hvordan gør jeg? Hvad er rigtigt? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en hun-kanin, som er cirka to år og kan godt have en smule temperament,(men stadig utrolig sød), og jeg vil gerne prøve at få unger med den, men jeg har aldrig prøvet det før. Jeg har selvfølgelig læst på det, men der er mange meninger om hvordan man gør, så jeg har en del spørgsmål, (som jeg håber I kan svare på):
1, Er det meget vigtigt at hun-kaninen skal ned til han-kaninen eller omvendt? Og hvorfor?
2, Hvis hun-kaninen aldrig har set en han-kanin før kan hun så finde på at gå til angreb på ham? Specielt hvis hun har temperament?
3, Hvordan klarer man en kanin-fødsel?
4, Må man røre ungerne inden de har fået pels?
5, hvornår skal ungerne have almindelig foder?
6, Må der gerne være en anden hun-kanin(som ikke selv har kuld) i buret?
Håber I kan svare mine spørgsmål. På forhånd tak.
apr 2010
Følger: 60 Følgere: 58 Gnavere: 13 Emner: 42 Svar: 362
2, Han kan godt finde på det, altså min hun gjorde det og så måtte jeg lige holde hende til han var kommet på så hun ikke bed ham.
3, Man blander sig helt udenom, den skal klare det selv, hvis du blander sig kan det gå galt.
4, Man må gerne røre dem, tjek om de alle er ilive og har det godt engang i mellem, plejer ca hver 3. dag at kigge ned i reden til de selv kravler ud
5, De skal have almindeligt foder når de begynder at spise af moderens mad skål eller af høet.
6, Jeg ville ikke gøre der, da moderen kan blive strisset og dræbe ungerne, elelr den anden kanin kan dræbe dem.
Men husk nu at tænk dig virkelig godt om inden du avler, hvad hvis den får 12 unger og du ikke kan komme af med dem, har du råd hvis fødslen går galt og den skal have kejsersnit eller opereres fordi en unge sidder fast ?
Tænk dig meget godt om .
apr 2010
Følger: 43 Følgere: 111 Gnavere: 4 Svar: 539
Pleger altid at sætte hunne til hannen
2, Hvis hun-kaninen aldrig har set en han-kanin før kan hun så finde på at gå til angreb på ham? Specielt hvis hun har temperament?
Har aldrig oplevet det selv, men tror det ik
Du skal bare blande dig helt uden om fødslen lad din kanin få ro og fred og kig til hende når det er overstået, !
Du skal ikke side og nusse med dem osv, men tjek ungerne mindst en gang om dagen om der ligger nogle døde eller noget, for så skal de jo fjernes,,
De begynder selv at smage på mot kanins mad, omkring de, 3 uger begyndte mine at smage på det
Nej,, Og hvis du spørg det meste af GG så vil de sige til dig at kaniner slet ikk bør gå sammen !!
Syntes lige at du skal overveje det igen, og så læs en masse om det,,
Har du plads til evt. unger som ikke får et hjem osv. !
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
Hunnen skal ind i hannens bur, eller også skal de parres på neutral grund.
Grunden til at hunnen skal ind i hannens bur er, at hvis det gøres anderledes, så har hannen alt for travlt med at snuse i buret.
Det kan alle hunner gøre.
Kender en hvor hunnen blev parret, og vendte rundt og bed ud efter hannen.
Det er med at være ved dem hele tiden så man hurtigt kan skille dem ad.
Det klarer hunnerne helt selv.
De skal have så meget ro som muligt dagene op til, og på selve dagen.
Du må tjekker om ungerne er fine og stadig lever. Men de skal ikke tages ind og snakkes og nusses med før de min. er 2 uger.
De begynder at nippe til morens mad når de har fået øjne, så når de er mellem 1½-2 uger så begynder de at smage på foderet samt alt det andet i buret.
Nej, kaniner skal gå alene.
Nogle har haft succes med at have mor og mormor i samme bur, mens den ene af dem havde unger. Den anden hun hjæle med pasningen og fodringen af ungerne
apr 2010
Følger: 43 Følgere: 111 Gnavere: 4 Svar: 539
feb 2011
Følger: 25 Følgere: 24 Gnavere: 1 Emner: 39 Svar: 192
hvordan gør jeg? Hvad er rigtigt?