Jubiii, så kom der endelig bebser!! {{forumTopicSubject}}
Efter laaaang tids venten (synes jeg selv) skete det endelig!!
Highlander's Butterfly fødte i går aftes 3 store, smukke unger efter Julle's Aslan; umiddelbart er der 2 piger og 1 dreng, og de er bare vildt bedårende. Jeg kunne næsten ikke løsrive mig i morges, da jeg skulle på arbejde.
Der er, så vidt mine uerfarne øjne kan vurdere:
Gylden/gyldenagouti/hvid american crested unge på 122 gram (pige)
Gylden/hvid american crested unge på 102 gram (pige)
Sort/gylden/hvid american crested unge på 110 gram (dreng)
Butterfly er bare en super dygtig mor, som tager sig super godt af sine småtlinger, og jeg er vildt stolt af hende.
Billeder af smuksakkerne kommer, når jeg kommer hjem og har haft mulighed for at "lege" lidt med kameraet. Kunne bare ikke heeeelt vente med at dele den glædelige nyhed.
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 215 Gnavere: 31 Emner: 53 Svar: 1.080
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Men stort tillykke med dem
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
De er alle tofarvede eller ensfarvede på kroppen, men bortset fra den gyldne piges 2 hvide poter og den sorte/gyldne drengs hvide snip, så har de kun hvidt i cresten.
Den gylden agouti/gyldne pige har kun et meget smalt, v-formet hvidt aftegn i cresten. Ellers er hun farvet på resten af kroppen.
Er de så engelsk crested? Eller "bare" crested?
maj 2010
At et dyr har hvidt i cresten gør den ikke automatisk til en american crested.
Desuden angives american crested ikke på kæledyrsstamtavler, der skrives bare crested
maj 2012
Jeg skal også lige have vist billeder til nogle farvekyndige og opdrætterkyndige for at være helt sikker på henholdsvis farver og køn.
Lige nu er det eneste, jeg er 100% sikker på, at det er 3 store, smukke babyer.
maj 2012
Først mor og børn samlet...
(link fjernet)
Og dernæst gruppebillede af bebserne:
(link fjernet)
Athena:
(link fjernet)
http://i470.photobucket.com/albums/rr61/Lindboeg1982/076-7-1.jpg
Arianna:
(link fjernet)
(link fjernet)
Og Aloysius:
(link fjernet)
(link fjernet)
De er så søde alle tre, og jeg kan slet ikke få nok af at sidde og se på dem.
Hvad siger jer med forstand på farver? Har jeg ret i, at Athena er gylden/hvid crested? Arianna er gylden agouti/gylden/hvid crested, og Aloysius er sort/gylden/hvid crested?
Ved godt, det ville være lettere at se, hvis billederne var taget i dagslys, men jeg håber alligevel, I har et bud.
maj 2010
Farven på Athena vil så være gylden/hvid. Farven på Arianna vil være gylden agouti/gylden/hvid. Og farven på Aloysius vil være gylden/sort/hvid.
Da betegnelsen "crested" hører til under race, så ville man ikke skrive, at de var gylden/hvid crested, medmindre man skrev kæledyr bagefter. Altså gylden/hvid crested kæledyr, hvor gylden/hvid er farven og crested kæledyr er deres "racebetegnelse".
maj 2012
Og det er min plan at bestille stamtavler på dem alle tre.
maj 2010
maj 2010
maj 2012
Aloysius er faktisk næsten "modsat" på hver side; gylden med sort på venstre side og sort med gylden på højre. I ansigtet er han mest sort, og det er han også på maven. Det ser faktisk lidt sjovt "kimær-agtigt" ud, den måde hans farver er fordelt på.
Jubiii, så kom der endelig bebser!!