Hjælp til håndtering af situation! Marsvin! Hjælp til håndtering af situation! Marsvin!
Hej alle.
Jeg beklager på forhånd hvis dette emne er under den forkerte kategori, men ellers må i sige til.
Landet ligger sådan at jeg for nogle måneder siden købte en veninde til mit hunmarsvin, da jeg ved de er flokdyr. Jeg bemærkede hurtigt at det nye marsvins mave voksede sig stor på forholdsvis kort tid, men tænke at hun nok bare var lidt overvægtig. Dog gik det senere op for mig at hun nok var gravid, da hendes mave til sidst så kæmpestor ud, og for to uger siden vågnede jeg op til fire marsvineunger!
Jeg gik selvfølgelig lidt i panik, så jeg tænkte at mor og ungerne nok havde brug for at være alene sammen i buret, så mit andet marsvin blev etableret i et bur ved siden af alene
Siden da har de boet i hver sit bur. Ungerne klarer sig rigtig fint, men der er en masse spørgsmål jeg gerne vil have besvaret!
1. Var det forkert af mig at flytte det andet marsvin over i et andet bur? Hun begyndte at jage ungerne, så så ingen anden udvej. Og nu ser det ud til at de er uvenner når jeg tager dem op sammen...
2. Det er yderst svært for mig at se, om ungerne er af han eller hunkøn. Som sagt er de lidt over to uger, så synes stadig det er meget svært for mig at bedømme. Det jeg mest er bekymret om er i en dyrat de begynder at avle, da jeg læste et sted at hanner bliver kønsmodne i 3-4 uge? Er der nogle der kan be eller afkræfte dette?
3. Jeg har fundet en køber til to af marsvinene. Regner med at give dem væk når de er lidt over 4 uger gamle og vejer mindst 300 gram. Er dette for tidligt/sent?
Jeg håber der er nogle super prof marsvineeksperter derude, for jeg har virkelig brug for lidt hjælp!
(ps. det er nok vigtigt at understrege at JA, jeg købte det gravide marsvin i en dyrhandel uden at vide noget om det. Har siden da fundet ud af, at det er smartest at købe marsvin fra opdrættere Det skal også siges at det andet marsvin ikke har kunnet gøre hende gravid, da hun 100% er en hun)
På forhån tak!
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
Hvis hun jagtede ungerne rundt var det ikke forkert.
2.
Læg nogle billeder ind, så kan vi se om det er hunner eller hanner
3.
Det er helt OK - Bare sørg for de er samme køn.
apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Alderen på mit andet marsvin der nu går alene er nok omkring de.. 20 uger? Må indrømme det er svært at sige, men købte hende i hvert fald i januer, hvor hun var 8 uger gammel.. Men ved ikke om min matematik holder, haha! Og det andet marsvin er ca samme alder
Ang. idéen med at beholde to hunner: Mener du permanent eller midlertidigt? For har ikke plads til at skulle have flere voksne marsvin
apr 2013
Nogle siger det skal ligne et y for at være en pige. Problemet er at ALLE ligner y'er. Har svært ved at tro at alle er piger. To af dem har nærmest en mikroskopisk "tap", men den er så lille at det nok sagtens kunne være en pige. Haha, jeg lyder en anelse pervers lige nu, men det er bare så i måske kan få et billede af hvordan de ser ud
apr 2013
Jeg synes at nogle har en lille prik, faktisk. Men det er svært at sige.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Der er i øvrigt også en del anden god info på siden
Hjælp til håndtering af situation! Marsvin!