Skal hun føde om lidt? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en chinchilla hun, der har gået sammen med min tidligere han. De har sammen fået en chinchilla hun (Cheater). Jeg ved ikke præcist hvor lang tid efter, men min han begyndte at parre min hun igen. Regner med at hun føder i løbet af December. Hannen parrede nogle gange, så dato er jeg ikke sikker på.
Hun har været træt i lang tid nu. Ligger sig hele tiden ned, og er slet ikke så aktiv som hun plejer, når hun hører kassen med godbidder i. Siden i morges, har hun ligget på bunden af buret (der hvor hun også fødte Cheater. Cheater kommer nogle gange ned til hende, hvor det ligner at hun patter? Så jeg mener, at Chica (hunnen der skal føde) har aktiveret patterne til de/den unge der kommer? Jeg kan se når Chica trækker vejret som hun plejer, men engang imellem kommer der nogle "slag" fra maven. Ved ikke om det er veer, en unge der sparker eller hvad det kan være?
Tror i at hun føder snart? Er der nogle ting jeg skal lægge særligt mærke til?
feb 2012
Følger: 41 Følgere: 52 Gnavere: 40 Emner: 178 Svar: 994
Har ikke forstand på chinchillaer.
Men med kaniner, så begynder ungerne at sparke, lige inde hun føder.
Så man kan godt kalde det for veer, det du ser fra maven, men det er ungerne der sparker;)
Så det kunne godt ske idag eller inde for få dage;)
Held og lykke<3
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det lyder til du har hele familien gående sammen = indavl, for far <i>vil</i> hoppe på datter, når hun er kønsmoden (og det kan hun allerede være nu).
Her ud over skal du have fjernet hannen fra buret, da endnu en genparring kan blive fatal for hende eller ungerne (det er meget usundt om ikke andet).
2. Det er meget normalt at de går ned på bunden ca. 1 uge før de skal føde (gør de her hjemme om ikke andet), og de sover også tit mere eller mindre i madskålen (bør sættes i bund niveau, så hun har nem adgang).
Du skal egentlig ikke holde øje med så meget. Når fødslen går i gang, sidder de på bagbenene, og presser. Hvis de går over til at ligge helt udmattede, skal man enten selv hjælpe, eller hive til dyrlæge (jeg vil foreslå dyrlæge, når du ikke har haft så mange kuld, hvis det skulle ske).
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Gnavere: 5 Emner: 7 Svar: 5
*Furrytails* Pia N: Hvis du læser, står der "tidligere han" Har altså solgt ham... Ved ikke om det er skrevet lidt indviklet. Altså: Hannen har parret Chica (den voksne hun). Ikke ungen. Der er ikke noget indavl der.
Du skriver, at hvis de går over til helt udmattede, skal jeg eller dyrlæge hjælpe. Hvornår ved jeg om jeg skal hjælpe? For hun ligger jo, og er ikke så aktiv som hun plejer. Har læst at de skulle enten føde sen aften eller tidlig morgen, så jeg er nok ikke vågen når hun føder?
maj 2010
Så gider hun heller ikke spise, og hun vil have mistet interessen for dig totalt. Selvom de er højgravide og dovne, kan man som regel få dem til at bevæge sig lidt (især efter guf).
Men du bør stadig fjerne den gamle unge, det er synd for hende, at ungen kommer og genere hende, når hun er drægtig.
Bare lige til en anden gang, så er der set eksempler på hununger der er blevet parret omkring 12 uger (lidt tidligere).
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Gnavere: 5 Emner: 7 Svar: 5
maj 2010
Skal hun føde om lidt?