{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Line W
Line W
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 132

Avle havana + pelstyper *kanin* {{forumTopicSubject}}

Jeg er ret nysgerrig på at få at vide hvordan man avler farven havana.

Så jeg håber i vil hjælpe mig med det. Bare ikke for langhåret. Gerne sådan nemt at forstå for kender ikke så meget til det med farve og gener.

Og så vil jeg gerne lige have det med de forskellige pelstyper uddybet så jeg ved hvordan de forekommer. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avle havana + pelstyper *kanin*
  • *LineaJ *
    *LineaJ * Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 51
    #1   19. jun 2013 Jamen prøv og se mine skønne kaniner, der er både havanna, rex og satin smiley de 3 er fra LGF som også har profil herinde og bor i Skagen, kan varmt anbefale Lisa som hun hedder.

• #2   19. jun 2013 hvordan man avler farven havanna? det har noget med de dyr man brugers farver og hvilke farver deres forældre var altså farven skal være i forældrene et eller andet sted i deres stamtræ ellers kan farven ikke forekomme

Rex pels er fx ultra kort og blød
    angora pelsen er meget lang og pjusket dog ikke i hovedet nærmest som uld
    teddy og meget lang og pjusket pels dog også i hovedet
    hvor imod fuchs er mere langhåret ikke i hovedet og ikke så pjusket som de 2 andre
    derudover er der også løbehovedet men det er mere bare pjusket pels omkring hovedet og halsen
    satin er en meget glansfuld pels

• Line W
    Line W Tilmeldt:
    maj 2013

#3   19. jun 2013 GitteS @ De er godt nok fine dine kaniner fra LGF. smiley Jeg har skrevet en smule med hende, jeg vil bare ikke trænge mig på så hun synes jeg er en irriterende pige. Jeg vil ikke tvinge hende til at skrive med mig, hvis hun ikke har lyst til det. smiley

Men jeg synes hendes kaniner er så fine, og overvejer helt vild meget at købe en ny kanin fra hende da de er ret lækre, og hun avler i havana som jeg godt kan lide. Og det med rex og satin gør dem bare lækrere. smiley

Ildermor @ Tak for det. Desværre var ser ikke helt hvad jeg mente. Har nok formuleret mig dårligt. smiley Jeg ved godt hvad de forskellige pelstyper er.
    Jeg mener er de forskellige pelstyper gener, som et vigende eller er det en slags mutation der er sket. ? For hvordan er de skabt ud fra den normale pels ? smiley

• *LineaJ *
    *LineaJ * Tilmeldt:
    maj 2010

#4   19. jun 2013 Tror bestemt ikke Lisa vil syntes du trænger dig på, har selv skrevet en del med hende fra da jeg først faldt for kanin fra hende og hun var så sød at råde mig og vi endte med Merci i stedet for den første vi havde kig på og Merci... ja hun passer bare perfekt her hjem og det gør drengene også.
    Ved hun har planer om et par kuld og mener der kan komme havanna og transport er jo ofte noget man kan finde her eller via facebook evt.

• #5   19. jun 2013 Jeg kan helt klart anbefale LGF. Jeg har så sent som i søndags hentet 2 små hanner. En havana han og en b/g japaner wienertegnet han. De er så søde og kælne! smiley

• *LineaJ *
    *LineaJ * Tilmeldt:
    maj 2010

#6   19. jun 2013 {Stald-Mosberg} hvem har du købt ? jeg har jo også lige overtaget 2 fra Lisa nemlig Ni Hao og Mateo, så de må være søskende til dine

• #7   19. jun 2013 Ja, jeg købte Pablo og Aitor smiley

• *LineaJ *
    *LineaJ * Tilmeldt:
    maj 2010

#8   19. jun 2013 spændene, glæder mig til du får dem oprettet smiley

• #9   19. jun 2013 Ved ikke rigtigt om jeg opretter dem, da kaniner jo ikke rigtigt er gnavere smiley

• #10   19. jun 2013 Men du kan se dem på min hjemmeside smiley

• Line W
    Line W Tilmeldt:
    maj 2013

#11   19. jun 2013 GitteS @ Jeg tror bare det er noget andet. For du er en voksen kvinde/dame og jeg er en pige på 14 om en måned ca. 15 år. smiley
    Jeg har bare ikke lyst til at virke påtrængende og som den lille irriterende pige, der hele tiden skriver.
    Jeg har haft skrevet meget sammen hende fordi jeg har været lidt vild med en af hendes unger. smiley nemlig Pablo som stald mosberg har købt. smiley men der var en masse ting som ikke kunne passe sammen fx ferie så takkede pænt nej. smiley

Jeg ved godt der kommer et kuld lidt senere på året. Har faktisk allerede spurgt hende. Og der kommer havana. smiley
    Men ved ikke helt med transport. smiley
    Men jeg ser meget frem til de 2 kuld. smiley
    Ellers lyder LGF til at være rigtigt godt bedre end jeg lige havde troet. Selvom jeg havde troet det var godt er det nu rigtig godt. ! smiley

• #12   20. jun 2013 Lisa har nogle SKØNNE kaniner smiley Jeg har nemlig en frygtelig masse oppe fra hende af *GG*
    - Og er sikker på at hun nok skal svare på alle ens 117. mærkelige spørgsmål, når hun lige har tiden. Jeg er nemlig riiiigtig god til altid lige at skulle spørge Lisa om alt muligt med kaninerne og tror også jeg nogle gange er en kende irriterende med alle mine spørgsmål smiley "Er det dumt at købe den her kanin? Er den i linie med nogen af mine? Hvad med farverne?" osv. - Lisa er min kaninguru smiley

Transport ville jeg heller ikke være bekymret for, det er til at finde ud af jo.

Men, til det du spurgte om - havana handler om generne og hvad forældrene bærer når man sætter dem sammen. Forældrene skal som minimum bære havana for at der kommer nogen i den farve smiley

Pelstyperne, ja så er der rex - den er dejlig blød og lækker, krøllet og tæt.
    Satin er alm. pelsstruktur og længde hvis man kan sige det sådan, men lidt blød og så ekstra skinnende - rigtig smuk.
    - Satinrex er jo så en kombination af de to, dvs den bløde krøllede tætte pels, med lidt ekstra blødhed og "shine" - ååårh smiley mums smiley

• #13   20. jun 2013 Jeg har også en lækker rex fra LGF, han er virkelig lækker og kælen.
    Lisa er sød og har svaret på mange af mine spørgsmål:-)

Han var ikke lige den kanin jeg helst ville have haft, da jeg avler hop, men han har virkelig nogle lækre bagben. Fortryder intet!

• #14   20. jun 2013 Line W: du trænger dig ikke på smiley
    Du er velkommen til at skrive med alle de spørgsmål du evt. har smiley

Jeg har oplevet det der er værre *Julie, HOST* ;-D

• Line W
    Line W Tilmeldt:
    maj 2013

#15   20. jun 2013 Det er dejligt at vide at jeg ikke trænger mig på. Jeg skriver nok inden længe så. smiley

Lisa lyder godt nok til at være sød og tålmodig. ;). Lige hvad jeg kan lide. Men når jeg har skrevet med hende, har hun været sød.
    I gør mig helt glade. For jeg er næsten 100% sikker på at jeg skal have en kanin fra LGF. !! smiley 99,999999999999 % smiley
    De kaniner, jeg har set, har også bare været lækre og glæder mig som et lille barn til de 2 kuld kaniner bliver født engang. Men først skal de lige parres. smiley
    Jeg får helt lyst til at købe en kanin nu… smiley
    Men nu ved jeg da at der er god erfaring med LGF. Så er jeg meget roligere. Og det er også dejligt at hun svarer på spørgsmål når man spørger.

Og med havana og pelsen: Skal forældrene bare bære havana for at der kommer unger i farven havana og det samme med rex eller satin. ? smiley

• #16   20. jun 2013 Jeps, forældrene skal bære de anlæg for at kunne fremavle bestemte farver, pelstyper osv.

• Line W
    Line W Tilmeldt:
    maj 2013

#17   20. jun 2013 Okay. Så har jeg forstået det korrekt. smiley
    Men hvordan ved man at de er bærer af noget. ? For hvis man måske ikke har forældrene (stamtavle), så ved man det jo ikke helt.
    ( jeg tænker på hvis man nu køber en kanin i en god dyrehandel, der kender man ikke forældre ) Man kan vel ikke vide om de er bærer? smiley

• #18   20. jun 2013 Nej det kan man ikke nødvendigvis, så må man prøve sig frem smiley

• #19   20. jun 2013 Er også noget med genkoderne, nogle farver ligger på andre farver - årh jeg er dårlig til at forklare det for har ikke helt styr på det selv - det derfor jeg altid trækker på Lisa's viden smiley

Altså f.eks. kan... egern-farven ligge på det brune-gen, hvis jeg ikke husker helt forkert. Så køber du en kanin uden at kende ophavet, kan du regne dig lidt frem til hvad den bør bære i forhold til hvad farve den har selv.

Kommentér på:
Avle havana + pelstyper *kanin*

Annonce