622 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Kaninunger, hunnens alder Kaninunger, hunnens alder

Hej alle sammen
Jeg har en hunkanin, som er lidt over 3 år gammel. Hun har aldrig fået unger før, men jeg kunne godt tænke mig at prøve til sommer. Mange skriver, at en hun skal være mellem 1-2 år, når hun får sit første kuld, men er det farligt, hvis hun er lidt over 3 år?
Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kaninunger, hunnens alder
  • #1   23. feb 2013 Okay, mange tak for dit svar smiley
    Ved du noget om, hvor gammel en hankanin skal være for at være kønsmoden? smiley

• #2   23. feb 2013 Jeg ville ikke parre den hvis jeg var dig.
    Den underliv har trukket sig sammen, og der bliver derfor en lidelse for den at føde.

En hankanin bliver kønsmoden når den er 3-6 mdr. Dog er det smartest at parre den, når den er ca. 1 år, da du da kender dens temparemant 100%

Og lige en sidste ting. Hvorfor vil du parre din kanin op? Hvad er meningen med kuldet? Hvad gør du hvis du ikke kan få solgt ungerne? Beholder dem? har du bure nok? Tid nok? penge nok?

En kanin er ikke bare en kanin.

• #3   23. feb 2013 Jeg har altid gerne ville have kaninunger. Det bliver intet problem overhovedet at komme af med dem. Det har jeg længe sørget for smiley

• #4   23. feb 2013 Hvad er formålet med kuldet?

• #6   23. feb 2013 Det er for farligt at parre din hunkanin op nu.

Desuden er markedet allerede fyldt med blandinger som din egen, så der er ingen grund til at sætte flere blandinger til verden.

• #7   23. feb 2013 Amigos: Jeg ved ikke hvad du mener med formålet med kuldet. Jeg havde tænkt mig at få unger, og når de så er gamle nok, give dem til en dyrehandler eller nogle som vil have dem. smiley
    Marie'hønen: Mange tak for svar smiley

• #8   23. feb 2013 LGF-kaniner: Altså er det farligt fordi hun er for gammel?

• #9   23. feb 2013 Ja. Hun kan dø af det og det samme med ungerne.
    Det er uansvarligt at give dem til dyrhandleren. Der er nok kaniner og især blandinger sat i verden.
    En dyrehandler sælger dyrene til hvem som helst og er ligeglade med de kommende forhold.

Hvis du vil avle så find dig en race og en farve som du kan lide og avl rene dyr.

• #10   23. feb 2013 Louise W
    Risikoen for din hun dør er rimelig stor, det kan godt værer nogle har været heldige med gamle hunner, ville aldrig parre en hun over 17 måneder op, det er hellere ikke sikkeret at hunnen vil passe ungerne,

At du gerne vil have unger er sjovt fra de er 3 -8 uger men at give dem ud eller "sælge dem til dyrehandleren" er dumt du skal værer forberedt på at aflive alle ungerne hvis den ene unge har tandfejl, ellers giver du bare problemet videre, spørg da hellere dine forældre om en unge til sommer

• #11   23. feb 2013 Sælge dem til dyrehandleren?
    Mest uansvarligeste på alle måde!

• #12   23. feb 2013 Hvad er den 'gode' grund?

• #13   23. feb 2013 hvorfor så ikke bare kulle (AFLIVE) ved fødslen i stedet for at sende dem i en fucking dyrehandel -_-

• #14   23. feb 2013 Enig Ildermor!..

• #16   23. feb 2013 Okay, rolig nu alle sammen. Det var jo kun, hvis der ikke var andre, der ville have dem. Ingen grund til at blive sure. Og desuden har jeg altid selv købt mine kaniner i en dyrehandel, og jeg har haft nogle af de bedste kaniner man kunne ønske sig.
    I den dyrehandel jeg ville aflevere dem, hvis det er, har dyrene det faktisk rigtig godt, og der er rent. Jeg har ikke tænkt mig at sælge dem til dyrehandleren, men give dem. Jeg gør det jo ikke for at tjene penge. smiley
    Det mit spørgsmål gik ud på, var om min hunkanin er for gammel. Det er ikke andet jeg spørger om. Men ellers tak for alle jeres svar smiley

• #17   23. feb 2013 Der er så mange uønskede kaniner i verden - hvorfor lave flere bare fordi man kan? Og jeg ville aldrig førstegangsparre en kanim på 3 år. Første kuld skal hun have senest som 2 årig efter min mening.

• #18   23. feb 2013 Okay. Tak for dit svar. Det virker som om, der er flest der siger, at det ikke er så smart, når hun er så gammel. Så det er selvfølgelig ærgerligt for mig. Men mange tak for alle jeres svar smiley

• #19   23. feb 2013 tag nu ansvar for det i sætter i verden i stedet for bare at give problemet til nogle som egentlig bare vil tjene penge på dem -_-

så send dem til slagt hvis i ikke selv kan tjene penge på dem så får de en værdig ende på livet OG en mening med livet, i stedet for at tilbringe resten af livet i en kasse på ca 2*2 meter med en helvedes masse andre kaniner -_-

• #20   23. feb 2013 Helt personligt, så synes jeg du skal nyde din dejlige hunkanin som den er.

At avle giver en kort periode med hygge og glæde af de små, men faktum er, at meget af det 'at avle' giver anledning til en masse bekymring og sorg.

Selvom fødselskomplikationer kun rammer ½% af alle kaninfødsler, så KAN det jo netop være din kanin, det sker for.
    Hver gang man parrer sin hun op, skal man være parat til at miste den.

Og hvad angår dit spørgsmål, så ja, det er ikke hensigtsmæssigt at lade en hun få sit første kuld når den er 3 år.
    Når det så er sagt, må jeg erkende, jeg ikke er et hak bedre selv. Men jeg har mine grunde og er indforstået med de komplikationer det kan medføre.

Som andre har beskrevet ovenfor kan hunnen få rent fysiske problemer med fødslen, men osse bagefter, hvor den instinktive evne til at opfostre unger, kan være væk.

At sælge ungerne til dyrehandlere og give dem væk til højre og venstre er ikke en holdbar situation - specielt ikke når man bevidst vælger at parre sin kanin op.
    Dertil skal det siges, at mange dyrehandlere (som stadig sælger dyr) for 'leveret varer' fra avlere, de samarbejder med. Jeg har ikke tænkt mig at nævne navne.

Sagen er, at selvom det skulle lykkedes dig og din kanin at passe unger til 8 ugers alderen, er det langt fra sikkert, at forretningerne ville tage imod dem.

Jeg slutter, som jeg startede: Nyd din kanin som den er. Kaninunger vil ikke gøre dig gladere, nok tvært imod.

• #21   23. feb 2013 Hun er for gammel, du risikerer at miste hende.

• #22   24. feb 2013 Der er altid den mulighed, at sende dem ud til en som slagter... det ved jeg at der er en del herinde der gør...
    Og det alternativ er da langt, at foretrække fremfor en dyrehandel....

Mine unger får chancen for et nyt hjem (hvis jeg ikke selv vil beholde dem) og er der ikke et godt hjem til dem... ja så får de fred, og kommer til gavn på anden vis (<-- meget diplomatisk skrevet ikke? smiley )

• #23   24. feb 2013 Nøvlingkaniner: Mange tak for dit svar. Det giver mig rigtig meget at tænke over. Ved min første kanin jeg havde, tog jeg chancen med en operation, fordi chancerne for at den ville gå bort var så små, men det fortrød jeg så bagefter. Det var den bedste kanin jeg nogensinde har haft, men jeg mistede ham. Derfor ved jeg også godt, at når der er en lille chance for at noget kan ske, betyder det ikke, at chancen ikke er der. Nu er min kanin også lidt gammel, så chancerne er større hos hende. Derfor må jeg nok heller glemme det med unger. smiley
    Line H: Ja min kanin kunne godt trænge til at tabe sig lidt. Her til vinter har det ikke været så let at give hende motion. Vi glæder os begge rigtig meget til sommer. Det kan man tydeligt mærke på hende. smiley

Kommentér på:
Kaninunger, hunnens alder

Annonce