847 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Anna W
Anna W
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Hjælp til håndtering af situation! Marsvin! Hjælp til håndtering af situation! Marsvin!

Hej alle.
Jeg beklager på forhånd hvis dette emne er under den forkerte kategori, men ellers må i sige til.

Landet ligger sådan at jeg for nogle måneder siden købte en veninde til mit hunmarsvin, da jeg ved de er flokdyr. Jeg bemærkede hurtigt at det nye marsvins mave voksede sig stor på forholdsvis kort tid, men tænke at hun nok bare var lidt overvægtig. Dog gik det senere op for mig at hun nok var gravid, da hendes mave til sidst så kæmpestor ud, og for to uger siden vågnede jeg op til fire marsvineunger!

Jeg gik selvfølgelig lidt i panik, så jeg tænkte at mor og ungerne nok havde brug for at være alene sammen i buret, så mit andet marsvin blev etableret i et bur ved siden af alene smiley
Siden da har de boet i hver sit bur. Ungerne klarer sig rigtig fint, men der er en masse spørgsmål jeg gerne vil have besvaret!

1. Var det forkert af mig at flytte det andet marsvin over i et andet bur? Hun begyndte at jage ungerne, så så ingen anden udvej. Og nu ser det ud til at de er uvenner når jeg tager dem op sammen...

2. Det er yderst svært for mig at se, om ungerne er af han eller hunkøn. Som sagt er de lidt over to uger, så synes stadig det er meget svært for mig at bedømme. Det jeg mest er bekymret om er i en dyrat de begynder at avle, da jeg læste et sted at hanner bliver kønsmodne i 3-4 uge? Er der nogle der kan be eller afkræfte dette?

3. Jeg har fundet en køber til to af marsvinene. Regner med at give dem væk når de er lidt over 4 uger gamle og vejer mindst 300 gram. Er dette for tidligt/sent?

Jeg håber der er nogle super prof marsvineeksperter derude, for jeg har virkelig brug for lidt hjælp!

(ps. det er nok vigtigt at understrege at JA, jeg købte det gravide marsvin i en dyrhandel uden at vide noget om det. Har siden da fundet ud af, at det er smartest at købe marsvin fra opdrættere smiley Det skal også siges at det andet marsvin ikke har kunnet gøre hende gravid, da hun 100% er en hun)

På forhån tak!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til håndtering af situation! Marsvin!
  • #1   10. apr 2013 1.
    Hvis hun jagtede ungerne rundt var det ikke forkert.

2.
    Læg nogle billeder ind, så kan vi se om det er hunner eller hanner smiley

3.
    Det er helt OK - Bare sørg for de er samme køn.

• Anna W
    Anna W Tilmeldt:
    apr 2013

#2   10. apr 2013 Tak for jeres svar smiley Regner med at få taget nogle billeder her senere!
    Alderen på mit andet marsvin der nu går alene er nok omkring de.. 20 uger? Må indrømme det er svært at sige, men købte hende i hvert fald i januer, hvor hun var 8 uger gammel.. Men ved ikke om min matematik holder, haha! Og det andet marsvin er ca samme alder smiley

Ang. idéen med at beholde to hunner: Mener du permanent eller midlertidigt? For har ikke plads til at skulle have flere voksne marsvin smiley Da jeg købte nr 2 var det med hensigt om at det skulle være det sidste, for det var jo på ingen måde meningen at jeg ville have et gravidt marsvin, haha smiley

• Anna W
    Anna W Tilmeldt:
    apr 2013

#3   10. apr 2013 Ang. billeder: Har lige prøvet at tage billeder, men har desværre kun et mobilkamera, og det er ikke det bedste smiley Ved i måske om der er billeder af hvad der er en dreng og en pige? har ledt, men har ikke fundet noget (jo, et af voksne marsvins køn, men det hjælper ikke rigtig i den her situation). Og hvornår er det drengene bliver kønsmodne?

Nogle siger det skal ligne et y for at være en pige. Problemet er at ALLE ligner y'er. Har svært ved at tro at alle er piger. To af dem har nærmest en mikroskopisk "tap", men den er så lille at det nok sagtens kunne være en pige. Haha, jeg lyder en anelse pervers lige nu, men det er bare så i måske kan få et billede af hvordan de ser ud smiley

• Anna W
    Anna W Tilmeldt:
    apr 2013

#4   10. apr 2013 AH, okay, skulle lige forstå det ret smiley Jeg ville selvfølgelig ønske at de kommer til at kunne gå sammen igen, men det må lige tages til overvejelse.

Jeg synes at nogle har en lille prik, faktisk. Men det er svært at sige.

• #5   11. apr 2013 Du vil kunne se nogle billeder til hjælp til kønsbestemmelse her http://www.marsvineinfo.dk/koslashnsbestemmelse.html
    Der er i øvrigt også en del anden god info på siden smiley

Kommentér på:
Hjælp til håndtering af situation! Marsvin!

Annonce