548 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Dødfødt... Dødfødt...

Købte et hanmarsvin til kliplevmærken, da jeg havde et hunmarsvin gående herhjemme, og har altid ønsket mig at hun ville få unger da hun er så flot. Nu har jeg gået og glædet mig så meget til hun fødte, og i dag gjorde hun det endelig. Det er hendes første gang så jeg sad og holdt øje med hende til det var slut. Der kom den flotteste unge ud, desværre var den død, men fuldt udviklet??? Hvad er der gået galt her? hvad kan jeg gøre for at det ikke sker igen? er ret trist..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dødfødt...
  • #1   20. sep 2012 det er jo hvad der kan ske det samme kan jo sagtens ske med mennesker dog meget sjællend smiley

• #2   20. sep 2012 tog fødslen lang tid? hvor gammel var hun?

• #3   20. sep 2012 Hun er ca. 1 år til halvanden. Den tog ca en time af hvad jeg ved af..

• #4   20. sep 2012 det er også alt for lang tid.... fra første presseve (at hun sidder og "hopper") til første unge er ude må der helst ikke gå mere end et kvarter, ellers kan man næsten altid regne med ungen dør under fødslen. Man kan genoplive dem nogle gange hvis man er hurtig, det er lykkedes for mig et par gange, men når det har taget en hel time tror jeg ikke det ville have gjort nogen forskel her om man havde forsøgt.

Der kan være mange årsager til fødslen trækker ud men den mest almindelig er kalkmangel. Musklerne har brug for kalk og er hun lidt i underskud for kalk vil det give svagere veer. Det kan man så forbygge en anden gang ved at give ekstra kalkholdigt føde op til fødsel.

• #5   20. sep 2012 nå ja så var det ikke så underligt. Har du nogen idé om hvorfor den har taget så lang tid?

• #6   20. sep 2012 jammen enten pga kalkmangel eller ungen har vendt lidt forkert. Fx ved mennesker kalder man det "stjernekikker" hvis barnets hoved ligger forkert i fødselsvejen så det har ansigtet forrest. Ved marsvin er det lidt omvendt, der skal ansigtet nemlig ud først (ikke nakken som ved mennesker), men vender nakken ud ved marsvineungen vil det også trække fødslen ud... det er altid det jeg mærker efter først hvis jeg har en fødsel der trækker ud, altså om snuden er forrest som den skal være. Får jeg fat i en nakke skubber jeg forsigtigt ungen lidt indad igen ved at skubbe på baghovedet og så plejer den pludselig at få drejet snuden rigtigt selv hvis den stadig er levende. Er den død tager det lidt længere tid, men det kan godt lade sig gøre at få vippet baghovedet ind igen og få snuden fremad, og så plejer det at gå stærkt når først hovedet vender rigtigt...

• #8   20. sep 2012 Det kan være rigtig mange ting der gør at ungen kom til verden død.

det er ikke unormalt ved marsvin at der er døde unger i blandt. Det kan være alt fra kalkmangel som Susan beskriver til at den har lagt forkert, eller at hun simpelhen ikke har haft stærke veer nok. eller ja at hun bare har været for langsom.

Det er en del af det at have marsvin og få unger.

• #9   20. sep 2012 Det gør mig ondt, at ungen var dødfødt. smiley Jeg tænker, når der kun var én unge, at den måske har været for stor??

Ang. det med kalkmangel har jeg lige et tillægsspørgsmål: Bør man altid give lidt ekstra kalktilskud op mod fødsel? Eller kan det også være skadeligt, hvis hunnen reelt er dækket ind med kalk?

• #10   20. sep 2012 altså om det kan være skadeligt ved marsvin ved jeg ikke... men store doser kalk til mennesker på en gang øger risikoen for blodpropper har de netop fundet ud af. Så de råder til man får sin kalk dækket ind via kosten IKKE via kosttilskud. Der sker nemlig det (ved mennesker altså) at blodets indhold af calsium stiger voldsomt få timer efter man har spist pillerne og det øger altså risikoen for blodpropper. Men får man det naturligt fordel hele dagen via kosten (mange grøntsager er rige på kalk) giver det ike samme risiko.... så hvis vi ellers teoretisk kan udlede det er det samme ved marsvin (det kan vi jo ikke uden videnskabelig fakta, men det skader vel ikke dyret at regne med det?) er det langt bedre at sørge for hun er dækket godt ind med kalk via kosten, ikke via kosttilskud...

• #11   20. sep 2012 Ok... men det bør hun vel i teorien være med et godt fuldfoder + masser af grønt osv.?

Jeg fodrer med Ovator + giver store portioner varieret grønt 2 gange dagligt samt hø ad libitum.

• #12   20. sep 2012 Marsvin er normalt dækket ind når dyret får tørfoder, godt med hø og så grønt.

Det er normalt kun satin marsvin som skal ha ekstra kalk. Normale marsvin bør som du nævner Louise være dækket ind.

Kommentér på:
Dødfødt...

Annonce