jeg har fået unger for første gang.(rotte) {{forumTopicSubject}}
Hey jeg er en kvinde på 21 der har haft gnavere det meste af mit liv, lige pt har jeg 3 natalmus, 5 marsvin og 5 dejlige rotter. jeg holder rigtig meget af alle mine dyr og de har altid været sunde og raske.
sidste år afhentede jeg et kuld unger gratis på ca. 7-8 uger, det var et meget blandede hoild på 10. der var nogle der var nøgne, og nogen med krøllede pels og to af normalt udsende, jeg forelske mig med det samme i en han rotte ved navn Napoleon, og besluttede mig for at beholde ham og hans nøgne bror, resten blev givet til gode og blivende hjem.
det skulle vise sig at napoleon og hans bror ikke kunne sammen ved 11-12 ugers alderen og jeg måtte skille mig af med den ene. Han var alene i ret lang tid før jeg anskaffede mig 4 hun rotter på næsten et år.
jeg viste godt at der ville komme unger, så jeg har læst en masse på nettet om fodring og symtomer på de mest almindelige sygdomme der kan forekomme.
jeg har aldrig gået så meget op i farver og racer da jeg sætter værdi i at mine dyr har det godt og trygt uanset hvordan de ser ud. Jeg synes det var meget spændende at gå i gang med og glædede mig, da jeg ikke har fået unger på gnavere før.
sille var den første der blev drægtig, jeg tog hende fra, og over i et andet bur. 3 dage efter fik hun 12-13 fine unger, hun passer dem tilsyneledende godt og jeg har ladet hende passe sig selv uden at blande mig,
Nu har Shasmin fået unger men det går ikke helt som planlagt, jeg har taget hende fra og sådan, men hun virker totalt ligeglad med ungerne, der var 3 hun slog den ene ihjel kort efter fødslen, den anden har hun lagt ihjel og nu er der så en tilbage. hun har reddekasse og et træhus i buret samt hø og andre matrialer, men hun har lagt ungerne midt i det hele hvor de slet ikke er gemt eller i nogen form for redde.
hun er som hun plejer ingen ændret adfærd.
hvis hun stadig er ligeglad med ungen i morgen og den lever tror jeg at jeg afliver den for at den ikke skal lide.
Hvad gik der galt ? er der noget jeg kunne ha gjort anderledes? er hun bare ikke modertyben?
jeg tager gerne imod råd da jeg føler mig magtesløs.
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Ellers enig med KungFu.
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Gnavere: 13 Emner: 1 Svar: 2
der er ingen ændring i hendes adfærd, hun er stadig en stille, rolig og kælen pige. hun har fået speciel foder der skulle være godt til høj drægtige og diegivende.
tror ikke det går at flytte ungen over til sille(den anden rotte med unger) da de unger er over en uge gamle og den lille nye vil ikke have en chance i mod de store ved yveret.
hun har taget den sidste unge ind i sit hus i nat, tror jeg, kan ihvert fald ikke se den mere. jeg tør ikke forstyre hende i frygt for hun laver noget dumt. tror jeg vil lade hende være i hvert fald et par dage.
rigtig mange tak til dem der er kommet med gode råd
håber at det går godt med den lille ny.
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Emner: 21 Svar: 675
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Gnavere: 13 Emner: 1 Svar: 2
jeg har fået unger for første gang.(rotte)