Har brug for hjælp (marsvin) Har brug for hjælp (marsvin)
Jeg købte for noget tid siden en marsvinehun, men da hun ikke skulle være alene købte jeg se en veninde til hende. De kunne desværre ikke gå sammen, og jeg blev rådet til at købe en kastreret han til dem, og så ville det ordne sig. Jeg købte ham af en pige der ikke længere kunne have ham, og nu gik det helt fint i min lille nye flok..Indtil nu...
Da jeg kom hjem i dag lå der en unge i buret?????
Jeg har taget hannen fra og sent ham til dyrlægen for at blive rigtig kastreret.
Men mit spørgsmål er nu om jeg kan lade de to hunner + ungen gå sammen? Eller skal jeg tage mor og unge over i et andet bur?
Hvordan ved jeg om mit andet hunmarsvin også er med unger?
Og kan han have parret moren igen lige efter fødslen så hun nu er drægtig igen?
Den lille unge ser ud til at være en hun, kan han også have parret den?
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 75 Gnavere: 2 Emner: 3 Svar: 793
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
2. Det andet kan også godt have unger i sig. Det kan du mærke om maven. Er maven meget udspændt eller er der ligefrem noget der bevæger sig så er den med unger. Du kan også veje den og se om den skulle have taget på.
3. Hunnen kan blive drægtig igen cirka 6 timer efter fødslen. Så ja hvis du er uheldig.
4. Nej ungen er ikke kønsmoden endnu.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 11 Gnavere: 7 Emner: 2 Svar: 22
apr 2010
Men nej, hun plejer at være tyndere, men kan ikke mærke nogen unge i hende...
apr 2010
Men hvor ærgerligt - simpelthen ikke sjovt at få noget man tror er en kastrat og så er det en fertil han, det kunne være gået SÅ galt med dine hunner og fødsler - ville være meget obs på den anden hun!
apr 2010
Men hvad er det helt præcist der kan gå galt nu? Begge hunner er under ét år, og det har jeg læst at de skal være?
apr 2010
Men mht at se noget, så tænker jeg jo på at marsvins testikler tit ikke er så nemme at overse
- Ellers har jeg engang overtaget en han med SÅ store testikler man skulle tro det var løgn, og alligevel mente de det var en hun!? Har tit spekuleret på hvad filan de mon har tænkt det var som hang og slaskede der bagpå ham *GG*
Nå sidespring
Din lille unge kan ihvertfald ikke være drægtig, - de bliver kønsmodne som 4 ugers, så ville inden da få en til at checke og være 110% sikker på at det er en hun.
Så længe den anden hun ikke stresser moren, så lad dem gå sammen - bare vær obs på om den anden er drægtig, for så kan det være en god idé at skille dem ad for at give dem ro på midt i al det med fødsel og pasning og pleje af ungerne etc.
Men som CS siger, så kan hannen godt ha' nået at parre moren igen, så hende skal du også være obs på ikke får unger igen
Har brug for hjælp (marsvin)