1.151 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Microphthalmia hos marsvin? Microphthalmia hos marsvin?

Hej smiley

Har siddet og læst lidt om microphthalmia hos marsvin på google, og faldt over farven/aftegningen "roan," men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det. Jeg har googlet på engelsk, og er derfor ikke sikker på hvad den danske betegnelse for farven er. Men som jeg har forstået det, får í gennemsnit hver 4 unge microphthalmia, hvis man krydser "roan" x "roan." Ungerne vil være helt hvide og have det der kaldes "lethal white syndrome," som bla. medfører manglende tænder, blindhed og døvhed.

Jeg ved ikke meget om marsvinegenetik eller farver for den sags skyld, men synes det er super spændende, så hvis der lige er en der vil udpensle det ang. microphthalmia ville jeg blive super glad.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Microphthalmia hos marsvin?
  • #1   20. mar 2011 Roan er skimmel på dansk.

Man parrer ikke skimmel x skimmel netop af årsagen du nævner med lethal white unger.

• #2   20. mar 2011 Det er spøjst, har aldrig hørt om det før. Og tør næsten vædde på, at jeg har set annoncer herinde med to skimmelmarsvin der krydses. De unger der ikke bliver lethal White ved en sådan krydsning, bliver de normale?

• #3   20. mar 2011 Det er ikke altid alle ungerne fra sådanne parringer der bliver lethal whites, så vidt jeg ved - men hvis man er seriøs og har sat sig ind i genetikken omkring det (hvilket 90% af brugerne herinde desværre ikke er og har) så er skimmel x skimmel bare ikke noget man krydser pga. den store risiko for der kommer ikke-levedygtige lethal white unger.

• #4   20. mar 2011 Det er noget rigtig svineri ikke at sætte sig ind i så simpel genetik som at man ikke må lave to parringer. Det er jo ikke ligefrem fordi det er super advanceret. Er det det samme hvis man krydser dalmatiner x dalmatiner?

• #5   20. mar 2011 Ja man parrer heller ikke dalmatiner x dalmatiner, eller dalmatiner x skimmel af samme årsag.

Man passer generelt også på med meget hvide dyr hvis man ikke ved hvad der ligger bag. Hvide kan nemlig være skjult skimmel.
    Derudover bør man kende forældre hvis man avler, da det ikke tager andet end meget meget få hår gemt godt for at finde skimmel - dvs. det kan være næsten umuligt at se, og derfor er det vigtigt at kende linjerne for at vide om dyret KAN være skimmel.

• #6   20. mar 2011 Okay, mange tak for svarene! Det giver meget mere mening for mig nu smiley Det svarer vel til, at man heller ikke parrer schecke x schecke indenfor kaniner, da man risikerer at få hvidschecker der kan fødes med tarmsygdommen megacolon. Desværre er der mange der ikke retter sig efter dette indenfor kaninverdenen smiley

• #7   20. mar 2011 Ja desværre, man forstår jo ikke de løber risikoen, men sådan er der jo desværre så meget.

Kommentér på:
Microphthalmia hos marsvin?

Annonce