Spørgsmål; kanin-drægtighed? :) Spørgsmål; kanin-drægtighed? :)
Min kanin, Billie, blev parret d. 26 dec. Så har lige nogle enkelte spørgsmål.
-Hvordan og evt. hvornår kan jeg se om hun er drægtig? Har vist læst et sted det ikke er altid man kan se det.
-Hun blev parret d. 26 december, som sagt. Hvornår kan jeg så forvente hun føder? Altså tidligst, og senest. Jeg ville jo selv tro mellem d. 24 og d. 28 jan.
-Nu jeg er i gang med emnet, så kommer her vist et temmelig klassisk spørgsmål: Hvornår kan jeg røre ved ungerne? Altså, tjekke for døde osv. Har nemlig set folk der siger så snart man opdager dem, og nogle der siger de først rør dem når de er begyndt at få pels.
Men hvad er rigtigt?
Har sat mig så meget ind i det jeg kunne, inden det blev besluttet at hun skulle parres, men bl.a hvornår hun kan forventes at føde tidligst/senest kan jeg ikke læse mig til på andre måder end hvad I mener, da jeg absolut vil hende det bedste.
Modtager gerne råd ellers.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
Hunner føder normalt på 31 dagen, de kan dog ske at gå nogle dage over eller føde nogle dage før. De plejer dog at være ret præcise.
Hunnen skal have normalt foder så længe hun er drægtig og derefter gradvist sættes op i foder når ungerne er født.
Jeg kigger kort i reden efter fødslen for at fjerne døde unger, derefter kigger jeg hver 2. dag kort ned i reden. Jeg løfter ingen unger ud af reden før de er 10 dage og det er kun for at tjekke at alle er ok. Jeg piller helst kun fra de før øjne og selv begynder at bevæge sig ud af reden. For meget redepilleri kan stresse både mor og unger rigtig meget.
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 54 Gnavere: 9 Emner: 81 Svar: 668
Så tror jeg jeg har styr på det.
apr 2010
Vi har en pose halm, som vil blive brugt til hende. Vi har ikke halm ellers, så det gemmes til hende.
apr 2010
Er godt klar over det, men det kan godt være svært, når man ikke ved hvor man skal købe det.
apr 2010
apr 2010
Lykkeline - Det kunne være en ide at prøve.
apr 2010
Spørgsmål; kanin-drægtighed? :)