{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  efter fødsel, hvor længe? (marsvin)
  • #1   15. aug 2011 hunnen skal have ro, alt efter hvordan hun har taget fødsel. og hvad hun vejer.

der kan nemt gå 4-7 mdr her ,før jeg sætter hende til han igen.
    nogle hunner er så hurtigere til at komme i kondition og vægt igen at man skal vurdere hvornår.

• #2   15. aug 2011 Man skal jo først lige vurdere om hunnen overhovedet kan klare et kuld til, - som Annette siger, hunnen skal i kondition og ha' en fornuftig vægt igen.
    - Jeg har før haft hunner som blev slaskede af et kuld og aldrig fik et igen pga. det.

Men der skal gå et par måneder, synes de 4-7mdr lyder meget passende.

Det er jo hårdt og opslidende for hunnen at ha' et kuld.

• #3   15. aug 2011 Vil bare være på den sikre side, så jeg ikke forhaster mig.
    Og hvad mener du med slasket? altså, hendes "hud"?

• #4   15. aug 2011 Slasket, altså at hun er i dårlig form - et marsvin skal føles rimelig "fast" og ikke "slasket".
    - Det kan være en mave som er lidt "slasket/løs" og for meget pludderhage smiley

Andre kan også som solvejg skriver, blive meget tynde og det er selvf. heller ikke spor godt.

• #5   15. aug 2011 man kan ikke skære det så tidsmæssigt så firkantet op - hos de erfarne opdrættere bruger man at vurdere hunnerne individuelt. Her kigger man på faktorer som antal unger, hunnens kondition, linjerne bag mht. hvor hurtigt kondition genvindes, evt. fødselskomplikationer o. lign. Det bliver til sådan et slags regnestykke, hvor disse faktorer spiller ind mht. hvornår man vælger at sætte hende til igen.

• #6   15. aug 2011 Nej men man kan vel forhåbentligt sige at f.eks. 4 uger efter fødslen er for tidligt-agtigt, det vil jeg ihvertfald mene.

• #7   15. aug 2011 absolut. For en uerfaren bør der lægges minimum en måneds pause ind efter at ungerne er blevet store nok til at blive taget fra. Og så bør hendes vægt og form være rimeligt meget tilbage på status quo, hvis hun skal til han allerede der igen.

• #8   15. aug 2011 Okay.
    Tusind tak for svar (:
    Det har virkelig hjulpet smiley

Kommentér på:
efter fødsel, hvor længe? (marsvin)

Annonce