt og møvet sig ud?
Jeg er i tvivl om det er ungerne selv, eller moderen der har ødelagt reden, men kan dog ikke se nogen grund til moderen skulle gøre det..
Fordi sagen er den, at de allerede nu prøvet at møve sig ud af reden, og jeg har tit måtte ligge dem på plads, da jeg synes det er for tidligt de begiver sig ud. Det kan jo også være farligt for dem, når de møver sig igennem halmen.. de kan jo blive kvalt eller trådt på.
Jeg har oplevet dette 2 gange på én dag, med kun 1-2 timers mellemrum, og det startede først i dag (den 2. august)...
Jeg vil rigtig gerne vide om det er noget der skal gøres noget ved, eller om det bare er sådan det er?
Havde et tidligere kuld hvor de slet slet ikke begav sig ud af reden før de havde øjne og var over 2-3 uger.. så jeg er ret bekymret, især når reden så så "ødelagt" ud som den gjorde, de 2 gange jeg så det..
har endnu ikke været ude endnu en gang, da jeg synes 3 gange på en dag er rigeligt, og jeg vil heller ikke forstyrre moderen for meget..
Har som sagt prøvet, at finde en masse på nettet, men det slukker ikke min bekymring.. så er der nogle herinde, der kan hjælpe mig?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
dec 2012
Følger: 12 Følgere: 21 Gnavere: 7 Svar: 530
apr 2010
Følger: 25 Følgere: 17 Gnavere: 6 Emner: 7 Svar: 38
- Men er glad for, at det er meget normalt!
Men hvis de helst skal blive i reden, skal jeg så ligge dem tilbage og "forme" reden igen, eller gør moderen det selv?
apr 2010
apr 2010
Men kan ikke rende rundt derude 24/7, det ville jo gøre mor-kanin lidt stresset af alt den forstyrrelse.. , så håber virkelig ikke der sker dem noget, mens jeg ikke er der.
Jeg var sidst derude, her i eftermiddags, og havde været derude i formiddags også.. begge gange måtte jeg ligge dem tilbage, så hvis de er gået ud igen, håber jeg de klarer natten på den måde.
apr 2010
apr 2010
det er jo så skønt med 6 unger, vil ikke miste nogen af dem.
Mistede en her i går, på grund af den var blev mast ned under reden af de andre unger (der var 7, ikke så meget plads) havde prøvet at udvide reden lidt.. men desværre måtte der falde en fra, den var også den mindste i et kuld på 7, synes ellers jeg havde godt styr på de alle var lige store.. men har ikke fået SÅ mange i ét kuld før..
så er rigtig skrøbelig med resten, lige hvad dtte angår
apr 2010
Tusind tak for jeres hjælp!
Jeg har 6 unger som er rigtig aktive, og moderen passer dem SUPER godt, der er hendes 1. kuld, så er rigtig stolt af min lille basse
De er 8 dage gamle i dag
apr 2010
Ungerne begiver sig udenfor reden (1 uge gammel)