Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kanin avl, hvornår man må røre ungerne
  • #1   28. apr 2010 Når du har lyst..

Jeg anbefaler man gør det mindst en time efter folingen, hvis hunnen er uerfaren..

Tjek og fjern eventuelle døde unger..

• #2   28. apr 2010 må man godt det allerede nu, de er født i tirsdags ??

• #3   28. apr 2010 Jeg plejer også at være ret hurtigt ude, da det er vigtigt at få fjernet eventuelle døde unger,som Stald Wind også nævner.
    Men hvis det er hunnens første kuld plejer jeg at tage et par handsker på, som jeg først nusser hende med, inden jeg så undersøger reden med handskerne på. Dette er for at hunnen ikke skal afvise ungerne efterfølgende.

Så gå du bare igang med at se hvad der er kommet smiley

• #4   28. apr 2010 okay tak, så må jeg tage mig mod til, skal man ikke sætte moen i et andet bur imens man kigger unger

• #7   28. apr 2010 Det plejer jeg ikke at gøre smiley Nogle hunner kan dog godt finde på at "gå til angreb på én", altså hapse ud efter en eller bare fare hen mod ens arm, når man nærmer sig reden, men det er sjældent jeg har oplevet det, og ikke noget man selv tager skade af, især hvis man bare sørger for at have en langærmet trøje og handsker på smiley

Men hvordan er dit forhold til morkaninen? For hvis hun er tam og tryg ved dig, tror jeg hverken det bliver et problem at få lov til at tjekke reden, eller at hun ikke vil kendes ved ungerne efterfølgende smiley

• #8   28. apr 2010 okay tak, jeg må i gang i aften når min mand kommer hjem, tror vi skal være to til det, jeg er vist lidt en pip til det, men når man kigger ser det ud til der er ca. 8-10 stykker men ved det ikke endnu, tak for råd jeg gør det i aften kl 19 smiler

• #9   28. apr 2010 Det var godt nok ikke så få til en så lille kaninrace.
    Jeg troede først at Daisy havde fået fire, men jeg kunne blive ved med at hive unger ud indtil jeg var oppe på syv smiley

Du må lige holde os opdaterede smiley

• #10   28. apr 2010 ja skal jeg gøre, jeg har set 8 ind til videre, men kan se der er flere i reden der bevøger sig, Det er en blanding af løvehoved, ved ikke hvor mange de får sådan nogle.

• #11   28. apr 2010 Tom og Jerry, dengang de var små, der tog vi dem ud ca. 8 timer efter, ingen af ungerne døde - heldigvis. smiley

• #12   28. apr 2010 okay, vi gør det i aften, når voes egne unger er kommet i seng ;o)

Tænkerr nu på om man skal ligge noget nyt der ind til rede eller lade det gamle ligge ??

• #13   28. apr 2010 Tror 4-6 er det mest normale for denne race, men der er jo altid undtagelser smiley Er der så mange er det ekstra vigtigt, at hun får rigeligt at spise samt selvfølgelig altid har adgang til rigeligt vand smiley
    Er der så mange vil jeg også foreslå at have noget mælkeerstatning (til katte) stående og jævntlig tjekke at der ikke er nogen unger, der sakker for meget bagud. Det gjorde jeg, da min dværgvædder for nyligt fik syv unger, hvilket også er mange. Der var en, der var dobbelt så stor som de tre mindste, så de mindste fik en gang om dagen lidt mælkeerstatning i to dage, og fik hurtigt sunde, runde maver og er idag i super form smiley Dog er der stadig to, der er ekstra godt i stand smiley

Altså du skal helst ødelægge så lidt af reden som muligt når du tjekker ungerne smiley Og endelig ikke fjerne andet end eventuelle døde unger inden ungerne selv forlader reden når de er 2-3 uger.
    For det meste har ungernes vægt formet reden, så den har form som en skål/fuglerede og så piller du bare ungerne op og ligger dem forsigtigt ned igen. Det burde ikke være nødvendigt for dig selv at bygge/rette på reden, men du kan ligge lidt ekstra halm ned i buret (ikke oven i reden) og så kan morkanin selv slæbe det ind til reden, hvis hun synes den skal finjusteres

• #14   28. apr 2010 Har Selv Haft Kanin.. smiley
    Du må vist godt kigge på dem.. Ikke lige så meget.. Kig lidt på dem og så kig væk igen, så kig og gå igen.. smiley Så kom igen nok 30 minutter efter.. + Du skal jo også give dem mad & vand..
    Vent med at tage dem op den første dag ihvertfald.. smiley
    De kan blive bange for mennesker .. & hvis man ser moren skal til at føde.. Skal man ikke være der.. Moren & ungerne.. Jaa.. Det er godt de er lidt alene i starten.. smiley Pas på faren!! Faren kan finde på at slå ungerne ihjel.. En fra min klasse for unger hele tiden.. Halvdelen blev slået ihjel af Faren.. smiley Faktisk alle drengene..

• #15   28. apr 2010 hej, så har vi fået tjekket, der er 10 levende unger ;o) JUBII

• #16   28. apr 2010 ja det er da klart at faren, slår alle drengene ihjel, faren skal fjernes når der komme unger.

• #17   28. apr 2010 Ja hanner og hunner skal bestemt ikke gå sammen andet end de få minutter det tager at få en parring i hus med mindst et halvt års mellemrum.

Tillykke med alle ungerne! Det er godt nok mange! Kan du ane lidt om farverne? Var der nogen, der var større end andre?
    Husk en masse vand og mad til morkanin - det er virkelig mange munde hun skal mætte! Jeg ved, der har været en anden tråd herinde, hvor en kaninejer til en løvedhoved ligeledes havde fået 10 unger, og hun fik forskellige råd til, hvordan de mange unger skulle kunne overleve smiley

• #18   28. apr 2010 tak, ja da vi fik dem op, kunne man se at nogle var helt sorte og andre sådan plettet, altså skiftevis i farven, så går nok ud fra at det er den fave de nogenlunde får.. tak for gode råd du har været god til at svare mig nanna ;o)

ja 10 levende og ingen døde, det er dejligt

• #19   28. apr 2010 Det er skam så lidt smiley Rigtig meget held og lykke med dem alle smiley

Kommentér på:
kanin avl, hvornår man må røre ungerne

Annonce