Råd søges! Unger hos Ørkenrotten! {{forumTopicSubject}}
Hej alle. Nu er det sådan at de to første ørkenrotter vi fik var to hanner. Eller det troede vi fordi nu har den ene "han" fået unger og er altså en hun. Det uheldige ved det hele er at vi har skilt de to "hanner" ad da den der så er en han er sluset sammen med to andre hunner, og den som var hun var igang med at blive sluset sammen med to hunner. Men nu har jeg nogle spørgsmål da det hele er sket ret pludseligt. Først i går opdagede vi hun var meget tyk og blev derfor i tvivl om den var en hun og i dag lå der unger.
1: må man godt tjekke i reden om der er nogle døde unger og hvor mange der er? Eller må man sket ikke røre/kigge på dem?
2: nu når hun går alene med ungerne da hun ikke nåede at blive sat sammen med de andre skal vi så bare lade hende gå alene med unger til de er gamle nok også sluse hende sammen med de andre?
Håber i kan svare mig på dette, da det er første gang jeg har Ørkenrotte unger.
Undskyld det blev så langt
Hilsen patricia
apr 2010
Følger: 1 Gnavere: 3 Emner: 7 Svar: 30
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
2. Hannen og hunnen skal blive sammen, da det er hannen der passe ungerne og holder dem varme, og hunnen kun fodre dem.. Så du får selvfølgelig unger igen, når du gør det, kan du så dele dem op i køn ungerne, så han ungerne flytter med farmand, og hun ungerne bliver ved mor, som så kan passe det næste kuld unger.
apr 2010
jun 2012
apr 2010
jun 2012
apr 2010
aug 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 30
Vedr. sammensætning. Det kan være en meget vanskelig opgave at skulle sammenføre to flokke af ørkenrotter, eller at sætte èn ind til flere andre voksne. Det bedste er kun at sammenføre to-tre voksne via splitbursmetoden.
Jeg vil ikke udelukke at du kan sammenføre hunnen og hendes 5-6 uger gamle unger med de andre, men du skal være ekstra forsigtig, da jeg tror det bliver en udfordring at der er flere voksne i den anden gruppe. Hvor mange voksne hunner var der i den anden gruppe?
Unger på 5,6,7 uger vil normalt accepterer fremmede ørkenrotter ret hurtigt. Det er de voksne der kan være vanskelige.
apr 2010
aug 2012
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
jeg ville personligt sammenføre dem med splitbursmetoden, men kun én ny af gangen, når ungerne er mindst 5-6 uger gamle! det kommer til at tage tid! Så du skal måske også også overveje om mor + et par unger skulle danne sin egen familiegruppe i stedet? evt. med en ny han til moren, hvis det er planen alle unger skal sælges
apr 2010
Så planen er: ungerne bliver taget fra når de er gamle nok, også fører vi mor alene sammen med han + to hunner. Via. Splitbursmetoden. Så må vi se om det kan gå.
aug 2012
apr 2010
Kom i tanke om at de 4 hunner med den ene han faktisk er to grupper vi har sat sammen. For i starten gik de to hunner + hannen og to hunner alene. Så satte vi de to hunner ind til gruppen med hannen vha. Splitbursmetoden, og det eneste der skete var at de farede lidt efter hinanden i en halv times tid. Også allerede første nat sov de sammen i hulen men det er så desværre dem vi har måttet skille ad nu
aug 2012
apr 2010
Råd søges! Unger hos Ørkenrotten!