16.280 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
kanin avl, hvornår man må røre ungerne kanin avl, hvornår man må røre ungerne
hej jeg vil gerne høre hvornår man må røre ungerne, eller kigge i reden, for at se hvor mange der er ??
1 synes godt om
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 215 Gnavere: 31 Emner: 53 Svar: 1.080
Jeg anbefaler man gør det mindst en time efter folingen, hvis hunnen er uerfaren..
Tjek og fjern eventuelle døde unger..
apr 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Gnavere: 7 Emner: 2 Svar: 9
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 13 Gnavere: 4 Emner: 11 Svar: 165
Men hvis det er hunnens første kuld plejer jeg at tage et par handsker på, som jeg først nusser hende med, inden jeg så undersøger reden med handskerne på. Dette er for at hunnen ikke skal afvise ungerne efterfølgende.
Så gå du bare igang med at se hvad der er kommet
apr 2010
apr 2010
Men hvordan er dit forhold til morkaninen? For hvis hun er tam og tryg ved dig, tror jeg hverken det bliver et problem at få lov til at tjekke reden, eller at hun ikke vil kendes ved ungerne efterfølgende
apr 2010
apr 2010
Jeg troede først at Daisy havde fået fire, men jeg kunne blive ved med at hive unger ud indtil jeg var oppe på syv
Du må lige holde os opdaterede
apr 2010
apr 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Gnavere: 4 Emner: 9 Svar: 29
apr 2010
Tænkerr nu på om man skal ligge noget nyt der ind til rede eller lade det gamle ligge ??
apr 2010
Er der så mange vil jeg også foreslå at have noget mælkeerstatning (til katte) stående og jævntlig tjekke at der ikke er nogen unger, der sakker for meget bagud. Det gjorde jeg, da min dværgvædder for nyligt fik syv unger, hvilket også er mange. Der var en, der var dobbelt så stor som de tre mindste, så de mindste fik en gang om dagen lidt mælkeerstatning i to dage, og fik hurtigt sunde, runde maver og er idag i super form
Altså du skal helst ødelægge så lidt af reden som muligt når du tjekker ungerne
For det meste har ungernes vægt formet reden, så den har form som en skål/fuglerede og så piller du bare ungerne op og ligger dem forsigtigt ned igen. Det burde ikke være nødvendigt for dig selv at bygge/rette på reden, men du kan ligge lidt ekstra halm ned i buret (ikke oven i reden) og så kan morkanin selv slæbe det ind til reden, hvis hun synes den skal finjusteres
apr 2010
Følger: 56 Følgere: 45 Gnavere: 3 Emner: 12 Svar: 30
Du må vist godt kigge på dem.. Ikke lige så meget.. Kig lidt på dem og så kig væk igen, så kig og gå igen..
Vent med at tage dem op den første dag ihvertfald..
De kan blive bange for mennesker .. & hvis man ser moren skal til at føde.. Skal man ikke være der.. Moren & ungerne.. Jaa.. Det er godt de er lidt alene i starten..
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Tillykke med alle ungerne! Det er godt nok mange! Kan du ane lidt om farverne? Var der nogen, der var større end andre?
Husk en masse vand og mad til morkanin - det er virkelig mange munde hun skal mætte! Jeg ved, der har været en anden tråd herinde, hvor en kaninejer til en løvedhoved ligeledes havde fået 10 unger, og hun fik forskellige råd til, hvordan de mange unger skulle kunne overleve
apr 2010
ja 10 levende og ingen døde, det er dejligt
apr 2010
kanin avl, hvornår man må røre ungerne