651 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Erfaringer førstegangsfødsel over 1 år (marsvin) Erfaringer førstegangsfødsel over 1 år (marsvin)

Hej Alle.

Det hedder sig jo at marsvin skal være under 1 år når de føder første gang, men synes jeg flere steder har læst/set at der er gode erfaringer med marsvin som først bliver sat gravide efter de er fyldt 1 år... Hvilket for mig giver okay mening, da de er mere færdigudviklede efter min mening (ved godt der også er mange som er pænt færdigudviklede tidligere)

Men det jeg tænkte var en deling af erfaringer omkring førstegangsfødende marsvin, som har været ældre end 1 år - gode som dårlige smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mount TV on the wall 650 kr.
  • Hæng TV op 500 kr.
  • Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Kaffemaskine, Sage 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaringer førstegangsfødsel over 1 år (marsvin)
  • #1   28. jul 2013 jeg har haft 3 marsvin og to af dem fødte før de var 1 år og de døde begge under fødslen! smiley den sidste fødte da den var ca. 1 år og 2-3 måneder og det gik helt fint uden problemer smiley

• #2   28. jul 2013 Alle mine hunner har været mellem 10-15 måneder, første gang de fik et kuld.
    Dog har jeg de første par gange, haft hunner der kun lige var 9-10 måneder:)

• #3   28. jul 2013 jeg opdrætter marsvin og har gjort det i ti år. De sidste fem år er jeg gået over til at alle hunner ER over 1 år før de før første kuld. Det er pga jeg bemærkede at mødrene var bedre førstegangsmødre jo ældre de var PLUS jeg en enkelt gang ved et UHELD fik en hun parret i lidt over 2 års alderne og hun fødte uden komplikationer... nu tror jeg efterhånden det er mere reglen end undtagelsen at de fleste andre opdrættere i hvert fald venter til hunnen er fyldt 10 måneder før de kommer til han. Og rigtig mange andre venter også til de er over 1 år. Hende på 2½ var dog et uheld og trods hun ingen komplikationer havde så skal de jo snart til at nyde deres otium i den alder, ikke til at starte en avlskarriere...;) så her hedder det over 1 år, men under 2 ved første kuld:)

• #4   28. jul 2013 Indtil videre så synes jeg bestemt det lyder positivt med at vente til de er over et år... Super fedt efter min mening...

• #5   28. jul 2013 Min Kali fik sit første kuld da hun var 1 år og 2 måneder, og fødte uden komplikationer, og hun er verdens bedste morgris - Supermom. Jeg vil dog nok ikke personligt sætte mine hunner til han når de er ældre end halvandet år af sikkerhedsmæssige årsager, men når min Kiara skal til han inden så forfærdeligt længe, så er hun også 1 år og 1 måned.

• #6   28. jul 2013 Jeg har haft op til flere der har født efter de var 1 år gamle.

Mine erfaringer er at mor gris er mere klar til at passe ungerne, ungerne bliver større og generet se går det bare bedre synes jeg.

Så jeg forsøger at sætte de fleste af mine hunner i avl når de er lige omkring 1 år. Nogle er dog nød til at inden pga. størrelse, men det er mest mine skinnybærer hunner.

• #7   28. jul 2013 Når nu du skriver pga. størrelse "sortfod", spiller vægten så en større rolle eller mener du bare størrelsen generelt?

Jeg har en hun gående jeg rigtig gerne ville have et kuld på, men hun er 1 år og 3 md. og svinger ml. 1170 og 1200 g... ville i se det som en for stor risiko at sætte hende gravid eller snakker vi den samme risiko, som der altid er.

• #8   28. jul 2013 Det er som udgangspunkt ikke vægten det kommer så meget an på som det er formen. Hvis dit marsvin er ''flommet'' at mærke på, så er hun for tyk, og bør ikke bruges i avl, da det kan øge risikoen for drægtighedssyge betydeligt. Er hun derimod fast, og i god form, så skulle det ikke være et problem.

• #9   28. jul 2013 Jeg har holdt igen, pågrund af alderen, netop også derfor jeg synes dette indlæg ville være aktuelt... Der er ingen tvivl om hun har en stor rund mave, men bestemt ikke flommet, hun er rundt, fast og kompakt...

• #10   28. jul 2013 Kodeordet er fast. Hvis hun føles fast, altså som om hun er i god form og ikke har noget ''blæver'' så ville jeg godt turde at sætte hende til han, men der er selvfølgelig altid en risiko når man vælger at sætte en hun til han.

• #11   28. jul 2013 Ja netop... risikoen er der jo altid... men hun har ikke "deller" og virker bestemt ikke blævrende... men hun er en kompakt pige, og hendes mave er stor og rund, men igen fast ikke en blæver mave... tror da lige jeg vil overveje den, om det så ikke er en mulighed...

• #12   28. jul 2013 Nu har jeg bla. skinnybærer og sort tans.

Især skinnybærer hunnen vil gerne blive sådan lidt.. bløde og store i en hurtig alder. Og derfor kan det være en nødvendighed for mig at sætte dem i avl når de er 9 mdr. i stedet for at vente til de bliver 12 mdr.

det er for at undgå de går fra store robust og faste til store og fede. For store og faste er såment godt, men stor og fed er jo ikke godt.

• #13   28. jul 2013 I alle sammenhar marsvin som jeres profilbillede..

• #14   28. jul 2013 ja.... men min er den smukkeste!:)

• #15   29. jul 2013 smiley

Kommentér på:
Erfaringer førstegangsfødsel over 1 år (marsvin)

Annonce