411 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Beslutninger....(MarsviN) Beslutninger....(MarsviN)

Jaer. Jeg har en DEJLIG DEJLIG, Ch-teddy hun på knap 13-14 måneder.
Hun er barnløs, men her til sommer ville jeg rigtig gerne have et kuld på hende.

Men jeg vil ikke fjerne hende fra hendes burkammerater som består af ca 6 andre marsvin. - 1 kastrat, og resten hunner.
Kan jeg have hende ude til parrring i en måned, også sætte hende tilbage i deres lille "familieflok" Eller?

Hun har altid været sky, men også højt elsket. - Alle hendes afkom, beholder jeg:-) Så ingen marsvin ryger på markedet smiley

1. Kan hun fjernes og udlånes i den der måned?
2. Kan hun føde, og trives som drægtig i flokken?
3. Kan hun blive overbeskyttende for sine unger, og bide de andre i flokken?
4. Hveeem har en lækker sag af en Ch-teddy der kan være farmand!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beslutninger....(MarsviN)
  • *LineaJ *
    *LineaJ * Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 51
    #1   27. apr 2013 Er hun ikke ved at være for gammel til første parring ?
    Du kan ikke regne med flokken bare tager hende ind igen og personligt ville jeg ikke satse på det og slet lade hende føde sammen med så mange andre, men det er min personlige mening

• #2   27. apr 2013 Hun er for gammel.
    En hun skal have sit første kuld inden den blir 1 år, da de ellers er for stive i ledende og ikke kan udvide sig ordenligt.

Så ca som 9 md vil jeg sige.

• #3   27. apr 2013 Jeg håber lige der kommer flere svar
    - Fordi, jeg har altså set mange opdrættere der skriver at +et år ikke er for gammelt for et hunmarsviin:)

• #4   27. apr 2013 ALT for sent for hendes første kuld desværre den skal helst være under de 10 eller yngre

• #5   27. apr 2013 Tanja r det er det for et teddy marsvin

• #6   27. apr 2013 Det ER For sent.

Lad nu være med kun at søge råd fra dem der siger det er ok.
    Det er ikke for sjov vi siger nej.

• #7   27. apr 2013 Og de opdrættere der siger ok, ville jeg holde mig fra, for de tænker ikke på hvad der kan ske for marsvins mor og unger, når fødslen går galt, fordi den er for gammel.

• #8   27. apr 2013 Det er IKKE forsent!

Forklaring kommer :

• #9   27. apr 2013 Møffernes der er alt for mange af de mennesker i danmark

hos mig kommer dyrene i første række

de for deres første kuld ca når de er et 9 måneder

og for deres sidste når de er 3 år og derefter kommer de over og gå i min lille pension med min kastart

• #10   27. apr 2013 Marsvins led bliver ikke for stive når den er over 1 år. Det er en skrøne, nogle opdrættere i udlandet parre faktisk først deres marsvin når de er 2 år.
    Danks marsvineklub har vidst lavet en artikel om det på et tidspunkt. Det er faktisk bedre at marsvinet bliver parret op når den er 1 år eller lidt over end den er yngre. Så er der større chance for at fødslen går godt og moderen er mere moden og klar til at passe ungerne.
    Jeg prøver lige at finde den artikel..

• #11   27. apr 2013 Bakkens kaniner
    Hvad er det for noget vrøvl? Jeg vil mene det er mere forsvarligt at marsvinet bliver parret når den er 1 år og 2 måneder, end den er 7-8 måneder.
    Hvad så med en meget dygtig opdrætter der parre marsvinet når den er 13-14 måneder? Skal man så ikke købe hos opdrætteren? Jo det syntes jeg bestemt man skal.

• #12   27. apr 2013 Mange tak Katrine. Det var lige det jeg også tænkte.
    Håber nogen flere kommer herind og overbeviser om det ikke er for sent.

Og Luna er 1 år, og 1-2 måneder. Så hun er ikke tæt på 2 år smiley

• #13   27. apr 2013 Hun skal dog nok parres før sommer, ellers vil det nok blive lidt for sent smiley

• #14   27. apr 2013 Tanja j jeg har en teddy han hvis det kan hjælpe?

• #15   27. apr 2013 Hvis hun skal parres, skal det være meget snart ja:-)
    Men hvis jeg ikke finder den perfekte, han så er der ingen grund til en parring:-)
    Så jeg er bare på udkig, efter en lækker Ch-teddy:)

• #16   27. apr 2013 det er ikke forsent, der er intet med marsvines bækker, ældre hunner kan ha lige så meget Succes som yngre hunner med fødsel

• #17   27. apr 2013 Det er ikke for sent, mange avler sætter først deres hunner i avl når de er Over 1 år. Det er en myte det med deres bækken vokser sammen, du kan læse mere på marsvine-info.dk mener jeg det er. Men der er jo altid den risiko for hun ikke kan med sine gamle burkammerater smiley
    Har osse ladet mig fortælle at de hunner over et år klare sig meget bedre både med fødsel og med pasning af unger. smiley

• #18   27. apr 2013 Mange tak Karmas opdræt, og Ravenclaws opdræt(Kommer dette ikke fra Harry potter?)

• #19   28. apr 2013 http://www.marsvineinfo.dk/myten-om-hunnens-baeligkken.html

Det er forholdsvis ny viden, at man nu avler på dem lidt senere end tidligere - at bækkenet gror sammen m.v. er en gammel skrøne og man bør IKKE sætte dem så tidligt i avlen.

MEN, nu siger du hun er sky - hvad er det du ønsker at avle på hende for så? Hvad hvis du får 4 hanner i kuldet? Hvad hvis hun dør af f.eks. drægtighedssyge? Har du overvejet alle mulighederne, gode som dårlige?

HVIS du overvejer at avle på hende, så ville jeg personligt i det mindste avle rent - dvs. finde en CH-teddy han - og NEJ, en teddy og en CH-teddy er IKKE det samme og vil ikke give en blanding af kort- og langhåret teddy, for en CH-teddy er rent genetisk ikke en langhåret teddy. Det er noget med det gen som gør dem ruhårede - den helt korrekte genetiske forklaring er jeg sikker på der er nogen som har bedre styr på end mig smiley

• #20   28. apr 2013 Jov det kommer fra Harry Potter, er en stor fan så syndes det skulle hedde det smiley

• #21   28. apr 2013 Rollosdyr: Jeg skal helt klart finde den helt perfekte Ch-teddyhan. Og hvis ikke han dukker op, så skal hun ikke parres. - 4 hanunger, herhjemme bliver sat ned i en hanflok. Nogen af dem, bliver så kastereret og måske selv kan få lov til at danne flok med deres søstre:) - Men hvis ikke den rigtige, CH-teddyhan dukker op skal hun ikke have bøn:-)

Ravenclaws: Fedt!

• #22   28. apr 2013 Mange tak, for linket Rollo's dyr. Jeg vil lige læse, hende Annbritt's side igennem:-) Måske lærer jeg noget mere nyt?:)

• #23   28. apr 2013 Super smiley Det er også bare for at være træls og komme med alle mulighederne, gode som dårlige smiley
    - Det er jo en beundringsværdig tanke at ville beholde alle, men er jo knap så nemt hvis man så risikerer at stå med 4 hanunger som om et par mdr ikke kan døje synet af hinanden smiley

Mht. CH-teddy, så er der ikke så mange af dem herhjemme, hvilket også er grunden til at jeg synes det er synd at blande andet ind i racen - ligesom når folk laver lunkarya-blandinger, jeg bliver så ærgerlig smiley Det er selvfølgelig dit helt eget valg og det er bare min personlige mening om det smiley

Men Annbritt's side er rigtig gode, der er meget god viden derinde og det er så dejlig nemt at linke til siden, fremfor at prøve at skrive det hele ned selv hver gang og risikere at man glemmer halvdelen smiley

• #24   28. apr 2013 Det var også det, jeg havde i bagtankerne. - Ch-teddy er ikke en race, der er så mange af så jeg er stolt af at have en:-)
    Jeg ved, at der engang var en opdrætter der hed Laura. - Men hun måtte stoppe sit opdræt, og hun tilbød mig faktisk at få alle hendes avlsdyr. Rodbedes marsvin, har den han jeg fik tilbudt - Så har spurgt, om de låner ud til parring:-)

- Ville aldrig blande andet ind i min Ch-teddy. Hvis hun skal få børn, skal de være ægte Ch-teddyer:)!
    Kender du ikke selv, en Ch-teddyhan?:-)

• #25   28. apr 2013 Nej CH-teddyer har jeg ikke rigtig det store kendskab til, jeg har kun alm. teddyer smiley

Men mon ikke det er til at låne en han, når det er en velovervejet parring med tanke for alle ungerne osv. smiley
    - Kender mange opdrættere som gerne låner en han ud, når det er en fornuftig parring.

Men helt enig, er synd at blande andet ind i CH-teddyen, for der er nemlig ikke mange af dem - det er så ærgerligt når folk blander dem med andre racer så smiley

• #26   28. apr 2013 Jeg har fundet, en han to timer væk.. det er LIIIGE for langt:/
    Du må meget gerne hjælpe med at finde, en han:)

- Men hvis ikke jeg finder en helt perfekt, en så er det jo godt at det ikke er livsnødvendigt for min Ch-teddy hun for et kuld!:) - Men som du siger - alt er velovervejet!.)

- Rigtigt. Og så, sådan nogen ægte Ch-teddybabyer - det er det jeg ønsker at beholde!:)

Kommentér på:
Beslutninger....(MarsviN)

Annonce